Probă de Drum - HONDA CIVIC
Când vine vorba de superlative auto, compania Toyota deține recordul pentru cel mai de succes model din istorie: Corolla s-a vândut până acum în 45 de milioane de exemplare. Pe locul doi se află Ford seria F, camioneta vândută către peste 40 de milioane de clienți, iar pe locul trei se situează Volkswagen Golf cu 35 de milioane de exemplare vândute. Urmează în top Honda Civic cu 27 de milioane de unități. Modelul japonez lansat în 1972 a ajuns la a 11-a generație cu o tehnologie full hibrid care îi asigură o economie serioasă de combustibil.
Articol de Dan Creța, 21 Noiembrie 2022, 12:39
Puține mașini au o istorie așa de lungă ca Honda Civic, model care s-a bucurat de mare succes încă de la început, mai ales datorită crizei petrolului din anii 70. Era un hatchback de dimensiuni mici cu un motor frugal, adaptat vremurilor. Și cu toate că noul Civic din 2022 e o mașină de familie mult mai mare, eficiența consumului rămâne unul din punctele sale forte. Vă spun doar atât: 4 litri de bezină la 100 km la drum întins, practic consum de diesel realizat de sistemul hibrid care constă în combinarea unui motor termic de 143 CP cu un propulsor electric de 184 CP. Acest sistem pe care Honda îl numește e:HEV reduce consumul de combustibil și emisiile de noxe și rulează electric fără încărcarea bateriei la priză. Motorul termic învârte roțile doar la viteze mari, în rest generează energie pentru motorul electric sau se odihnește. Singurul concurent ca hibrid de acest tip este Toyota Corolla. Ceilalți rivali Seat Leon, Skoda Octavia sau VW Golf sunt hibrizi plug-in, adică modele cu încărcare la priză. Honda Civic are 3 moduri de condus automate: electric drive - când rulează exclusiv electric cu energia din baterie, hybrid drive - când motorul electric învârte roțile cu curentul produs de motorul termic și engine drive - când motorul termic este cuplat direct la roți. Nu există schimbător de viteze, mașina e pusă în mișcare doar din butoane, iar transmisia e-CVT cu o singură viteză accelerează motorul liniar în paliere de turație în mod similar unei cutii automate cu rapoarte fixe. Consumul mic de combustibil se mai datorează coeficientului aerodinamic excelent și greutății reduse a materialelor folosite, de exemplu capota e fabricată din aluminiu, iar hayonul din rășină.
Instrumentarul de bord digital și sistemul de infotainment sunt mult îmbunătățite față de generația anterioară și au păstrat câteva butoane fizice ca scurtături între meniuri, ceea ce nu e rău deloc. Am descoperit și alte lucruri interesante. În modul Sport, din boxe se aude un sunet artificial de motor care redă variația reală de turație a motorului termic. Iar duzele de spălare a parbrizului sunt integrate în ștergătoare. Un alt aspect neobișnuit este sunetul produs de geamuri în momentul în care se închid, ca și cum ar sigila habitaclul. Și deși izolarea fonică e foarte bună, suspensiile nu reușesc să absoarbă corect denivelările mai pronunțate. Intrarea și mai ales ieșirea din automobil sunt puțin îngreunate din cauză că scaunele din față sunt foarte joase, iar cel din dreapta nu are reglaje pe verticală. Dar iubitorii mașinilor sportive s-ar putea să aprecieze poziția joasă la volan, mai ales în viraje unde Civic stă la fel de bine ca un Focus. În spate, pasagerii înalți au destul loc pentru picioare, însă mai puțin spațiu la cap pentru că acoperișul e mai coborât.
Portbagajul este încăpător și utilat cu cârlige de ancorare și o priză de 12V. Noul Civic vine cu sisteme noi și avansate de siguranță și asistență. Cu ajutorul unei camere, mașina poate să detecteze pietoni și vehicule și să direcționeze fasciculul de lumină sub nivelul ochilor pietonilor sau să ecraneze complet mașinile din față și de pe sensul opus. În traficul mai aglomerat, accelerează și frânează în funcție de mașina din față și, mai mult, realizează și plecări de pe loc, o raritate în segment și o capabilitate foarte utilă. Prin felul dinamic în care se conduce și eficiența legendară a motorizării, adusă în 2022 la un nivel superior, Honda Civic nu-și poate dezamăgi fanii și are potențialul de a câștiga noi admiratori.