Tot ce s-a întâmplat în cazul agenţiei de turism Omnia "a fost premeditat"
Apel Matinal: Interviu cu ministrul turismului, Mircea Titus Dobre, despre cazul miilor de persoane păgubite de firma Omnia Turism.
Articol de Radiojurnal, 19 Octombrie 2017, 09:29
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (19 octombrie, ora 8:30) - Matinal - Realizator: Felix Crainicu - Aproximativ 8.700 de persoane au fost păgubite de firma de turism Omnia Turism. Vorbim de cea mai mare daună produsă după revoluţie, aproximativ 7,8 milioane de euro. Compania, care era prezentă pe piaţă de 26 de ani, mai avea în conturi doar 30 de mii de euro, iar ANAF va începe un control. Pe de altă parte, în acest an Ministerul Turismului a ridicat 88 de licenţe agenţiilor de turism din piaţă. Discutăm despre acest subiect în "Apelul matinal" cu ministrul Turismului, domnul Mircea Titus Dobre.
Realizator: În prezent sunt 244 de turişti plecaţi prin Omnia. Aţi anunţat că aceştia nu-şi vor putea recupera banii, nici măcar cei care şi-au rezolvat vacanţe pentru anul viitor. Ce măsuri va gândiţi să luaţi pentru ca astfel de situaţii să nu se mai repete?
Mircea Titus Dobre: Acum, măsurile, ştiţi cum e, de fiecare dată toată lumea se uită către o instituţie publică centrală după ce un privat a venit şi a făcut o pagubă. Trebuia să se gândească, presupun că trebuie să fim oameni înainte de toate, indiferent ce fiecare dintre noi ce funcţii avem şi trebuie să ne gândim şi la ceilalţi, pentru că tot ce s-a întâmplat aici a fost totul premeditat. Deci totul s-a întâmplat într-o perioadă foarte scurtă de timp, şi anume câteva luni în cursul anului 2017, mai exact undeva la aproximativ 7-8 luni, în condiţiile în care s-au vândut în luna martie pachete de servicii turistice pentru luna noiembrie 2018. Nici planurile de zbor ale companiilor aeriene nu se fac cu mai mult de 12 luni. Deci în acest moment noi suntem într-adevăr în realizarea unui act normativ - oricum eram obligaţi să o facem pentru că nu trebuia să se întâmple aşa ceva. Noi eram deja într-o /.../ datorită faptului că România este pe infrigement anul acesta, pentru că nu s-a transpus corect directiva Uniunii Europene privind garantarea pachetului de servicii turistice din 1990, subliniez, din anul 1990. Adică măsurile care au fost luate în 1999 nu au fost corecte şi nu au fost bune. Dar din 1999 până în prezent nu s-a gândit nimeni. Ok. O să vedem, o să găsim o măsură care cred eu şi sper să fie mult mai bună, probabil o să fie mai drastică pentru agenţiile de turism şi deja avem încă un exemplu lăsând la o parte ce s-a întâmplat cu compania 'Mareea', aici deja vorbim de o pagubă de aproximativ 4 ori mai mare faţă de ce a fost şi cea mai mare din 1990 încoace. Deci va fi mai drastică probabil măsura.Nu pot să vă zic momentan pentru că suntem într-adevăr într-o discuţie şi cu cei din privat, cu cei din agenţiile de turism, cu Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România. Nu avem încă o chestiune bine definită. Avem o discuţie cu Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru a face un ordin comun astfel încât să găsim o variantă şi pe parteea de asigurări. Sunt mai multe discuţii pe mai multe zone, pentru că vrem să venim chiar cu mai multe instrumente financiare.
Realizator: Domnule ministru Mircea Titus Dobre, spuneaţi că Autoritatea de Supraveghere Financiară nu a transmis datele pentru întocmirea unui ordin comun necesar aprobării în Parlament a ordonanţei privind garantarea pachetelor turistice în condiţiile în care România, aşa cum aminteaţi, se află într-o procedură de infrigement deschisă de Comisia Europeană din această cauză. Există şanse de rezolvare a acestei probleme?
Mircea Titus Dobre: Da. Ordinul comun nu are legătură în mod direct cu ordonanţa. Ordonanţa care se află în Parlament, ea este acolo. Noi am discutat în aşa fel încât să vedem dacă nu cumva mai trebuie îmbunătăţită pentru o modificare parlamentară, adică să ne spună cei de la ASF că rolul lor este acela, deci pe partea aceasta de asigurări dânşii au /.../ noi nu avem, suntem Ministerul Turismului. În ceea ce priveşte ordinul, da, avem o discuţie de 4 luni de zile, pornită din luna iunie 2017, vizavi de a găsi o metodă, o măsură corectă de ambele părţi. Pentru că, corectă de ambele părţi ce înseamnă, inclusiv agenţii de turism, dar şi cetăţeni persoane fizice, normal, pentru că dacă mergem pe o garantare a pachetului de servicii turistice la vânzare, adică dvs să vă duceţi la o agenţie de turism şi în momentul în care intraţi în posesia voucherului de cazare să vi se dea şi asigurarea pe pachetul de servicii turistice respectiv, atunci normal că costul acelei asigurări se va vedea în costul pachelui de servicii turistice. Să fim serioşi! Deci, nu cred eu, dar, în sfârşit, asta ţine de fiecare compnie în parte, dar ştim că aşa se practică, pentru că este un cost al agenţiei de turism sau al companiei respective. În atare condiţii, normal,trebuie să găsim în aşa fel încât şi partea de asigurare să nu fie aşa mare, să nu afecteze şi ea activitatea agenţiilor de turism. Sunt mai multe lucruri care sunt în aceeaşi oală şi pe care trebuie să vedem cum le gestionăm. Ideea este că termenul este 31 decembrie 2017, adică mai avem aproximativ două luni şi jumătate.
Realizator: Puteţi să enumeraţi, vă rog, câteva măsuri concrete pe care le cuprinde ordonanţa pentru protecţia turiştilor şi întărirea disciplinei la comercializarea pachetelor de servicii turistice?
Mircea Titus Dobre: Modificarea ordonanţei este crearea a cât mai multor instrumente financiare, deci să fie mai laxă, cu toate că ce scrie în directiva 312/2015, ultima directivă care prevede garantarea pachetelor de servicii turistice în cazul insolvenţei sau a falimentului, lăsa statul român, lăsa orice stat care o punea în aplicare să-şi aleagă un singur instrument financiar, adică se puteau duce într-o zonă foarte abruptă. Noi am spus că totuşi nu este necesar să mergem pe o zonă foarte abruptă, trebuie să venim cu mai multe instrumente, pentru că dacă venim cu un singur instrument există varianta, nu ştiu, unui monopol făcut de cineva şi nu cred că este cazul să discutăm despre aşa ceva în acest moment. Ceea ce este mai important şi cel mai important este ordinul, ordinul ministrului sau ordinul comun de miniştri, ordinul comun al ministrului cu preşedintele ASF, pentru că acolo este tot ce înseamnă partea tehnică de a pune în aplicare garantarea respectivă.
Realizator: Domnule ninistru Mircea Titus Dobre, o ultimă întrebare. Ce pot face în acest moment turiştii păgubiţi de falimentul unei agenţii? Care ar fi paşii de urmat?
Mircea Titus Dobre: Avem paşii legali /.../ pe site-ul Ministerului Turismului, sunt nişte paşi, am creat un link. Acolo se găsesc, am făcut şi un comunicat de presă ieri, în care aducem la cunoştinţa cetăţenilor ce paşi trebuie să urmeze. În acest moment preluăm petiţiile, plângerile păgubiţilor de la compania Omnia; o să facem o bază de date cu aceştia. Normal, aşteptăm şi controlul celorlalate instituţii şi o să vedem ce se poate face.
Transcriere: Rador.
APEL MATINAL: Versiunea AUDIO a interviului cu ministrul turismului, Mircea Titus Dobre, despre cazul miilor de persoane păgubite de firma Omnia Turism. Realizator: Felix Crainicu.