Preţul carburanţilor ar putea fi "plafonat"
Reprezentanţii Consiliului investitorilor străini susţin că indiferent de varianta la care se gândeşte executivul pentru a opri creşterea preţului carburanţilor, aceasta nu poate fi decât una temporară.
14 Aprilie 2011, 19:24
La conferinţa Consiliului investitorilor străini din România a fost abordată chestiunea preţului carburanilor plecând de la îngrijorările stârnite de creşterea continuă a acestora în ultima vreme, dar şi de la declaraţiile publice ale unor oficiali români care vorbesc de o aşa numit îngheţare a preţurilor la combustibili.
Acest lucru a fost de altfel amintit ca o posibilitate chiar de către premierul Emil Boc, numai că o stopare a creşterii preţurilor se poate face doar după o lege veche de 13 ani, de dinainte de aderarea României la Uniunea Europeană, lucru care ar putea stârni nemulţumiri printre oficialii comunitari.
Indiferent de varianta la care se gândeşte executivul pentru a mai opri creşterea preţului carburanţilor nu poate fi decât una temporară şi care va avea în mod cert consecinţe nu neapărat bune pentru România, susţin reprezentanţii Consiliului investitorilor străini.
Aşa cum e cadrul legislativ la ora actuală, există posibilitatea îngheţării unor preţuri, dar trebuie ţinut cont de faptul că nu există nici un precedent de acest fel pe o piaţă considerată liberă.
Ministrul de finanţe, Gheorghe Ialomiţeanu spune că deocamdată nu a fost găsit modul prin care o măsură protecţionistă de acest calibru să nu fie penalizată imediat în Uniunea Europeană.
"Legat de îngheţarea preţurilor sigur că cei de la consiliul concurenţei au spus că există această posibilitate. Şi ieri în guvern, primul ministru a cerut Consiliului concurenţei şi Departamentul de Afaceri Europene să vină cu o propunere în acest sens, să nu intrăm în conflict cu directivele Uniunii Europene", a declarat Gheorghe Ialomiţeanu.
Companiile se vor conforma unei eventuale îngheţări a preţurilor
Chiar dacă intenţia guvernului nu este tocmai pe placul oamenilor de afaceri, dacă îngheţarea preţurilor va fi şi pusă în practică companiile se vor conforma, dar nu pentru multă vreme.
Preşedintele Grupului OMV Petrom, Mariana Gheorghe, spune că firma va respecta decizia executivului, dar în conformitate cu legislaţia europeană.
În plus, a mai afirmat Mariana Gheorghe, OMV Petrom respectă în primul rând regulile cererii şi ofertei şi ale concurenţei.
"Suntem o companie care aplică toate principiileşi mecanismele pieţei libere, ceea ce înseamnă că politica noastră este pe de-o parte de a respecta principiile economiei libere, pe de altă parte vom respecta legislaţia în România aşa cum este emisă.
"Orice fel de astfel de îngheţare va fi temporară pentru că aceasta este spiritul unei intervenţii administrative în politica de preţuri comerciale şi binenţeles vor urma consecinţele după perioada expirării respectivei interdicţii", a declarat Mariana Gheorghe.
De altfel aceasta este şi opinia analiştilor economici care apreciază că o îngheţare a preţurilor la combustibil contravine regurilor economie de piaţă şi va avea efecte nedorite.
Vicepreşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiari Bancari din România, Nicolae Chidesciuc, susţine că impactul îngheţării indiferent a căror categorii de preţuri nu are cum să fie unul benefic, practic el induce dezechilibre în economie pe perioada în care preţul respectiv este îngheţat.
"În cazul de faţă vorbim de preţul combustibililor, să zicem, şi nu face nimic altceva decât să amâne inflaţia în viitor, deci nu înseamnă că prin îngheţarea preţurilor nu vom avea inflaţie mare în viitor", a declarat Nicolae Chidesciuc.
Şi alte ţări au "îngheţat" preţul combustibililor
Cât priveşte chestiunea preţurilor carburanţilor în alte state europene, în Bulgaria guvernul după discuţii cu firmele petroliere a decis îngheţarea preţurilor la benzină pentru 30 de zile.
Şi în Irlanda, cea mai mare companie din domeniu, a anunţat că îngheaţă până în octombrie preţul combustibililor, primind în acest sens aprobarea Consiliului Concurenţei.
În Marea Britanie va fi redus nivelul accizei la combustibil, mai întâi cu un pens, urmând ca reducerea nivelului accizei să ajungă la patru pens până în 2012.
În plus, Anglia introduce şi un mecanism de stabilizare, crescând pentru următorii 5 ani taxele percepute rafinăriilor şi distribuitorilor.
În fine, în Franţa, rafinăriile şi distribuitorii de carburant vor suporta o parte din scumpiri, într-un fel subvenţionând creşterea preţurilor la combustibili într-o proporţie negociată cu guvernul.