Probă de drum - Nissan X-Trail Full Hybrid cu ePedal
Altădată vârful de lance al niponilor pe tărâm european, noul X-Trail încearcă se se impună pe o piața aglomerată a SUV-urilor medii unde are mulți adversari redutabili
Articol de Cătălin Cîrnu, 20 Octombrie 2024, 13:14
Chiar dacă s-a lăsat așteptată, generația a patra a modelului X-Trail păstrează caracteristicile strămoșului lansat în urmă cu peste două decenii. Un 4x4 veritabil, cu aptitudini de cățărător pe teren accidentat, dar și un vitezist pe autostradă, atât cât poate duce un SUV din segmentul mediu.
Altădată vârful de lance al niponilor pe tărâm european, noul X-Trail încearcă se se impună pe o piață aglomerată cu mulți adversari redutabili: Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, Toyota RAV4, Suzuki Across și Peugeot 5008.
Designul a evoluat conform tendințelor, mașina transformându-se radical. De la pătrățosul din anii 2000, la muchiile actuale ce l-ar pune la grea încercare pe cel mai măiastru tinichigiu.
ePower
SUV-ul nipon beneficiază de un propulsor pe benzină de 1,5 litri, în 3 cilindri, cu raport de compresie variabil, cuplat la o cutie de viteze automată. Poate că pare mic, dar sistemul full-hybrid, fără încărcare la priză, poate decide datorită softului când poate interveni în funcție de situație și de stilul de condus. Cei peste 200 de CP își fac treaba, iar cele 2 motoare electrice confirmă înscrisul „e-4orce“, ce marchează prezența tracțiunii integrale, obținută datorită propulsorului electric montat pe puntea spate.
Consum
Chiar și ajutat de sistemul full-hybrid, benzinarul de 1,5 litri ”a păpat” destulă benzină. În oraș, de înțeles, consumul s-a ridicat la 8,7 l/100 km, dar pe autostradă sprinturile și viteza maxima regulmentară au crescut consumul de carburant până la dincolo de 9 l/100 km. Nu-i mult, dar nici puțin, în condițiile în care XTrail are o masă de aproape 2 tone și poate fi configurat cu 7 locuri.
Șofatul este o plăcere din mai multe motive. Scaunele sunt confortabile, interiorul rafinat, cu multe spații de depozitare și cu un sistem de entertainment de calitate. Reprizele de accelerație sunt bune, suspensiile controlează toate denivelările întâlnite pe drum și chiar trecerile peste șinele de tramvai sunt abia resimțite. Iar trei adulți voinici pot călători confortabil fără să stea îngrămădiți pe bancheta spate. Și trebuie să adaug și HUD-ul color, de 10,8 inchi, proiectat direct pe parbriz, un detaliu care îți menține privirea doar la drumul din fața ochilor.
ePedal
Această funcție are menirea să recupereze energie la frânare. Se poate activa dintr-un buton aflat între scaunele față și aproape instantaneu viteza scade cu vreo 15 km/h. În plus, mai găsești și un buton prin care comanzi deplasarea pur electrică, dar în cazul în care bateria scade, sistemul introduce motorul termic.
Concluzii
Nissan X-trail are câteva atuuri care o diferențiază de concurență, dar pe piață, tot ceea ce contează ține doar de preferințele și de dorința clienților la achiziționarea unui SUV 4x4, căruia nu i-am putut descoperi și calitățile pe tărâm accidentat, din cauza secetei prelungite care nu mi-a oferit șansa unor terenuri dificile.