Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Transfăgărăşanul – Regele drumurilor din România

Un foto-reportaj realizat de Alexandru Lancuzov pe cea mai "la înălţime" şosea din ţară

Articol de Alex Lancuzov, 04 August 2010, 10:09

Natura sălbatică, peisajele unice şi mai ales aventura rutieră la înălţime fac din Transfăgărăşan o destinaţie obligatorie pentru orice şofer care se respectă. Cea mai înaltă şosea asfaltată din ţară pune la grea încercare motoarele maşinilor dar şi abilităţile celor de la volan care trebuie să găsească la timp plaja de turaţii corespunzătoare cuplului de care dispune autoturismul.

Construit în timp record (1970 -1974) DN 7 C are 151 km. şi atinge 2042 m. în apropiere de tunelul (fotografie din tunel, mai jos) care desparte judeţele Argeş şi Sibiu.

Din Bucureşti până la Bâlea Lac sunt puţin peste 230 de km. iar turiştii din ţară dar şi din străinătate profită de cele 4 luni în care accesul auto este permis între Piscu Negru km. 104 şi Bâlea Cascadă km. 130 – traseul cel mai spectaculos dar şi cel mai aglomerat pe timpul week-endului.

Din Piteşti Nord până la Curtea de Argeş şoseaua este acceptabilă fără gropi dar cu porţiuni denivelate şi cu lucrări de decopertare.

Adevăratul test al suspensiilor începe din comuna Arefu cu gropi progresive şi curbe strânse pentru ca în tunelul de lângă Barajul Vidraru să ne lovim puternic scuturile şi pragurile în cratere adânci. Drumarii din Argeş cam taie frunză verde la câini pentru că la urcare, pe următorii 20 de kilometri pe malul drept al lacului viteza nu poate depăşi 30 - 40 km.h din cauza carosabilului bombardat. Pe unele porţiuni mai sunt câteva petice dar toţi şoferii trec proba de slalom super uriaş.

La capitolul agrement Lacul Vidraru este o reală mină de aur însă nepusă în valoare. La baraj pasionaţii de adrenalină pot face bungee -jumping (atunci când nivelul lacului nu este prea ridicat) iar accesul spe malul amenajat al lacului de la Cumpăna este greoi pe două drumuri forestiere destul de lungi.. Pe lac sunt câteva curse de vaporaşe care plimbă turiştii nu şi centre de ski nautic sau windsurfing ca în alte zone de agrement.

Dar după un drum de coşmar soferii au parte de o surpriză mult aşteptată, imediat ce lasă lacul în urmă se face linişte în maşină pentru că asfaltul impecabil transformă condusul într-o plăcere. Sunt efectele pozitive ale filmărilor de anul trecut pentru emisiunea TOP GEAR dar şi din primăvară odată cu revenirea Raliului Argeşului pe Transfăgărăşan.

La sfârşitul săptămânii se circulă bară la bară pe serpentinele care nu au parapeţi metalici de protecţie iar emoţiile sunt pe măsură când treci la 2 metri de prăpastie. De peisajele unice se bucură cel mai mult pasionaţii moto care vin în număr mare din străinătate dar şi bicicliştii care coboară în viteză pe şosea.

Mici ambuteiaje se formează lângă cascadă unde şoferii opresc pe drum pentru fotografii şi la ieşirea din tunelul lung de aproape 1 km. Parcarea la Bâlea Lac este total insuficientă pentru miile de maşini care trec zilnic pe Transfăgărăşan iar taxa este de 5 lei pe zi. Şi dacă aventura nu a fost suficientă cu 15 lei poţi încerca şi o coborâre cu tiroliana exact peste căldarea unde copii se mai bat cu zăpadă.

La vale, spre Bâlea Cascadă şoseaua se menţine foarte bună iar indicatoarele recomandă frâna de motor pentru a ajuta discurile încinse şi pentru un control corespunzător al maşinii.

Zilele de glorie ale Transfăgărăşanului se apropie însă de sfârşit pentru că la anul va fi detronat de Drumul Regelui sau Transalpina, şoseaua construită pe vremea romanilor care ajunge la 2200 m în Pasul Urdele.

Să sperăm că nu vom regreta noul strat de asfalt care aduce de obicei şi mizeria pe care românii o lasă în urmă de la nelipsitele grătare !

Mai jos, Transfăgărăşanul văzut prin obiectivul Top Gear.

Fără bani pentru drumuri
România, devreme 11 Iunie 2010, 09:24

Fără bani pentru drumuri

Banii pentru reparaţii capitale lipsesc anul acesta din bugetul Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri Botoşani.

Fără bani pentru drumuri
Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România
Matinal 19 Noiembrie 2024, 18:42

Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: Inaugurarea primului tren nou achiziționat în ultimii 20 de ani în România
Apel matinal: Despre precauții în sezonul gripal
Matinal 13 Noiembrie 2024, 07:00

Apel matinal: Despre precauții în sezonul gripal

Dr. Gindrovel Dumitra, vicepreședinte al Societății Naţionale de Medicină a Familiei, invitat la Apel matinal.

Apel matinal: Despre precauții în sezonul gripal
Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu
Matinal 11 Noiembrie 2024, 19:27

Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

Apel matinal: În direct cu președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu
Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal
Matinal 07 Noiembrie 2024, 21:19

Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Președintele AEP, Toni Greblă, în direct la Apel matinal
Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca
Matinal 06 Noiembrie 2024, 17:57

Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal: În direct cu președintele ANPC, Sebastian Hotca
Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu
Matinal 06 Noiembrie 2024, 07:24

Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu

Apel Matinal, de luni până vineri de la ora 08.30.

Apel matinal - În direct cu prof.Valentin Naumescu
Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu
Matinal 05 Noiembrie 2024, 10:07

Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu

"Apel matinal" - Invitat: generalul în rezervă Dan Grecu, preşedintele Asociaţiei Ofiţerilor în Rezervă din România.

Modificări importante pentru pensiile militare. "Este o victorie de etapă", spune generalul în rezervă, Dan Grecu