OMS cere legislaţii mai clare şi mai stricte în domeniul rutier
Peste 1,2 milioane de persoane mor anual - la nivel mondial - în accidente rutiere, alte câteva zeci de milioane de oameni sunt răniţi în urma acestora, conform datelor OMS.
Articol de Mihaela Enache, 19 Octombrie 2015, 20:34
Peste 1,2 milioane de persoane mor anual - la nivel mondial - în accidente rutiere, alte câteva zeci de milioane de oameni sunt răniţi în urma acestora - conform datelor prezentate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în Raportul global asupra siguranţei rutiere pentru acest an.
Accidentele rutiere sunt o problemă gravă de sănătate publică, mai ales în ţările slab şi mediu dezvoltate, astfel că OMS face un nou apel pentru ca guvernele lumii să adopte legislaţii mai clare şi mai stricte în acest domeniu.
Analizând datele colectate din aproape 180 de ţări de pe glob, organizaţia ajunge la concluzia că depăşirea vitezelor legale creşte consistent riscul unui accident, dar şi riscul de deces al unui pieton accidentat astfel.
Dar, mai punctează OMS, o viteză mai mică duce şi la reducerea emisiilor nocive - în consecinţă şi a problemelor respiratorii în rândul populaţiei.
Limita de viteză de 50 de km pe oră în localităţi - prevăzută în general şi în România - este potrivită, mai arată analiza OMS.
În privinţa reglementării alcoolemiei la volan, se recomandă stabilirea unor limite mult mai scăzute pentru şoferii tineri sau începători, iar în ceea ce priveşte folosirea centurilor de siguranţă inclusiv pe locurile din spate ale maşinilor - se arată că astfel poate scădea chiar cu până la 75 la sută riscul de deces în cazul unui accident.
În evaluarea asupra reglementărilor naţionale, România figurează în general cu o eficienţă medie a legislaţiei în privinţa vitezei sau a obligativităţii folosirii dispozitivelor de siguranţă.
O eficienţă mai crescută se constată la limitarea consumului de alcool la volan - 8 pe o scară de la 0 la 10; în schimb regulile privind siguranţa copiilor din maşini sunt evaluate doar la gradul 3 din 10.
Datele au fost însă colectate înainte de intrarea în vigoare, la începutul acestui an, a noilor prevederi din codul rutier privind dispozitivele de fixare în scaun pentru copii.