Patriarhul amendează Legea Educaţiei Naţionale
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, cere să fie eliminat un alineat din proiectul Legii Educaţiei referitor la posibilitatea înlocuirii religiei.
Articol de Remus Rădulescu, 29 Aprilie 2010, 07:50
Patriarhul Daniel a trimis preşedintei Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, o scrisoare în care se arată "surprins şi îngrijorat" în legătură cu unele prevederi din proiectul Legii Educaţiei referitoare la predarea religiei, prevederi care nu erau prezente în textul aflat în dezbatere publică.
Prea Fericitul Daniel cere eliminarea din textul legii a alineatului 3 din Articolul 17 care prevede că "la cerere, în locul orei de religie, elevii pot urma cursuri de istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic, social sau comunitar".
Patriarhul susţine în scrisoare că "aliniatul, care nu a existat în forma iniţială, scade importanţa orei de religie între celelalte discipline şcolare şi poate genera forme de abuz, oferind directorilor unităţilor şcolare posibilitatea de a completa norma didactică acolo unde este cazul, prin retragerea elevilor de la ora de religie".
Patriarhia Română solicită şi completarea textului de lege cu prevederi speciale privind statutul profesorului de religie.
Textul propus de Patriarhie prevede că disciplina religie "poate fi predată numai de personal didactic calificat conform prevederilor prezentei legi şi abilitat în baza protocoalelor încheiate între Ministerul Educaţiei şi cultele religioase recunoscute oficial de către stat."
Acest adaos este considerat necesar pentru evitarea prozelitismului religios, şi pentru conformitatea cu Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, care prevede că "personalul didactic care predă religia în şcolile de stat se numeşte cu acordul cultului pe care îl reprezintă, în condiţiile legii".
În urmă cu o lună, Patriarhia Română susţinea public proiectul Legii Educaţiei Naţionale, îndemnându-i pe toţi cei implicaţi în procesul educaţional "să sprijine adoptarea unei legi a educaţiei cât mai adecvate pentru nevoile societăţii româneşti", după cum se preciza într-un comunicat de presă publicat la 29 martie 2010.
Punctele tari ale Legii în viziunea Patriarhiei sunt trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, evaluarea realizată pe baza portofoliului educaţional, şi crearea climatului de etică şcolară şi universitară, prin promovarea persoanelor de înaltă probitate profesională şi morală în posturi didactice şi de conducere.