Un sfert din clienții casnici de pe piața de energie „au contracte noi”
"Apel matinal" - Invitat: Silvia Vlăsceanu, directorul executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (30 decembrie, ora 8:30)
Articol de Cătălin Cîrnu, 30 Decembrie 2020, 11:01
Consumatorii casnici de electricitate ar trebui să încheie noi contracte pe piața liberă, unde găsesc prețuri mai mici decât ar plăti dacă rămân cu vechile contracte de la 1 ianuarie.
Declarația îi aparține lui Virgil Popescu, ministrul energiei. Aceasta a venit în contextul în care, de la începutul anului viitor, piața de electricitate se va liberaliza complet, iar consumatorii care rămân cu vechile contracte ar putea plăti facturi mai mari. Discutăm pe acest subiect cu invitatul de astăzi al "Apelului matinal", Silvia Vlăsceanu, directorul executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie. Înainte de toate, cei care nu au încheiat până acum un nou contract de furnizare a energiei electrice, oare ce ar trebui să știe sau să facă?
Silvia Vlăsceanu: Care nu au încheiat un contract pe piața concurențială.
Realizator: Exact, da, evident.
Silvia Vlăsceanu: Sunt opt milioane de clienți consumatori casnici care au contracte de furnizare. Dintre aceștia, în momentul de față, mai mult de două milioane sunt deja pe piața concurențială. Este un proces care a început cu câțiva ani în urmă, piața s-a diversificat, procesul de liberalizare a mai fost început o dată în 2018, a fost stopat, când am revenit la prețul reglementat, printr-o renumită ordonanță, nu îi mai dăm numărul ăla acum, dar reluăm procesul nu de unde am rămas, suntem mult mai avansați, pentru că acești doi ani procesul de schimbare a furnizorului a continuat. Și în acest moment mai mult de două milioane, cum spuneam, deja sunt pe piața liberă. Acum, faptul că nu mai sunt prețuri reglementate pentru prețul de achiziție al energiei electrice, cu care furnizorii achiziționează energia de pe platformele bursei de energie, evident, a dus la majorări sau modificări ale prețului de achiziție. Pentru că, între timp, energia s-a mai scumpit, energia electrică, pe plan mondial, trendul este de creștere. E adevărat, iarna prețurile nu sunt în scădere, pentru că și mixul energetic cumva este, să zicem, mai puțin energie regenerabilă, nu avem soare, nu avem energie solară, și atunci producem din surse poate mai scumpe; poate să fie și aceasta o explicație. Cert este că de la 1 ianuarie nu trebuie să ne speriem că rămânem fără alimentare cu energie electrică. Putem să ne schimbăm furnizorul pe care îl avem în acest moment, dacă nu am optat încă pentru un furnizor concurențial, deci, putem să ni-l schimbăm în orice moment, în orice zi.
Mai mult, până la 31 ianuarie, dacă optăm să trecem pe piața concurențială, vom beneficia de prețul de pe piața concurențială, deci nu vom fi penalizați să plătim la preț de serviciu universal. Ce este acest serviciu universal, până la urmă? Pentru că am auzit multe, eu știu, nu neapărat să ne speriem, serviciu universal. Până la urmă, serviciul universal pe care furnizorii de ultimă instanță, și aici aș insista, furnizori de ultimă instanță, chiar numele îl spune, trebuie să fie ultima opțiune, în ultimă instanță apelăm la acești furnizori când furnizorul actual dă faliment, când există pericolul de a rămâne fără alimentare, pentru că el nu poate să ne asigure energie, deci, trebuie să fie ultima opțiune. Din acest motiv se și numește de ultimă instanță. În rest, trebuie să ne gândim, să ne alegem în orice moment un furnizor de pe piața concurențială, sunt mulți, sunt zeci de furnizori concurențiali și fiecare are mai multe oferte, deci, sunt zeci de oferte dintre care putem să alegem. Deci, să nu ne speriam, nu se întâmplă, eu știu, un cataclism, Doamne ferește!, doar că trebuie să ne gândim dacă nu ar fi momentul să plătim totuși... să nu plătim mai mult, nu știu, 10-15 lei pe lună, s-ar putea să fie /crește/ real, depinde și de zona geografică în care ne aflăm, de ce să plătim în plus și să nu ne alegem un furnizor care vine în întâmpinarea dorințelor noastre?
Realizator: 25% este un procent rezonabil până în acest moment, apropo de cele două milioane de consumatori care au optat pentru schimbarea contractului. Dar primim iată deja multe întrebări de la ascultători. Consumatorii dacă nu vor încheia un nou contract pot fi deconectați de la rețea, în lipsa acestui acord?
Silvia Vlăsceanu: Exclus.
Realizator: Exclus?
Silvia Vlăsceanu: Nu există aşa ceva. Vor rămâne cu contractul pe care îl au în acest moment, furnizorul le va trimite și în luna ianuarie, deja a început în decembrie, va continua și în ianuarie, mai mult, în ianuarie vor primi o informare în care vor avea prețul pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, tocmai ca să își dea seama care este diferența pentru energia din serviciu universal, asigurată prin serviciul universal, și o energie asigurată printr-o ofertă concurențială, exact din acest motiv, să poată să facă singuri comparaţia. Dar nu există, cum să spun, este exclus să fie deconectaţi sau să rămână nealimentaţi cu energie electrică.
Realizator: Unii specialiști estimează că valorile facturilor la energie electrică ar putea crește cu 13 până la 26%. Sunt reale aceste estimări?
Silvia Vlăsceanu: Încă o dată, depinde cât de mult consumăm. Într-adevăr preţul energiei, cum vă spuneam, este vorba de energia ca marfă care s-a scumpit - şi s-a scumpit, fiecare îşi cumpără, face un pachet de energie - şi poate să varieze de la un furnizor la altul, e o componentă reglementată, tarifele de distribuție, și mai sunt taxe, impozite, acciză şi TVA, pe care le plătim. Componenta energie propriu-zis, care reprezintă circa o treime, într-adevăr este mai scumpă și poate să ajungă până la cu 25-26% mai scumpă decât cea care a fost reglementată până la 31 decembrie. Deci, în factură nu va fi o creștere a facturii cu 26%, sunt zone într-adevăr, sunt furnizori care au anunţat la serviciul universal creșteri semnificative, dar nu înseamnă factura cu 26%. Asta am spus, poate să fie 10 lei, poate să fie 15 lei, depinde şi cât consumăm, unii consumăm mai mult.
Realizator: Ideal ar fi să fie minus 10 lei, nu plus 10 lei.
Silvia Vlăsceanu: O, evident, evident! Dar este posibil, faţă de factura actuală, dacă optăm pentru un furnizor concurenţial.
Realizator: Această liberalizare a pieței gazelor naturale, de exemplu, a adus până acum schimbări semnificative?
Silvia Vlăsceanu: E un pic diferită situația față de la gaze, în sensul că piața de energie este mult mai matură, sunt și mult mai mulți consumatori, România este aproape integral electrificată, mai sunt câteva zeci de gospodării absolut izolate, în vârful muntelui, în rest, sunt 8 milioane de consumatori casnici, comparativ cu 3,5 milioane cât sunt la gaze naturale. Nu este la fel de matură. Tranzacţiile cu energie electrică sunt mult mai diversificate faţă de cele cu /energie electrică/, sunt mai mulţi producători de energie electrică, deci, sunt nişte diferenţe şi eu zic că şi consumatorii de energie electrică ar putea sau s-ar putea să fie mai informaţi, pentru că au acces toţi şi fără energie electrică până la urmă nu ne funcţionează niciun echipament din casă, nu avem acces nici la telefon, să zicem, unde, în timp, vedeţi ce repede am învăţat să manevrăm telefonul în 20 de ani, şi să ne schimbăm acum furnizorul de telecomunicaţii. Probabil că şi la energie electrică nu este un proces care se întâmplă dintr-o dată, deci, nu la 1 ianuarie, nu mă aştept dintr-o dată consumatorii să zică: gata, îmi schimb furnizorul, este un proces care se va derula permanent şi în orice moment putem să ne schimbăm furnizorul, în maxim 21 de zile, după ce am înştiinţat furnizorul pe care l-am selectat, uite, vreau să devin clientul tău, în maxim 21 de zile vom deveni clientul lui. El se va ocupa de toată această schimbare.