Proba de drum - Suzuki Across
În 2020 Suzuki a încheiat un parteneriat cu Toyota pentru utilizarea în comun de tehnologii și producerea unor modele mai performante, iar cel mai important fruct al acestei colaborări este SUV-ul Suzuki Across.
Articol de Dan Creța, 03 Martie 2024, 14:09
Across este cel mai puternic SUV produs de Suzuki, un automobil robust și sportiv echipat cu o tehnologie Plug-in Hybrid sofisticată și un sistem 4x4 electric care oferă performanță și eficiență dinamică de top datorită puterii combinate a 3 motoare, unul termic pe benzină de 2,5 litri și două electrice, câte unul pentru fiecare punte. Un total de 302 CP te propulsează brutal imediat cum apeși accelerația mai hotărât. Bolidul sprintează de la 0 la 100 km/ora în doar 5,8 secunde și insuflă o senzație de mare încredere în depășiri.
Suzuki a pregătit patru moduri de rulare: unul pur electric, un altul termo-electric, un mod automat care selectează singur tipul de propulsie și modul battery charger în care funcționează doar motorul termic, iar acumulatorul se încarcă la fiecare decelerare. La turații mari, agregatul clasic e zgomotos și vibrant, dar cutia automată cu transmisie variabilă îl strunește subtil și accelerează liniar în așa fel încât nu se simte deloc trecerea dintr-o treaptă în alta. Este foarte mare tentația de a rula 100% electric și silențios, dar, din păcate, bateria de doar 18,1 kwh oferă o autonomie reală de maximum 75 km. Sistemul hibrid asigură însă o economie uimitoare de combustibil. Consumul mediu înregistrat pe întreg traseul București – Poiana Brașov și retur a fost de numai 5,4 litri de benzină la suta de km. Asta pentru că plecările de pe loc se fac pur electric și, în funcție de stilul de condus, propulsorul oscilează între injecție directă și indirectă pentru un proces optim de combustie și emisii cât mai reduse.
O scurtă abatere de la traseu prin Cheile Râșnoavei a prilejuit și o probă medie de off-road la care Across-ul s-a comportat impecabil. Managementul integrat al sistemului 4x4 variază distribuția cuplului între punți și ajustează accelerația, transmisia, frânarea și servodirecția în funcție de condițiile de drum, pentru a menține aderența și stabilitatea în situații-limită, asigurând o tracțiune mai bună pe suprafețe alunecoase. De asemenea, sistemul asistă și modurile de rulare Normal, Eco și Sport. Iar pe drumuri înzăpezite și trasee accidentate, modul Trail redirecționează cuplul de la roțile care derapează către cele care prind aderență și adaptează comportamentul accelerației și al transmisiei. Toată această tehnologie este asemănătoare cu cea a modelului RAV4 de la Toyota cu care Suzuki Across are în comun mai multe elemente, de la designul exterior până la cel interior.
La bord, spațiul este generos și atmosfera primitoare, vizibilitatea perfectă, scaunele confortabile, iar materialele sunt de bună calitate, moi și fine unde e nevoie și tari acolo unde trebuie. Ca SUV de categorie mare, Across se luptă cu adversari redutabili ca Mazda CX-5, Peugeot 5008 sau Skoda Kodiaq. Dar din punctul de vedere al tehnologiei de propulsie hibridă rivalii reali ar fi Honda CR-V hybrid sau Ford Kuga PHEV plugin hybrid. Across nu are însă unele dotări ca head-up display, încărcare prin inducție a telefonului sau climatizare în scaune. Dar important e că mașina vine echipată cu numeroase sisteme de siguranță activă, alertă de coliziune iminentă și frânare automată de urgență, asistență la menținerea benzii de rulare și cruise control adaptiv, cu monitorizarea unghiului mort și a traficului din spate. Aceste funcții de siguranță inteligente îți oferă liniște sufletească în timpul condusului și certitudinea că ești protejat în orice moment. Iar dacă rulezi mai mult electric, Suzuki Across te poate face să crezi că, la rândul tău, ajuți la protejarea mediului.