România, în top 10 ţări generatoare de spam
3% dintre mesajele spam la nivel mondial pleacă din România.
Articol de Bogdan Mihai, 10 Septembrie 2009, 16:28
România a intrat, în prima jumătate a anului, între primele zece ţări din care provin mesajele electronice de tip spam, cu o cotă de 3% din total, depăşind Spania, Italia, Germania şi Ucraina, se arată într-un raport al Kaspersky Lab, producător rus de soluţii de securitate informatică.
Rusia şi Statele Unite ale Americii au rămas principalele ţări unde au fost generate mesaje spam, cu 11%, respectiv 10%, fiind urmate de Brazilia, cu o cotă de 8%. Recent, a fost înregistrată o creştere a spam-ului provenit din India, 7%, Polonia, 4%, Thailanda 3% şi România, care au depăşit Spania, Italia, Germania şi Ucraina, ieşite din topul primelor zece ţări.
"Ţările cu interes foarte mare pentru infractorii cibernetici încep să fie localizate în Est, şi mai puţin în Vest. Asia, America Latina, precum şi regiuni din Europa de Est, excluzând Rusia, devin din ce în ce mai interesante pentru spammeri, deoarece utilizatorii de aici nu au sistemele foarte bine protejate împotriva ameninţărilor informatice", a declarat Costin Raiu, chief security expert la Kaspersky Lab.
"Este, în primul rând, un aspect care ţine de gradul de piraterie din ţările respective, şi apoi de educaţie: un sistem de operare piratat nu va fi niciodată sigur, atât timp cât nu poate fi actualizat cu ultimele update-uri", a mai spus Raiu.
În medie, 85,5% din traficul pe mail în primele şase luni ale anului a fost reprezentat de spam, iar 0,3% din totalul mesajelor conţinea ataşamente infectate cu programe periculoase, potrivit unui raport elaborat de Kaspersky Lab. În prima jumatate a lui 2009, domeniile cele mai populare pentru spam au fost serviciile şi produsele din sănătate (22,1%), serviciile de e-advertising (16,6%), materiale destinate adulţilor (11%), educaţia (10,4%) şi imitaţiile de produse de lux (7,4%).
Contextul economic actual a influenţat mesajele spam pentru serviciile de publicitate online, care acum reprezintă 16,6% din totalul de spam, dar şi mesajele care promovează diverse produse şi servicii - acestea din urmă înregistrând o cotă de 35% (cu 10% mai mică decât anul trecut).
"Criza financiară a determinat o schimbare în comportamentul de consum al oamenilor, diferite produse şi servicii fiind înlocuite sau, pur şi simplu, refuzate. În acest sens, spammer-ii şi-au reorientat mesajele, pentru a se potrivi cu cerinţele consumatorilor", afirmă Costin Raiu, Chief Security Expert la Kaspersky Lab.
În ciuda predicţiilor, volumul e-mail-urilor cu atacuri de phishing a scăzut la nivel mondial, ca urmare a măsurilor de informare luate de bănci şi instituţii financiare.
În anul 2008, Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI) a dat prima amendă - 1.000 de lei - pentru transmiterea de comunicări comerciale nesolicitate, companiei de recuperare de creanţe Urban şi Asociaţii.