Turiştii români "au mai multe drepturi decât cunosc"
Deşi specialiştii atenţionează că turiştii beneficiază de multe drepturi, aceştia nu apelează la ele pentru că majoritatea nu le cunosc.
Articol de Adrian Cristea, 19 Iulie 2012, 14:01
Românii pot beneficia de anumite drepturi atunci când circulă în Uniunea Europeană, iar executivul comunitar promovează dialogul deschis dintre companii şi organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale pentru protecţia consumatorilor.
La o masă rotundă organizată la Bucureşti, în cadrul Campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din ţara noastră, participanţii au discutat despre drepturile românilor pe piaţa serviciilor turistice şi a transportului aerian de călători.
Turiştii români trebuie să ştie că au dreptul de a solicita compensaţii atunci când pachetul de vacanţă cumpărat nu corespunde cu ceea ce s-a promis la momentul achiziţiei şi deci cu serviciile plătite.
De asemenea, orice ofertă comandată online poate fi răscupărată în termen de 10 zile.
Sunt drepturi ale consumatorilor cu care aceştia ar trebui familiarizaţi, susţin spcialiştii.
Există, astfel, o problemă gravă în ce priveşte lipsa de educare şi informare corectă a consumatorilor cu privire la drepturile lor.
Datele cu privire la sesizările trimise de români la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor arată ca prea puţini români depun plângere atunci când întâmpină neplăceri.
Astfel, spre exemplu, în primul semestru al anului 2012 au fost trimise la ANPC doar 25 de reclamaţii care vizau nereguli cu transportul aerian şi aproximativ 120 de sesizări cu privire la neconcordanţe între pachetul turistic plătit şi serviciile oferite.
Interesnt este că din cele 25 de sesizări amintite doar 7 reclamau zboruri anulate.
Dacă ne gândim că un avion de pasageri are mult mai multe locuri, întrebarea ridicată de specialişti şi de reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale pentru protecţia consumatorului a fost, "de ce aşa puţine reclamaţii?"
O scurtă concluzie ar fi că este nevoie de o educare şi informare corectă a consumatorilor, pe de o parte, dar şi de o îmbunătăţire a legislaţiei.