Clasa pregătitoare, o provocare pentru cadrele didactice
Pentru învăţătoare noutatea cea mai mare a clasei pregătitoare o constituie vârsta copiilor şi modul specific de manifestare. Copiii vor învăţa prin joacă noţiunile elementare.
Articol de Mădălin Iacob, Braşov, 14 Septembrie 2012, 16:41
Clasa pregătitoare se anunţă a fi anul acesta o provocare, în special pentru cadrele didactice care vor preda micilor elevi.
Pentru învăţătoare noutatea cea mai mare o constituie vârsta copiilor şi modul specific de manifestare.
Foarte puţine din învăţătoarele de la clasa pregătitoare au lucrat până acum cu copii atât mici.
Aceştia au răbdarea şi concentrarea diferită de a unor copii de şapte ani, şi prin urmare munca cu ei trebuie să se adapteze particularităţilor vârstei acestora.
Prin urmare, după cum mărturisea o învăţătoare ”va trebui să ne jucăm mai mult, dar să ne jucăm învăţând”.
O altă problemă va fi legată de baza materială.
La vârsta de 5-6 ani copilul învaţă mai mult intuitiv, prin urmare trebuie să vadă ce se întâmplă, trebuie să lucreze cu materialul.
Ori baza materială în şcolile româneşti este precară.
Baza materială, precară în şcolile româneşti
La Braşov, de exemplu, chiar dacă mobilierul (mese şi scaune) a sosit, materialul didactic necesar este aşteptat încă să vină de la Bucureşti.
Pentru clasa pregătitoare sunt necesare rafturi, unde să se ţină diferitele materiale de lucru, tăbliţe, acuarele, creioane colorate, cuburi, plastilină, globuri pământeşti, saltele pentru gimnastică, etc.
Şcoala va trebui şi ea să adapteze.
Pentru clasa pregătitoare igiena, masa, pauzele, locurile de joacă vor trebui adaptate copilului mic.
Un avantaj vor avea şcolile care îşi permit să ţină cursurile clasei pregătitoare în clădiri separate, dar acestea sunt foarte puţine.
Curricula cuprinde programe pentru noua discipline: comunicare în limba româna, educatie pentru societate, matematica si explorarea mediului, muzica şi mişcare, educaţie fizică şi sport, tehnologii de informare şi comunicare (jocul cu calculatorul), arte vizuale şi lucru manual, dezvoltare personala, religie.
Prin prisma continuităţii, clasa pregătitoare este văzută de către învăţătoare ca un avantaj.
”În clasa pregătitoare vom reuşi să-l cunoaştem pe copil, să-l pregătim pentru ce va urma din clasele primare, şi să avem o continuitate, astfel.
"Din păcate, lucrul s-a făcut cam în grabă, dacă am fi avut deja infrastructura, totul ar fi fost perfect”, a declarat Iulia, una din învăţătoarele din Braşov care va preda la clasa pregătitoare.
Fără această pregătire anterioară, cadrele didactice vor fi cele care vor pregăti clasa, care vor căuta diferiţi sponsori pentru materialele didactice şi care vor apela din nou la părinţi pentru a-i ajuta să-şi desfăşoare orele într-un cadru cât mai plăcut.