Mercedes-Benz de GaLA
De la clasa compactă pâna la musculosul G-Klasse, ultimul venit fiind modelul GLA, un crossover derivat din A-Klasse.
Articol de Cătălin Cîrnu, 01 Martie 2018, 17:55
Casele auto cu ștaif au răspuns imediat provocărilor lansate pe piață de constructorii care au încercat să creeze breșe, segmentând diversele clase. Cei de la Mercedes Benz s-au mișcat foarte repede, reușind să se impună în lupta cu contracandidații BMW ori Audi. Oficialii de la Stuttgart au un portofoliu complet de automobile 4x4 pentru orice gust şi preferinţă. De la clasa compactă pâna la musculosul G-Klasse, ultimul venit fiind modelul GLA, un crossover derivat din A-Klasse, într-o interpretare off-road, care să concureze cu rivalele Audi Q3 sau BMW X1.
Varianta GLA 220 CDI 4Matic, echipată cu motorul diesel de 2.2 litri şi 170 CP, a fost atracția unui test drive efectat în condiții de iarnă pe un parcurs lung de 900 de km. Din start precizez că distanța a fost acoperită cu un singur plin, consumul situându-se la pragul de 5,4 litri/1000 km în regim mixt, atât urban cât și extraurban, inclusiv autostradă, cu puțin peste reperul dat de germani. Un asemenea propulsor pe o mașină cu o greutate de aproximativ 1,6 tone oferă multe atuuri. De la un sprint remarcabil la consumul redus de combustibil. În cazul modelului testat, motorul a fost asociat cu o cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj în şapte trepte controlată printr-un mic levier amplasat - clasic pentru Mercedes - în spatele volanului. Este locul unde la alte mărci găsim comanda pentru ştergătoarele de parbriz.
Cutia oferă şi comandă manuală prin intermediul clapetelor amplasate pe volan, precum şi un mod sport, dacă dorești schimbări mai rapide de treaptă. Sistemul 4x4 permanent poate transfera între 100% şi 50% din cuplu către puntea faţă şi până la 50% către puntea spate. Sistemul se adaptează în funcţie de condiţiile de drum pentru a oferi cea mai bună tracţiune, iar suspensiile preiau cu ușurință denivelările de pe șosea, și amortizează bine chiar și gropile. Și chiar dacă nu vorbim de un puternic spirit off-road, GLA s-a descurcat foarte bine și pe teren ușor accidentat datorită și butonului care modifică răspunsul pedalei de acceleraţie şi raportul transmisiei. Și nu e totul întrucât mai există şi un sistem ce ajută la coborârea pantelor mai îndrăzneţe.
La interior, dotările sunt multiple, dar înainte de toate remarc gurile de ventilaţie rotunde finisate impecabil şi inserţiile din aluminiu. Scaunul șoferului este ușor înălțat pentru o vizibilitate excelentă, oglinzile au dimensiuni generoase,iar opţional se poate comanda cu un set complet de senzori de parcare și cameră pentru mersul cu spate. Și apropos de bancheta spate, doar doi adulți pot călători în condiții optime, căci cel de-al treilea nu prea mai are loc. La nevoie, bancheta se poate rabata oferind un spațiu suficient pentru transportul unor obiecte voluminoase.
Elementul central al bordului este display-ul de dimensiuni mari care stă deasupra zonei de control și pune la dispoziția șoferului informaţii de la computerul de bord, sistemul de navigaţie, infotainment şi altele. Pentru a controla diversele sisteme, pe consola centrală regăsim butonul rotativ al sistemului Command. Mai trebuie menţionată şi direcţia sport Direct Steer ce reduce raza de bracaj în funcţie de viteza de deplasare. Lista de opţionale conţine şi asistare pentru unghiul mort, asistare pentru păstrarea benzii de rulare, sistem de parcare automat, cruise control adaptiv şi sistem Pre-Safe pentru avertizare şi frânare automată în caz de impact iminent. Lista de sisteme pentru siguranţă este completă. GLA oferă şapte airbaguri, inclusiv unul pentru genuchii celui de la volan, dar și un sistem activ de prevenire a coliziunii frontale sau cu apel automat la 112 în caz de urgenţă.