Probă de Drum - BMW M340i
Într-o lume în care motoarele electrice preiau treptat puterea, există producători auto care se încăpățânează să mai construiască bestii cu combustie internă. BMW seria 3 care a ajuns la a șaptea generație rămâne una dintre cele mai bine vândute mașini din toate timpurile.
Articol de Dan Creța, 27 Martie 2023, 14:28
Trebuie spus de la început că avem de-a face cu cel mai de succes BMW seria 3 din istorie, extrem de bine comercializat, în ciuda crizei globale din ultimii 3 ani. Este un vehicul deosebit de capabil și considerat de mulți experți drept probabil cel mai bun sedan de clasă mijlocie. Nu e de mirare, așadar, că noua generație lansată în 2020 a beneficiat recent de un facelift.
Partea frontală a fost redesenată, farurile sunt mai suple, iar grila emblematică a primit un nou design. Cele mai mari schimbări pot fi însă remarcate la interior, unde găsim un ecran curbat imens care încorporează două zone: instrumentarul de bord din spatele volanului pe un display digital de 12.3 inci și un alt display tactil de 14.9 inci care afișează toate informațiile, setările și aplicațiile noului sistem de operare BMW.
Acest upgrade elimină o mare parte din butoanele fizice, astfel că, spre dezamăgirea unora, controlul climatizării se poate face acum doar de pe ecran. Există însă posibilitatea comenzii vocale, iar când îi ceri prin viu grai să schimbe temperatura, sistemul răspunde prompt. Pentru fanii butoanelor, există totuși clasicul potențiometru de volum, dar și un joystick rotativ iDrive pentru acționarea aplicațiilor, dacă vrei să nu lași amprente pe ecranul central care captivează prin claritate și bogăția de culori, ca și prin acuratețea cu care execută operațiunile.
Versiunea de test M340i cu xDrive dispune de suspensii adaptive și scaune sport îmbrăcate în piele, cu masaj, încălzire și reglaje multiple de confort, ornamente superbe din fibră de carbon și alte elemente distincte care fac parte din pachetul M Sport. În bătălia dintre diviziile germane de performanță, BMW M340i are ca adversari direcți bolizii S4 de la Audi și C43 AMG de la Mercedes, însă chiar și varianta de bază a seriei 3 este excelent echipată competitiv în rivalitatea cu A4 și C-Class în segmentul mașinilor premium. M340i asigură un sprint de la 0 la 100 km/oră în numai 4.4 secunde, grație celor 374 CP generați de un motor de 3 litri cu 6 cilindri în linie și struniți de o transmisie automată Steptronic cu 8 rapoarte.
Cuplul motor de 500 Nm garantează un zâmbet involuntar la plecarea de pe loc cu funcția de Launch Control integrată. Dar mai presus de plăcerea unui sprint nebun, mașina impresionează prin comportamentul dinamic pe drum. Felul în care se așează pe asfalt în viraje strânse, modul în care se simte controlul direcției, al frânelor și al tracțiunii integrale, creează senzația că ai ieșit la alergat încălțat cu o pereche de pantofi sport făcuți la comandă și care îți vin mănușă.
Să tot fugi, sprintând din când în când și schimbând direcția, sau alergând relaxat și fluid. La fel ca modurile de condus, Sport și Sport Plus, sau Confort și Eco Pro. Acesta din urmă mi-a permis să obțin un consum de 7,5 litri de benzină la suta de kilometri, mai redus decât mă așteptam și chiar mai mic decât cel anunțat de producător, lucru rar. Dacă în modul Confort suspensiile îți dau impresia că plutești într-o izolare fonică desăvârșită de sunetul cristalin al difuzoarelor Harman Kardon, în modul Sport zgomotul de evacuare a gazelor poate ridica părul de pe ceafa pietonilor. Ceea ce nu e frumos.
Aviz pentru amatori: head-up displayul de pe parbriz nu se vede prea bine prin ochelari de soare polarizați, iar în zona de încărcare wireless nu încap telefoane cu ecran mai mare de 6 inci. Sunt singurele cusururi pe care le-am găsit la această mașinărie bavareză de 5 stele pe care mi-aș fi dorit să o conduc mai mult.