Formula 1: accident "programat"
Pilotul brazilian Nelson Piquet Jr. acuză conducătorii echipei Renault că i-au solicitat să provoace în mod voluntar un accident în Marele Premiu din 2008 al statului Singapore.
Articol de Bogdan Mihai, 12 Septembrie 2009, 16:19
"Mi s-a solicitat de către Flavio Briatore, care este atât managerul meu cât şi conducătorul echipei de F1 Renault, şi de către Pat Symonds, directorul tehnic al Renault F1, să provoc în mod deliberat un accident pentru a favoriza performanţele team-ului", declară fostul pilot al echipei Renault.
Pilotul brazilian Nelson Piquet Jr., care i-a acuzat pe conducătorii echipei Renault că i-au solicitat să provoace în mod voluntar un accident în Marele Premiu din 2008 al statului Singapore, a declarat, vineri, că a spus adevărul şi că nu are de ce să îi fie frică de "represalii".
"Am spus adevărul, deci nu am de ce să mă tem de cineva, de ING Renault sau de Briatore. Chiar dacă sunt conştient de puterea şi de influenţa persoanelor pe care le-am incriminat şi de numeroasele resurse pe care le au la îndemână, nu voi putea fi intimidat să iau o decizie pe care aş regreta-o."
"Am încredere în ancheta iniţiată de instanţele abilitate şi nu voi mai face niciun comentariu până la data audierii echipei Renault de către FIA", a scris Piquet Jr pe pagina personală de web, aceasta fiind prima sa declaraţie publică de la izbucnirea scandalului.
În declaratia datata 15 august 2009, Piquet Jr. a explicat cu lux de amănunte modul în care a produs accidentul care a condus la intrarea safety car-ului pe circuit.
"După ce m-am asigurat că eram în turul corespunzător, am pierdut controlul monopostului în mod deliberat la ieşirea din virajul 17. Am făcut acest lucru apăsând puternic acceleraţia mai devreme."
"În timp ce am constatat că spatele maşini a început să derapeze, am continuat să apăs cu putere pe acceleratie, ştiind că în acest mod monopostul meu se va lovi violent de zidul de pe partea opusă a pistei şi, prin urmare, că voi provoca un accident care va garanta intrarea safety car-ului pe pistă."
"Odata ce spatele monopostului a început să derapeze, singurul mod de a recupera controlul şi de a evita contactul cu zidul ar fi fost să iau piciorul de pe pedala de acceleraţie."
"Totuşi, nu am luat piciorul de pe pedala de acceleraţie. În schimb, am apăsat puternic pedala de acceleraţie când am simţit că spatele monopostului derapează şi, într-adevăr, am avut un impact cu zidul", a scris brazilianul în declaraţia oferită reprezentaţilor FIA."
Declaraţiile lui Piquet sunt conforme cu datele telemetrice ale monopostului Renault R28 care au intrat deja în posesia forului mondial.
În plus, fostul pilot al echipei Renault a dezvăluit ca, înaintea întâlnirii în care a primit instrucţiuni precise legate de accident, a mai avut o întâlnire de 3 minute cu Flavio Briatore în care a discutat pe scurt despre producerea acciedentului, fiind atenţionat să nu discute cu nimeni despre acest caz.
În timpul Marelui Premiu al statului Singapore, disputat la 28 septembre 2008, Alonso a intrat la boxe pentru prima alimentare şi a iesit pe poziţia a 20-a, ultima. Însă, după alte două tururi, colegul său Piquet jr. i-a oferit şansa de a deveni din ultimul primul.
Atunci, Renault-ul brazilianului s-a zdrobit de zidul de protecţie al circuitului realizat pe străzile oraşului Singapore, ceea ce a dus la intrarea Safety Car-ului pe pistă.
Piquet a ieşit nevătămat din monopost, dar au urmat momente de confuzie pentru celelate echipe. Unii dintre piloţi s-au repezit la realimentare, deşi accesul în zona standurilor era interzis, alţii au aşteptat ca intrarea la boxe să fie permisă. Singurul cu maşina plină de benzină în acel moment era Alonso şi experimentatul pilot a profitat de faptul că ceilalţi concurenţi urmau să treaca pe la standuri.
După ce Safety Car-ul s-a retras, Alonso a ajuns pe cinci, dar cei patru piloţi din faţa sa aveau de rezolvat câteva "probleme": Nico Rosberg, liderul, şi Robert Kubica, locul patru, au trebuit să efectueze un "stop and go" de zece secunde, pentru că au intrat la boxe cand nu era permis accesul, iar Jarno Trulli şi Giancarlo Fisichella urmau să realimenteze. În turul 33, Alonso a preluat conducerea cursei, pe care nu a mai cedat-o până la sfârşit, câştigând în mod surprinzător cursa de la Singapore.
Renault este acuzată de faptul că a provocat în mod voluntar un accident al pilotului său secund, Piquet Jr., la Singapore pentru a favoriza victoria coechipierului Fernando Alonso. Echipa a fost convocată pentru a apărea, la 21 septembrie, în faţa Consiliului Mondial din cadrul FIA.
Vineri, echipa de Formula 1 Renault a depus, la Paris, o plângere în justiţie pentru "şantaj în formă agravată" împotriva fostului său pilot, brazilianul Nelson Piquet Jr. şi a tatălui acestuia, triplul campion mondial Nelson Piquet.
Preşedintele FIA, Max Mosley, a declarat, vineri, că echipa Renault riscă să fie exclusă din Campionatul Mondial de Formula 1, dacă va fi gasită vinovată de trucarea cursei de la Singapore, din 2008, menţionând, totodată, ca pilotul Nelson Piquet jr a primit imunitate pentru că a colaborat cu FIA.