2011 - revoluţie şi evoluţie în ştiinţă şi tehnologie

2011 a fost anul în care navetele spaţiale americane au devenit istorie, Nokia a trecut la Windows 7 iar co-fondatorul Apple Steve Jobs a încetat din viaţă.

Ultima lansare a navetei Atlantis. Foto: Reuters.

Articol de Bogdan Mihai, 18 Decembrie 2011, 10:16

În 2011, lumea ştiinţei şi a tehnologiei a fost marcată de schimbări, descoperiri şi pierderi.

Teorii care erau bătute în cuie au fost demontate; noi ere au început, altele s-au sfârşit.

Alianţe care erau de neimaginat s-au produs. Giganţi ai tehnologiei au fost îngenunchiaţi de lipsa de flexibilitate iar oameni care au schimbat industria au dispărut.

Teoria lui Einstein, pusă la îndoială

Pe 22 septembrie, echipa Opera de la Centrul European de Fizică (CERN) a făcut o descoperire care pune la îndoială teoria relativităţii elaborată de Albert Einstein.

În cadrul unor teste unii neutroni au depăşit viteza luminii în vid, după ce aceştia au ajuns mai devreme cu mai puţin de o fracţiune de secundă în locul prestabilit.

Acest lucru era considerat până atunci o limită de netrecut în teoria relativităţii formulată de Einstein.

Rezultatul, care ameninţa să răstoarne cunoştiinţele de mai bine de un secol de fizică, a fost făcut disponibil lumii întregi online, pentru a permite celorlalţi oameni de ştiinţă să verifice veridicitatea testului.

Grupul de cercetători considera la acel moment că aşa numitele "erori sistematice" ar putea face cu uşurinţă ca un aspect rezultat eronat să arate ca o descoperire importantă în fizică.

Ulterior, testul a fost reluat.

Al doilea experiment, efectuat după ce instrumentele au fost recalibrate, a avut acelaşi rezultat, fapt ce poate sugera că nu este vorba despre o eroare de măsurare.

Pentru a elimina posibilitatea comiterii unor erori în timpul precedentului experiment, cercetătorii implicaţi în experimentul internaţional Opera au folosit un nou fascicul de protoni pentru a produce neutroni, ce au fost trimişi prin scoarţa terestră, pe o distanţă de 730 de kilometri, de la laboratorul CERN din Geneva, în direcţia laboratorului subteran din Gran Sasso din Italia.

Într-un comunicat emis de CNRS se preciza că noile măsurători "nu schimbă cu nimic concluzia la care s-a ajuns iniţial, potrivit căreia neutronii par să ajungă la destinaţie mai repede decât ar trebui să o facă".

Potrivit teoriei celebrului om de ştiinţă Albert Einstein, lumina deţine cea mai rapidă viteză de propagare din univers.

Cu toate că până acum mii de teste nu au reuşit să demonteze teoria lui Albert Einstein, Antonio Ereditato, realizatorul raportului asupra experimentului de la CERN, spune că s-ar putea ca neutronii să schimbe ceea ce ştim până acum despre cel mai rapid mod de propagare în Univers.

Programul spaţial al NASA, la sfârşit

Pe 8 iulie, naveta spaţială Atlantis a plecat în ultima sa misiune către spaţiu.

Cel puţin un milion de oameni, aflaţi în apropierea rampei de lansare a navetei spaţiale Atlantis, au făcut numărătoarea inversă împreună cu inconfundabila voce de la NASA.

"5, 4 ,3 ,2 ,1 decolare. Atlantis a fost lansată, ultima lansare a lui Atlantis. Pe umerii navetei spaţiale, America va continua să viseze. Asistăm la începutul călătoriei sentimentale în istorie“.

Pe 21 iulie, naveta spaţială a aterizat pentru ultima oară la Centrul Spaţial Kennedy, punând capăt astfel programului navetelor spaţiale americane, care a durat peste 30 de ani.

Atlantis pleacă în ultima misiune. Foto: Reuters.

SUA se află, pentru prima dată din 1981, în situaţia de a nu avea niciun vehicul pentru a-şi transporta astronauţii în spaţiu şi vor depinde timp de cel puţin cinci ani de capsulele ruseşti Soyuz, care taxează cu 51 de milioane de dolari un loc la bord, până când un nou vehicul spaţial american va fi construit pentru a înlocui navetele spaţiale.

Odată cu lansarea finală a lui Atlantis mulţi s-au întrebat ce va urma.

NASA a răspuns că terminarea programului navetelor spaţiale nu înseamnă sfârşitul agenţiei sau faptul că NASA nu va mai trimite oameni în spaţiu şi a dat asigurări că programul de explorare spaţială, de dezvoltare tehnologică şi cercetare ştiinţifică va continua mulţi ani de zile.

La sfârşitul anului 2012 ar putea fi lansate primele vehicule spaţiale americane private care transportă mărfuri, dar NASA trebuie să aştepte cel puţin până în 2015 până când noile capsule capabile să transporte astronauţi vor fi gata să decoleze.

După trei decenii în care SUA a trimis navete pe orbita din jurul Pământului, agenţia spaţiala americană se va concentra pe construirea de rachete noi care vor putea călători mai departe în spaţiu.

În 2010, la Centrul Spaţial Kennedy, preşedintele Barack Obama promitea expediţii către planeta Marte.

Navetele ce au făcut parte din programul spaţial de peste 30 de ani vor fi expuse în câteva muzee din Statele Unite ale Americii.

Programul navetelor spaţiale americane a fost marcat de succese extraordinare, ca plasarea pe orbită de către Discovery a Telescopului Spaţial Hubble.

În ultimii 12 ani, 36 de misiuni au construit şi au transferat echipament către Staţia Spaţială Internaţională.

Programul NASA a fost marcat, însă, şi de două mari tragedii, Challenger în 1986 şi Columbia în 2003, care au ucis 14 astronauţi.

În 2004, administraţia Bush a hotărât retragerea flotei spaţiale deoarece aceasta era prea îmbătrânită.

Aeroporturile spaţiale devin realitate

Pe 17 octombrie, miliardarul britanic Richard Branson, patronul companiei Virgin Galactic, a inaugurat în statul american New Mexico Spaceport America, primul aeroport spaţial din lume, de unde vor decola, începând din 2012-2013, primele navete cu turişti spaţiali.

Clădirea aeroportului, sub forma unei cape de culoarea nisipului, ce acoperă o faţadă uriaşă din sticlă, a fost realizată după planurile arhitectului britanic Norman Foster.

Considerată "emblematică" de Virgin Galactic, această clădire se încadrează în peisajul deşertic din statul New Mexico şi a fost construită cu materiale din zonă.

Foto: spaceportamerica.com.

În septembrie, Richard Branson a declarat pentru CNN că speră să lanseze prima navetă turistică în spaţiu peste un an.

"Naveta este finalizată. Testele propulsoarelor sunt foarte concludente şi cred că ne îndreptăm spre o primă lansare, care va avea loc peste 12 luni", declara Richard Branson.

Momentul ar putea marca începutul unei ere complet noi, cea a călătoriilor spaţiale comerciale.

La momentul inaugurării aeroportului, câteva sute de persoane aveau deja rezervate bilete pentru a călători în spaţiu, preţul mediu pentru un tichet fiind de 200.000 de dolari.

BlackBerry, conservatorism dăunător

Pe 10 octombrie, serviciile Blackberry din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa au fost inaccesibile timp de mai multe ore.

Milioane de utilizatori Blackberry au fost în imposibilitatea de a primi sau trimite mailuri şi mesaje prin intermediul telefoanelor lor, în urma unor probleme la serverele dintr-un centru de date din Slough, Marea Britanie.

Problemele s-au extins în zilele următoare, fiind afectaţi şi utilizatori din România, India, Brazilia, Chile şi Argentina.

Întreruperea serviciilor de comunicaţii BBM a fost cauzată de ignorarea timp de ani de zile a problemelor cu distribuţia şi extinderea serverelor.

Atitudinea companiei canadiene a fost să se axeze pe extinderea continuă, însă asigurarea infrastructurii pentru a susţine această extindere nu a fost o prioritate.

Creşterea rapidă a numărului de abonaţi la nivel mondial, aproape de zece ori din 2007, a pus o presiune imensă pe serverele RIM, dar scalabilitatea acestui sistem nu a fost reproiectată în regim de urgenţă.

La sfârşitul lunii august, compania canadiană RIM susţinea că are peste 70 de milioane de abonaţi în întreaga lume.

BlackBerry a mai avut probleme cu serviciile în anul 2010.

Compania RIM a fost criticată pentru modul în care a reacţionat public la toate aceste probleme.

Scuzele din partea producătorului canadian au venit târziu, sporind nemulţumirea utilizatorilor de BlackBerry.

În urma problemelor din ultima perioadă, grupul canadian Research in Motion a ajuns la aproape jumătate din valoarea pe care o avea la Bursă la începutul anului 2011.

Nokia renaşte prin Windows Phone 7

Pe 11 februarie 2011, Nokia şi Microsoft au anunţat încheierea unui parteneriat prin care producătorul finlandez de telefoane mobile urma să folosească pentru produsele sale sistemul de operare Windows Phone, în locul platformei Symbian, care nu mai era competitivă în raport cu concurenţa.

Mişcarea a venit după ce cota de piaţă a Nokia pe segmentul smartphone s-a diminuat în 2010, în detrimentul telefoanelor iPhone produse de Apple şi a dispozitivelor echipate cu sistemul de operare Android produs de Google.

Analiştii subliniau la acel moment că parteneriatul este o recunoaştere sinceră că strategia Nokia în privinţa platformei software a eşuat şi subliniază cât de serioasă este problema companiei finlandeze. O astfel de alianţă ar fi fost de neconceput în urmă cu 12 luni.

Pentru Microsoft, parteneriatul cu Nokia aducea o adoptare largă a platformei Windows Phone, eclipsată ca vânzări şi popularitate de sistemul de operare Android.

Declinul Nokia a continuat şi pe parcursul anului 2011 când, în luna iulie, companiile Apple şi Samsung au întrecut gigantul finlandez pe piaţa smartphone-urilor, împingând Nokia până pe locul al treilea, conform unor rapoarte prezentate de mai multe companii de cercetare de piaţă.

Trei luni mai târziu, Nokia prezenta la Londra primele smartphone-uri bazate pe platforma Windows Phone 7, Lumia 710 şi Lumia 800.

Video: Nokia Lumia 800. Sursa: youtube.com.

Telefoanele s-au bucurat de review-uri pozitive din partea jurnaliştilor de specialitate, datorită hardware-ului de calitate, cu care Nokia a obişnuit de-a lungul timpului, şi a sistemului de operare realizat de Microsoft care, prin interfaţa originală, aduce un aer proaspăt într-o lume software dominată de iconiţe.

Site-urile mai multor companii de telefonie mobilă din Europa indicau vânzări ridicate pentru modelul de top, Lumia 800, însă cifrele exacte vor fi aflate după ce Nokia va publica rezultatele financiare pentru trimestrul patru al anului.

iPad 2 sfidează concurenţa

Pe 3 martie, Apple a lansat pe piaţă a doua versiune a tabletei iPad, într-un show susţinut de fostul CEO Steve Jobs.

Apariţia lui Jobs, aflat până la acel moment în concediu medical de la sfârşitul lunii ianuarie, a împins în sus acţiunile Apple, calmând investitorii şi fanii care se temeau că acesta are probleme de sănătate.

Plin de energie, Steve Jobs a atacat companiile rivale şi a ridiculizat tabletele concurente.

În stilul său caracteristic, liderul Apple a descris cu pasiune iPad 2, reuşind un show de lansare tipic maşinii de marketing a companiei americane.

Steve Jobs prezintă iPad 2. Foto: Reuters.

La un preţ de referinţă de 499 de dolari pentru versiunea de bază, iPad 2 este mai subţire decât un iPhone 4, de două ori mai performantă decât prima variantă şi are camere video pe ambele părţi, facilitând videochatul.

Tableta are procesor dual core Apple A5 de 1 GHz, iar performanţele grafice depăşesc de până la nouă ori prima versiune iPad.

Apple a vândut aproape 15 milioane de iPad-uri în 2010 după lansarea din aprilie, de trei ori cât estimau unii analişti.

Compania ar putea vinde încă 30 de milioane până la sfîrşitul anului 2011, generând venituri de aproape 20 de miliarde de dolari, în pofida apariţiei a numeroşi competitori, precum Samsung, Motorola, Dell sau Research In Motion.

iPhone 4S prinde voce

Pe 5 octombrie, Apple a lansat iPhone 4S, cel de-al cincilea model din gama de smartphone-uri a companiei americane, mai rapid decât predecesorul său, cu funcţii mai avansate de control prin voce şi o cameră foto-video cu rezoluţie mai ridicată.

Noul chip A5 al telefonului iPhone 4S este de şapte ori mai rapid pe partea de grafică decât procesorul modelului iPhone 4, lansat în 2010.

Smartphone-ul are de asemenea, potrivit Apple, "un sistem inteligent de antenă" pentru îmbunătăţirea calităţii apelurilor, care suportă standardele wireless CDMA şi GSM.

Probabil cea mai importantă inovaţie adusă de noul smartphone este asistentul vocal Siri.

Video: asistentul vocal Siri de pe iPhone 4S. Sursa: apple.com.

Noul sistem de control prin voce permite utilizatorului să verifice condiţiile meteo, să acceseze sistemul GPS sau să navigheze pe internet prin comenzi vocale realizate printr-un limbaj natural.

Sistemul mai permite şi aflarea de informaţii diverse prin integrarea motorului inteligent de căutare Wolfram Alpha.

Modelele anterioare de iPhone aveau deja funcţii primitive de control vocal, precum efectuarea de apeluri sau accesarea unei melodii.

Apple a cumpărat anul trecut dezvoltatorul de software de comenzi vocale Siri, care a contribuit la crearea noului sistem.

Într-o demonstraţie a noilor funcţii vocale, un director al Apple a întrebat telefonul "Cine eşti?", la care gadget-ul a răspuns "Sunt un umil asistent personal".

Analiştii consideră că noile dotări şi preţurile mai agresive vor fi un avantaj pentru Apple pe piaţă.

Lansarea iPhone 4S a fost primul eveniment major organizat de Apple sub conducerea lui Tim Cook, care a preluat postul de director general pe 24 august, după plecarea lui Steve Jobs.

Tim Cook nu a reuşit încă să-şi demonstreze abilitatea în arena marketingului şi designului produselor, unde Steve Jobs a excelat şi şi-a dobândit statutul de personaj emblematic al industriei IT&C.

Analiştii şi investitorii se aşteptau la lansarea unui model iPhone 5 mult îmbunătăţit faţă de predecesor şi la apariţia unei variante mai ieftine a iPhone 4, destinată clienţilor cu bugete mai reduse.

Acest lucru nu a afectat însă vânzările noului model, care în primele trei zile de la lansare s-a distribuit în patru milioane de exemplare.

Fanii şi clienţii interesaţi au aşteptat 16 luni pentru iPhone 4S, interval mai îndelungat decât pentru modelele anterioare, însă cererea acumulată ar putea ajuta Apple să vândă un număr record de 25 milioane de telefoane în trimestrul octombrie-decembrie, potrivit unui analist al Piper Jaffray Cos, care consideră că absenţa unui model complet nou, cu un design exterior diferit, nu va descuraja consumatorii.

Apple îşi pierde cofondatorul

După lansarea iPhone 4S, Apple anunţa, în data de 6 octombrie, decesul fostului său director general şi cofondator, Steve Jobs.

În vârstă de 56 de ani, fostul lider Apple avea grave probleme de sănătate de mai mulţi ani.

El a fost atins în 2004 de o formă rară de cancer de pancreas şi a suferit un transplant de ficat în 2009.

Aflat în concediu medical din ianuarie, Steve Jobs şi-a anunţat demisia din postul de director general la 24 august, cedând conducerea adjunctului său, Tim Cook.

Logo-ul Apple, modificat în memoria lui Steve Jobs. Foto: Reuters.

De la iPod, la iPhone şi până la iPad, compania fondată de Steve Jobs a transformat felul în care folosim tehnologia comunicaţiilor.

El a pus bazele Apple în anii '70, dar după succesul timpuriu cu computerul Mac, compania a întâmpinat probleme şi Jobs a fost forţat să plece.

Când s-a întors, în 1997, supravieţuirea Apple era sub semnul întrebării, dar Steve Jobs a prezidat o revenire spectaculoasă.

Până în 2010, Apple a devenit mai valoroasă decât Microsoft şi fondatorul companiei era recunoscut ca fiind unul dintre geniile generaţiei lui.

Steve Jobs va rămâne cunoscut drept cel care a susţinut că felul în care arată tehnologia este la fel de important cu ceea ce ştie să facă.

Google cumpără divizia de telefoane mobile Motorola

Pe 15 august, Google a anunţat că a ajuns la un acord pentru a cumpăra divizia de telefoane mobile a companiei Motorola Mobility, tranzacţie în valoare de aproximativ 12,5 miliarde de dolari.

Potrivit celor două companii, tranzacţia va fi finalizată la finalul anului 2011 sau la începutul anului 2012.

Este cea mai mare tranzacţie din istoria Google şi una care poate schimba raportul de forţe pe piaţa smartphone-urilor.

Până în prezent s-au vândut peste 150 de milioane de telefoane cu Android, iar achiziţia va avea un impact important asupra pieţei.

Motorola a fost una dintre cele mai importante firme din lume de telefonie mobilă, dar în ultimii ani a ajuns în urma altor companii de succes precum Apple, Samsung şi HTC.

Google, al cărui sistem de operare Android este instalat pe telefoane fabricate de Motorola Mobility şi alte companii precum Samsung Electronics, a obţinut astfel patentele necesare să concureze mai eficient iPhone-urile Apple.

Tehnologia Flash apune

Pe 9 noiembrie, dezvoltatorul de software Adobe Systems a anunţat că va renunţa la plug-inurile Flash pentru dispozitivele mobile.

Tehnologia Flash a dominat pentru o perioadă lungă segmentul multimedia pe online, fiind folosit pentru a rula filme, jocuri şi alte aplicaţii.

Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii au început să critice platforma celor de la Adobe.

În aprilie 2010, fostul şef de la Apple, Steve Jobs, a atacat plug-inul Flash printr-o scrisoare publică, sugerând că acesta ar permite scurgerea de informaţii şi că ar consuma foarte mult din puterea bateriei.

Practic acest moment a marcat începutul declinului pentru Flash.

Adobe a răspuns acestui atac afirmând că plug-inul va continua să domine aplicaţiile media pe internet.

Cu toate acestea, experţii au criticat performanţele sale pe alte dispozitive, iar în septembrie Microsoft a anunţat că nu va sprijini includerea produsului în Windows 8.

Adobe a anunţat că îşi va reorienta eforturile pentru dezvoltarea HTML 5, tehnologie care oferă "cea mai bună soluţie" deoarece este "universal acceptată".

Sony, ţinta hackerilor

În ianuarie 2011, compania Sony îl acţiona în judecată pe George Hotz (GeoHot), un tânăr în vârstă de 21 de ani, care a decodat softul consolei PlayStation 3, oferind astfel posibilitatea proprietarilor să ruleze jocuri de pe discuri copiate.

Sony considera că, prin acţiunile lui, tânărul facilita pirateria jocurilor şi aducea astfel pierderi importante companiei.

Decizia Sony de a duce cazul în justiţie a stârnit un val de nemulţumiri şi critici pe internet şi a atras atenţia grupului de hackeri Anonymous, care avertizau compania asupra unor consecinţe grave.

"Anonymous o să vă înveţe câteva lecţii importante, pe care se pare că le-aţi uitat:

"1. nu face altuia ceea ce nu ai vrea să ţi se întâmple ţie;

"2. informaţia este gratuită;

"3. produsul, odată cumpărat, este al nostru. Pentru totdeauna!", scria grupul de hackeri într-un mesaj adresat Sony.

Astfel, pe 26 aprilie, PlayStation Network a fost ţinta mai multor atacuri ale hackerilor, în urma cărora au fost sustrase informaţii referitoare la circa 100 de milioane de utilizatori.

Atacul, considerat ca fiind cel mai mare din istoria internetului, a dus la închiderea platformei pentru aproape o lună.

Compania a estimat că breşa de securitate a adus o pierdere de aproximativ 170 milioane de dolari.

Înalţi oficiali ai Sony îşi pleacă capul într-o conferinţă de presă, cerându-şi scuze pentru breşele importante de securitate din sistemul informatic al companiei. Foto: Reuters.

De atunci, reţeaua informatică a companiei a devenit ţinta informatică a hackerilor, Sony confirmând că s-a confruntat cu mai multe atacuri în serie, dar care nu au avut succes.

În luna iunie însă, reţeaua informatică a companiei a primit din nou o lovitură de proporţii.

Hackerii autointitulaţi "Lulz Security" au sustras peste un milion de parole, date de identificare în mesageria electronică precum şi alte date de pe site-ul SonyPictures.com.

"Printr-un singur atac am accesat totul. De ce acordaţi atâta încredere într-o companie care îşi permite să fie atât de deschisă atacurilor?", spuneau ulterior hackerii.

Deşi Sony a dat asigurări că a refăcut complet securitatea reţelelor sale, reputaţia în rândul utilizatorilor, care au început să-şi îndrepte atenţia către alte platforme, a primit o lovitură puternică.

Documentare 06 Decembrie 2011, 16:18

Primăvara arabă: revolte cu repetiţie

Anul 2011 a fost marcat de un val de proteste în lumea arabă care au culminat cu schimbarea puterii în Tunisia, Egipt şi Libia.

Primăvara arabă: revolte cu repetiţie
Jurnalistul britanic Charlie Ottley a lansat un nou sezon al seriei de documentare „Flavours of Romania”
Documentare 20 Septembrie 2023, 20:33

Începând de astăzi, țara noastră revine în atenția celor aproape un sfert de miliard de abonați Netflix, grație debutului...

Documentare 22 Aprilie 2022, 10:08

Povestea Cântării Cântărilor

Prin noua haină muzicală pe care o îmbracă graţie inspiraţiei marelui compozitor Sabin Păutza avem din nou prilej să căutăm...

Documentare 18 Februarie 2022, 11:06

Portative - curcubeu

RadioDoc din 17 februarie 2022 - cu pianista Sînziana Mircea.

Documentare 28 Ianuarie 2022, 18:19

Magia eclipselor

RadioDoc din 27 ianuarie 2022.

Documentare 18 Decembrie 2021, 09:56

Migrarea online este o amenințare pentru arta contemporană?

Metaverse-ul bate la ușă și, de data aceasta, nu ca spațiu versatil dintr-un roman cyberpunk.

Documentare 02 Decembrie 2021, 13:59