Aproximativ 36% dintre elevi sunt afectați de așa-numitul analfabetism numeric
Datele se regăsesc în primul raport național privind alfabetizarea numerică.
Articol de Felicia Mocanu, 05 Februarie 2025, 14:50
Aproximativ 36% dintre elevi sunt afectați de așa-numitul analfabetism numeric. Cu alte cuvinte, aceștia au dificultăți în a înțelege, interpreta sau utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții.
Datele se regăsesc în primul raport național privind alfabetizarea numerică, prezentat marți. Acest tip de analfabetism crește constant de la clasele primare către cele de liceu.
Literaţia numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale. În activățile zilnice, aceasta implică, printre altele, capacitatea de a calcula dobânzile bancare, interpretarea tarifelor la utilități, compararea ofertelor comerciale sau estimarea costurilor pentru diferite produse și servicii.
Profesor universitar doctor Dragoș Iliescu: Confirmăm în cea mai mare parte palmaresul pe care ni le dau și studiile comparative internaționale de gen PISA și TIMSS, care spun că undeva între 30 și 40 plus la sută din elevi, la diverse vârste, sunt într-o stare de risc din acest punct de vedere, deci sunt analfabeți funcționali numerici, în cazul ăsta, în chestiuni legate matematică. Analfabetismul funcțional legat de matematică creşte odată cu vârsta. La clasele primare stăm incredibil de bine, de fapt. La gimnaziu pare să se rupă ceva, la liceu se accelerează această degradare. Băieții stau ceva mai bine decât fetele, dar nu remarcabil.
Elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de anafabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, procentul fiind de 50%.