Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Probă de drum - Volvo C40 Recharge

România mai are încă pași de făcut până la tranziția către automobilul electric, potrivit unui studiu recent care reamintește faptul că din anul 2035 în Uniunea Europeană se vor vinde doar autovehicule electrice. În prezent, la noi în țară există aproximativ trei mii de stații de încărcare pe care și le dispută peste 23 de mii de mașini electrice. Iar pe piață apar tot mai multe modele cu emisii zero. Printre ele se numără și noul Volvo C40 pe care l-am testat de curând.

Foto: Dan Creța

Articol de Dan Creța, 19 Decembrie 2022, 14:11

Volvo este un producător revoluționar și totodată conservator. În timp ce alți constructori auto creează platforme noi care să susțină propulsia electrică, suedezii utilizează aceleași platforme la toate mașinile, platforme modificate astfel încât să poată găzdui motoare termice sau pe baterii. Este și cazul noului C40 Recharge, cel mai recent și cel mai mic vehicul electric lansat de Volvo. Mic, dar extrem de puternic. Datorită celor două motoare care generează 402 CP bolidul ajunge până la 100 km/oră în doar 4,9 secunde. Accelerația este brutală și liniară, elanul te lipește de scaun și simți un gol în stomac. Performanța este uimitoare și îți pune un zâmbet pe față, dar nu poți abuza de distracție pentru că orice sprint consumă foarte mult din energia bateriei de 78KW. Din păcate, este o mașină cu mai multă putere decât autonomie.

Producătorii promit o rază de acțiune de aproximativ 400 de km în condiții optime de mediu și deplasare, adică pe timp de vară cu talpa cât mai ușoară pe pedala de accelerație. Însă iarna, dacă e foarte frig și conduci mai sportiv, autonomia poate scădea la doar 300 de km. Alte modele premium ca BMW iX, Audi Q4 e-tron sau Jaguar i-Pace oferă autonomie mai bună. Chiar și Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, ID.5, Toyota BZ4X sau Skoda Enyaq te duc un pic mai departe cu un plin de baterie. Totuși, în cele mai multe situații, nu ai nevoie cu adevărat de o autonomie mai mare decât oferă Volvo C40, care are de partea sa alte avantaje importante. Pe lângă faptul că de la distanță arată foarte bine, cu o doză mare de personalitate în zona de design în care alte mașini electrice par plictisitoare, la interior e foarte șic, chiar seducătoare prin combinația elementelor de iluminare cu inserțiile și materialele folosite la planșa de bord sau la tapițerie.

Noaptea, ornamentele de pe bord și de pe portiere emit o strălucire atât de subtilă încât la început nici nu-ți dai seama ce vezi. E un efect stelar atât de rafinat și de plăcut încât devine mai memorabil decât iluminările cu LED din alte mașini de lux. Pe de altă parte, suprafețele lucioase din jurul ecranului central constituie un adevărat magnet de amprente și praf. Pentru fanii Google, sistemul Android cu asistent Google integrat asigură o experiență interactivă familiară cu aplicațiile deja cunoscute, de la Calendar până la Google Maps, cu indicații de orientare și estimări de autonomie către fiecare destinație, inclusiv tur-retur și sugestii de popasuri pe traseu.

Revenind la puterea mașinii, cuplul uriaș de 660 Nm poate crea dependență. Cu atât mai mult cu cât C40 e surprinzător de manevrabil, cu toate că nu este un vehicul cu veleități sportive. Există opțiunea de a mări autonomia, fie prin dezactivarea unor consumatori, fie prin frânare regenerativă dacă alegi condusul doar prin acționarea pedalei de accelerație, care frânează când ridici piciorul de pe ea. Sistemele de siguranță activă dezvoltate de Volvo sunt renumite, iar soliditatea construcției se simte încă de când deschizi portiera. În momentul în care te instalezi în habitaclu și închizi ușa mașinii, ai senzația că sigilezi un seif. Iar liniștea este perfectă pentru a testa claritatea sunetului emis de sistemul audio Harman Kardon cu 13 difuzoare și un potențiometru de volum uriaș care integrează și comanda de start și pauză a muzicii. E ceva atât de grozav încât e de neînțeles de ce nu implementează toți producătorii așa ceva în mașinile lor. Știm, se încearcă reducerea costurilor, ceea ce nu se simte la Volvo.

C40 are un preț piperat ca accelerația sa, dar justificat prin stilul atractiv, habitaclul gândit cu atenție, sistemul de infotainment ușor de folosit, răspunsul instantaneu la comenzi și distracția garantată de performanțele motrice și de accelerația rapidă. Mereu revin la ea. La plăcerea elanului oferită de cuplul instant. Proba de drum cu Volvo C40 Recharge a fost un nou prilej de a constata că un vehicul electric e un mecanism silențios și nepoluant care te face să uiți de orice fel de combustie.

Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi
Ştiinţă & Tehnologie 14 Decembrie 2024, 14:23

Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi

Cele mai importante companii din domeniul IT investesc sume de ordinul miliardelor de dolari în dezvoltarea mediului online.

Avansul tehnologiei, tot mai prezent în viaţa de zi cu zi
În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic
Ştiinţă & Tehnologie 10 Decembrie 2024, 19:01

În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic

Ministrul digitalizării, Bogdan Ivan, a declarat la RRA că majoritatea nu au niciun efect pentru că există sisteme...

În România au loc cel puţin 25.000 de atacuri cibernetice zilnic
Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV
Ştiinţă & Tehnologie 09 Decembrie 2024, 11:45

Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV

Mazda CX-80, noul SUV de talie mare al producătorului din Hiroshima, a intrat pe piață cu ambiția de a redefini segmentul...

Probă de Drum - Mazda CX-80 PHEV
Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România
Ştiinţă & Tehnologie 04 Decembrie 2024, 17:06

Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România

Dacia Duster a fost desemnată „Masina Anului 2025 în România", în urma votului acordat de juriul Asociaţiei Presei Auto din...

Dacia Duster. Maşina anului 2025 în România
Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România
Ştiinţă & Tehnologie 03 Decembrie 2024, 13:45

Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România

Noua mașină poate fi deja comandată în România, dar şi în multe alte ţări.

Ford lansează Puma Gen-E, primul automobil electric produs în România
AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA
Ştiinţă & Tehnologie 03 Decembrie 2024, 12:25

AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA

Compania Ford Otosan a lansat modelul Puma Gen-E, primul automobil electric 100%, de serie, fabricat în ţara noastră, la...

AUTO – PREMIERĂ MONDIALĂ la CRAIOVA
Primul tratament pentru crizele de astm
Ştiinţă & Tehnologie 29 Noiembrie 2024, 10:31

Primul tratament pentru crizele de astm

O echipă de cercetători din Marea Britanie a descoperit primul tratament pentru crizele de astm, din ultimii 50 de ani.

Primul tratament pentru crizele de astm
Proba de drum - BMW 120d
Ştiinţă & Tehnologie 24 Noiembrie 2024, 07:08

Proba de drum - BMW 120d

BMW seria 1 este una dintre cele mai bune mașini compacte premium de pe piață. Un BMW mai mic, dar cu ambiții mari. E ca acel...

Proba de drum - BMW 120d