Probă de Drum - Alfa Romeo Stelvio
In ultimii ani, in toata lumea au crescut puternic vânzările de SUV-uri, o tendinta care in prezent ii asigura acestui segment o cotă de piata record de 34%.
Articol de Dan Creța, 12 Noiembrie 2018, 10:25
Tentatia era prea mare! Pana la urma, inca un producator celebru de masini a cedat ispitei si s-a inchinat la altarul SUV-urilor. Stelvio este primul SUV Alfa Romeo din istorie, aparut intr-un moment in care vanzarile din segment au explodat, iar compania italiana s-a gandit ca n-ar fi rau sa prinda valul, cu speranta unei povesti de succes. Mai ales ca a investit enorm in dezvoltarea unei platforme comune pentru Giulia, Stelvio si unele modele Maserati. Din fericire, tocmai sasiul este unul din punctele forte, construit a fi cat mai usor, dar suficient de rigid pentru a sustine si o masina mai inalta. Marea provocare pentru inginerul-sef de la Alfa Romeo Roberto Fedeli, venit de la Ferrari, a fost sa faca in asa fel incat Stelvio sa se comporte pe drum la fel ca Giulia, cu alte cuvinte, un SUV sa poata fi condus la fel de lejer ca o compacta. Si a reusit. S-au folosit materiale ca fibra de carbon si aluminiul pentru blocul motor si mare parte a caroseriei, ceea ce face ca Stelvio sa cantareasca mai putin decat rivalii la fel de impunatori din clasa sa BMW X3, Audi Q5 sau Porsche Macan.
Din pacate, in Romania nu poate fi inca testat Stelvio Quadrofolio de 510 CP care accelereaza de la 0 la 100 km/ora in doar 3,6 sec, asa ca a trebuit sa ma multumesc cu o versiune mai cuminte, de doar 280 de cai, in combinatia unui motor turbo pe benzina de 2 litri, cu o transmisie automata cu 8 rapoarte fara cusur si tractiune integrala permanenta Alfa Quatro. Consum 10 litri de benzina in oras, 7 litri extraurban, dar ceva mai mult pe autostrada in cazul in care esti tentat sa simti cum te impinge in scaun acceleratia care ajunge de la 0 la 100 km/ora in 5,7 secunde, in modul de condus dinamic selectat din consola centrala. Interiorul premium, plin de stil si personalitate al lui Stelvio impresioneaza prin insertiile din lemn natural in plansa de bord, tunelul central si panourile portierelor, prin ramele cromate si insertiile din aluminiu din praguri asortate cu pedalele din podea si padelele pentru schimbarea vitezelor de pe volan.
Scaune confortabile imbracate in piele si reglabile electric in 8 directii cu memorie, sistem multimedia si de navigatie 3D Alfa Connect plus un display multifunctional integrat in instrumentele de bord. La capitolul siguranta se remarca sistemele de avertizare la coliziune frontala sau de parasire a benzii de mers si cel de franare autonoma cu recunoastere a pietonilor. A fost ceva ciudat cu masina asta atunci cand am cautat ceva care sa nu-mi placa.
M-am invartit de mai multe ori in jurul ei, am privit-o din toate unghiurile, am inchis si am deschis portierele, m-am intins pe bancheta din spate in diverse pozitii, mi-am bagat nasul prin portbagaj, am tras de ea si am tot butonat-o si n-am gasit niciun compromis, nimic nelalocul sau. Dar, pana la urma, i-am descoperit un posibil calcai al lui Ahile chiar in trafic, cand era cat pe ce sa lovesc o masina care a oprit brusc in fata mea, desi am franat cu toata puterea. Mi-am dat seama ca mi-ar placea un sistem de franare putin mai ferm la un bolid atat de puternic, dar pana la urma poate fi doar o chestiune de obisnuinta sau de prudenta.
Cat priveste aspectul exterior, Alfa Romeo Stelvio se prezinta ca o intreaga colectie de linii si curbe extrem de placute ochiului, faruri cu led ca niste ochi mijiti si niste proportii minunate. Este un SUV foarte atragator, cu un aer italian, care te cucereste pe loc numai prin simpla lui prezenta. Ca sa nu mai spun ca placerea de a-l conduce e ca un vis frumos.