Ford Rap(i)tor
Fanii modelului Raptor au primit cu satisfacție noul pick-up echipat cu motorul pe benzină de 3 litri. Un V6 bi-turbo, puternic și sportiv care dezvoltă 292 de CP, cu vreo 80 de CP în plus față de generația care a mizat pe propulsorul diesel de 2 litri, cuplat la aceeași cutie de viteze automată în 10 trepte, un ansamblu impecabil pentru mulți specialiști.
Articol de Cătălin Cîrnu, 05 Iunie 2023, 21:21
Croit de divizia Ford Performance, Raptor impresionează pe orice suprafață de rulare. Pe autostradă se simte ca fratele vitezist Mustang, deși nu-i poate atinge performanțele. La viteza maximă legală, de 130 km/h, Raptor se lipește de asfalt și-ți oferă senzația unui șofat lin la bordul unei camionete de aproape 2,5 tone, din care îi privești de sus pe mulți din cei aflați în trafic. La fel de adevărat e că atunci când pleci la drum trebuie să te asiguri de benzinăriile aflate pe traseu. În specificațiile tehnice, Ford notează un consum de sub 14 litri/100 km, dar eu nu am reușit să scad sub 17, însă rezervorul de 80 de litri îți oferă o autonomie consistentă.
Testul în off road a cuprins doar câteva porțiuni cu teren accidentat. Garda la sol înaltă și anvelopele dințate mușcau din pământ, dar mi-au lipsit zonele cu noroi în care tracțiunea integrală să fie pusă la treabă. Mai ales că Raptor are acum două diferențiale blocabile în loc de unul singur, noutatea fiind cel de pe puntea din față.
Interiorul acestui pickup este demn de orice mașină de oraș. Dar pentru a ajunge la volan, ori pe bancheta spate, musai trebuie să faci un salt de felină, distanța de la sol fiind mare, dar compensată cu traversa de legătură.
Scaunele sunt comode, reglabile electric în 10 direcții pentru șofer și pasager, iar volanul din piele este împănat de butoanele pentru comenzile media. Panoul de bord prezintă un instrumentar digital de 12,4 inchi, personalizabil, plus un display central cu sistem de operare SYNC 4 și 8 boxe. Plus un meniu off-road dedicat, cameră video la 360 de grade și o sumedenie de funcții de siguranță.
Parbrizul are două caracteristici, încălzit și laminat acustic, adică gradul de izolare fonică este mult mai mare decât la sticla convențională.
Ford Raptor nu are concurenți în piață, nici în SUA și nici în Europa. Toyota Hilux sau Isuzu D Max beneficiază doar de mototare diesel și nu le putem compara în acest moment pentru un duel direct. Sportivitatea, agilitatea, forța și rafinamentul noului Raptor sunt completate cu un pachet de siguranță consistent în care regăsim sistemele: asistență precoliziune, frânare post impact, asistență inteligentă pentru viteză, avertizare unghi mort pentru remorcă sau la părăsirea benzii, recunoașterea indicatoarelor de viteză, senzori parcare spate și față, asistență la frânarea marșarier, sistem avansat de parcare automata și faruri cu reglare automată înălțime. Iar bena, că doar am testat un pickup adevărat este iluminată și se închide cu un rulou electric acționat din interior.