Probă de Drum - Volkswagen ID.4
Cu ajutorul vânzărilor online și prin update-uri la fiecare 3 luni, VW și-a propus să mărească atractivitatea unor modele electrice, printre care și SUV-ul ID.4.
Articol de Dan Creța, 15 Noiembrie 2021, 08:19
SUV-ul electric Volkswagen ID4 este cel de-al doilea membru al familiei electrice ID. Dacă ID.3 este un vehicul de dimensiunea unui Golf, ID.4 este un SUV de talia unui Tiguan, chiar mai spațios la interior. Pentru mașina testată în varianta Pro Performance cu o baterie de 77 kWh fișa tehnică anunță o autonomie de 520 km. În realitate, am reușit să parcurg doar 430 km cu un plin de energie, în condiții de rulare normale, pe un traseu combinat, pe o vreme plăcută de sfârșit de octombrie.
Am plecat din București spre stațiunea Durău de la poalele masivului Ceahlău pe DN2 prin Urziceni și Bacău, apoi pe DN15 prin Piatra Neamț și în continuare pe drumul proaspăt asfaltat și extrem de pitoresc dintre Izvorul Muntelui și Durău. Singura oprire am făcut-o în Bacău timp de o oră pentru încărcarea completă a bateriei la o stație de mare putere de 125 kw pe care am utilizat-o din nou după 2 zile la întoarcerea acasă.
Am constatat astfel că ID.4 are capacitatea de a se încărca foarte repede, dar și că încărcarea rapidă este mai costisitoare. Chiar și așa, costul deplasării cu ajutorul propulsiei electrice este mai puțin de jumătate din prețul plătit pe combustibilii clasici pe aceeași distanță. Fără să mai luăm în calcul și alte cheltuieli cu reviziile sau taxele care sunt mult mai mari pentru mașinile cu motor termic. În plus, un vehicul electric e silențios și oferă putere și răspuns instantaneu la apăsarea pedalei de accelerație. Cu toate că motorul de 204 CP generează un cuplu de 310 Nm, greutatea de peste 2 tone a mașinii o împiedică să fie foarte vioaie și, din păcate, ID.4 nu dispune de tracțiune integrală. Roțile motrice sunt cele din spate și, indiferent de versiunea de echipare, viteza maximă este limitată electronic la 160 km/oră. Oricum, am remarcat că la peste 120 km/oră consumul de energie crește puternic, iar autonomia scade văzând cu ochii.
Dar, dacă nu te grăbești și conduci calm, responsabil și economic, bateria te poate ține mult și bine. Mașina are un design atractiv și modern, este spațioasă și confortabilă, are o mulțime de tehnologii și sisteme de asistență pentru o deplasare sigură și relaxantă în orice condiții de drum și de vreme, ceea ce o recomandă și pentru familiile care și-ar dori să plece în călătorii mai lungi cu multe bagaje la bord.
E posibil ca unii șoferi mai conservatori să fie surprinși de absența butoanelor fizice și să simtă că sistemul de infotaiment și comenzile exclusiv digitale sunt mai complicat de operat în primele clipe. Parcă nu e totul destul de familiar și intuitiv. Dar, aceeași senzație poate apărea și la bordul unor concurenți electrici ca Hyundai Ioniq 5 ori Kia EV6, sau fratele vitreg Audi Q4 e-tron și sora mai mare Skoda Enyaq care rulează pe aceeași platformă dezvoltată pentru modelele electrice ale grupul Volkswagen.
După ce te împrietenești cu el, ID.4 se conduce simplu, habitaclul e bine izolat de zgomotul exterior și la fel ca aproape orice mașină germană se așează minunat pe drum și se comportă impecabil în viraje. Pe cei preocupați de poluarea mediului, Volkswagen îi asigură că a investit mult în sustenabilitate și că modele electrice ca ID.3 sau ID.4 sunt produse în fabrici din Germania alimentate cu energie regenerabilă.