Respectarea drepturilor consumatorilor în piaţa unică europeană
Comisarul european pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica a subliniat la Roma importanţa cooperării pentru respectarea drepturilor consumatorilor în piaţa unică europeană.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 08 Iulie 2014, 09:43
O adevărată piaţă unică europeană trebuie să se caracterizeze printr-un respect real pentru drepturile consumatorilor, iar pentru aceasta este nevoie de o cooperare strânsă între autorităţile europene şi cele naţionale. Este punctul de vedere al Comisiei Europene.
În Uniunea Europeană, legislaţie privind protecţia consumatorilor garantează că orice cetăţean are dreptul de a fi tratat corect de către comerciant, de a avea parte de produse care îndeplinesc standardele acceptabile la nivel european, de a returna şi a-şi recupera banii atunci când produsul nu îndeplineşte calităţile în momentul cumpărării.
Aceste reguli sunt valabile de la cel mai mic magazin din comerţul intern până la cumpărăturile transfrontaliere sau achiziţiile pe internet.
Audio: Respectarea drepturilor consumatorilor în piaţa unică europeană.
Dar, în pofida faptului că legislaţia europeană în domeniu este foarte precisă şi acoperă majoritatea situaţiilor care pot fi întâlnite în viaţa reală, consumatorii europeni nu se simt întotdeauna protejaţi în mod adecvat şi nu au încredere să facă achiziţii în special on-line sau la nivel transfrontalier.
Comisarul european pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica, a subliniat luni la Roma importanţa cooperării pentru respectarea drepturilor consumatorilor în piaţa unică europeană.
"Performanţa funcţionării pieţei unice trebuie să se reflecte inclusiv în apărarea drepturilor consumatorilor. Numai o bună aplicare a legislaţiei europene le va permite acestora să se bucure de drepturile de care dispun. Trebuie să creăm un cadru care să ne permită să luptăm împotriva infracţiunilor celor mai răspândite, acelea care ating simultan un număr mare de consumatori din mai multe ţări membe.
"În aceste condiţii, trebuie să regândim inclusiv rolul Comisiei, căreia îi revine în primul rând funcţia de coordonare, dar care trebuie în acelaşi timp să incrimineze acele practici ilegale şi să impună la nivel european mecanisme mai eficiente, capabile să facă faţă oricărui tip de abuz la adresa drepturilor consumatorilor", a spus Neven Mimica.
Cetăţenii europeni "simt nevoia unor căi de atac mai eficiente"
La nivelul Uniunii, funcţionează încă din 2007 reţeaua europeană "Cooperarea în materie de protecţie a consumatorilor", din care fac parte reprezentanţi ai Comisiei şi ai autorităţilor naţionale cu roluri în supravegherea aplicării legislaţiei europene în domeniu.
Rezultatele unui sondaj recent făcut de această reţea arată că cetăţenii europeni simt nevoia unor căi de atac mai eficiente pentru infracţiunile comise împotriva drepturilor consumatorilor.
Aplicaţie mobilă pentru turiştii europeni
Aplicaţia este gratuită şi poţi să o accesezi şi offline astfel încât nu trebuie să intri în costurile serviciului de roaming şi nici nu trebuie să cauţi terase cu wireless. Aceasta este disponibilă pentru dispozitive mobile cu sisteme de operare iOS, Android şi Microsoft Windows şi poate fi descărcată de aici:
GooglePlaystore (Android)Apple app store (iOS)
ECC-Net: Travel App a fost lansată pe 2 iulie 2014 în Parlamentul European de la Strasbourg, în prezenţa comisarului european pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica.
ECC-Net: Travel App - O nouă aplicaţie mobilă pentru turiştii europeni |
.@MimicaEU launches #EU4Consumers campaign to enforce their rights across the Single market http://t.co/aIQ9rZDpo1pic.twitter.com/xzpeD5iGEA
— European Commission (@EU_Commission) July 7, 2014