Chinezii, amatori de vinuri de Huşi
Sergiu Bunescu, proprietarul unei case de vinuri din Huşi, povesteşte cum i-au cucerit vinurile din podgoriile Huşilor pe chinezi.
Articol de Alina Darie, Vaslui, 11 Noiembrie 2010, 21:21
Aproape un milion de sticle de vin de Husi au băut chinezii în ultimii 3 ani.
"În trei ani de zile, am exportat în jur de 800 mii de sticle de vin în China", a declarat Sergiu Bunescu, proprietarul unei case de vinuri din Huşi.
El povesteşte cu emoţii cum i-au cucerit vinurile din podgoriile Huşilor pe chinezi.
"Compania noastră a fost un pionier în ceea ce priveste descoperirea pieţei chineze. Noi am început munca aici acum aproape patru ani. Am deschis o filială într-un oraş cu 18 milioane locuitori. Am început cu un container de vin, adică 15.000 de sticle trimise lunar. S-au vândut primele containere şi am început să lucrăm la un program mai amplu. Acum 4-5 ani, vin românesc în China nu exista.
"Au mai venit şi alte firme după noi, acum avem 30 de angajaţi , depozite proprii, birouri. Am plecat de la zero, am intrat în reţele de supermarket-uri, am participat la expoziţii şi au început să vină şi rezultatele. Foarte greu, pentru că picătura chinezească e valabilă, trebuie să ai o răbdare de fier, să fii foarte consecvent. Au alt stil de a vedea lucrurile, alt stil de a gândi, fată de noi”, a declarat Sergiu Bunescu.
Drumul lung al vinului de Huşi către China
"Avantajul e că avem depozitul nostru, noi ridicăm vinul din vamă, noi îl distribuim. Preţurile sunt foarte bune, vinurile se plătesc mai bine ca în Europa. În schimb, piaţa Chinei este foarte bine protejată, taxele vamale la vin, accizele sunt 50 la sută din valoarea mărfii. Un transport până în China face între 4 şi 6 săptămâni.
"Plus vama, asta înseamnă că 2-3 luni durează până iese din vamă acest produs. Vara pe ocean sunt 50-60 de grade, trebuie un transport special, dar cu toate astea am reuşit. În maxim doi ani, ne vom duce proiectele la final. La început, chinezii beau vinul cum bem noi ceaiurile. Voiau vin alb sau roşu, dulce sau sec.
"Astăzi, oamenii cu bani, care îşi permit vinuri de import, au început să selecteze vinurile. În plus, şi alte ţări investesc, construiesc fabrici în China. E vorba de Africa de Sud, Australia, Spania, Italia. Toţi sunt prezenţi în China”. Acum câţiva ani, doar două procente din populaţia Chinei consuma vin. Procentul însă a crescut", a spus Sergiu Bunescu.
Nume de domnitori pentru vinuri
"Am rezistat în aceşti patru ani numai datorită consecvenţei şI răbdării învăţate de la chinezi. Am plecat cu brand-uri proprii şi am încercat să dezvoltăm numele de companie, am plecat cu domnitorii noştri: Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Vlad Ţepes – Dracula, pe care le-am şi înregistrat acolo. Au prins foarte bine, pentru că ei mai au în memorie filmele care rulau cu Mihai Viteazul, Vlad Ţepes.
"Vinurile noastre au crescut în calitate, poate avem vinuri mai bune ca cele franţuzeşti, italiene, numai că nu sunt cunoscute. Asta e cea mai mare problemă. Şi în alte ţări exportăm şi ne întreabă dacă avem vii în România. Peste tot avem sprijinul ambasadelor noastre.
"Chiar ambasada din China s-a implicat foarte mult în promovarea acestor vinuri. Planurile pe următorii cinci ani sunt de a ajunge la o cifră de afaceri de 2 milioane de euro pe lună pentru China. Avem brand-uri noi, ne extindem, am deschis cinci magazine cu marca noastră din Huşi. Am deschis un al doilea punct de lucru în Shanghai, un oraş foarte mare, cu potenţial economic.
"Vânzările merg bine în Polonia, Cehia, Germania, Anglia. Probabil de la anul dăm drumul la export în America. Am învăţat că fiecare ţară are specificul ei. Se vând anumite vinuri, iar noi ne pliem pe cerinţele fiecărei ţări.
Sergiu Bunescu spune că îşi doreşte mai mult, însă a învătat că, potrivit înţelepciunii chinezeşti, că totul se face pas cu pas, picătură cu picătură.