Numărul facturilor la energie greșite - o necunoscută
Mai multe organizații civice au protestat joi în fața Ministerului Energiei cu sloganul "Tăiați facturile uriașe!"
Articol de Bogdan Isopescu, 04 Februarie 2022, 08:48
Realizator: Cristian Bâcâin - Mai multe organizații civice au protestat joi în fața Ministerului Energiei cu sloganul "Tăiați facturile uriașe!". Activiștii au rupt în zece de factori în bucățele mici, le-au pus într-un sac și le-au înmânat secretarului de stat Dan Drăgan, împreună cu o petiție semnată de peste 46.000 de oameni în care solicită statului să investească în energia verde, dar deocamdată autoritățile nu ar fi luat nicio măsură care să stimuleze proiectele de energie regenerabila, susține Cătălina Hopârteanu de la organizația Declic.
Cristina Hopârteanu: În România există bani pe care România ar putea să îi folosească pentru aceste energii verzi, însă din cauza lipsei legislației clare și din cauza lipsei unor măsuri pe care Ministerul Energiei nu le-a luat până acum, nici o companie mare... Nu există niciun proiect mare în acest moment de energie solară sau eoliană în România.
Realizator: Ecologiștii cred că numai cu investiții în energia regenerabilă pot fi reduse facturile foarte mari pe care le-au primit oamenii în ultima perioadă, chiar și cu măsurile luate de stat pentru reducerea tarifelor. Guvernul și autoritățile naționale de control spun că de vină sunt și distribuitorii care nu ar fi știut să calculeze corect facturile potrivit schemelor de compensare și facturare. Însă, deocamdată se pare că nimeni nu știe cu exactitate numărului facturilor greșite și cu cât au plătit oamenii în plus. Reporterul Radio România Actualități, Bogdan Isopescu, a încercat să afle mai multe informații pe această temă. Iată ce a descoperit:
Reporter: Cele mai multe controale vizează facturile pentru consumul din noiembrie și decembrie, iar informațiile vin către noi pe două sau poate chiar trei direcții. Prima instituție care face controalele este Autoritatea Națională de Reglementare în Energie, cea care a sancționat deja patru furnizori, însă controalele în curs vizează alţi aproximativ 50 de operatori. Vicepreședintele ANRE, Zoltán Nagy-Bege, spune că instituția sancționează furnizorii care nu au aplicat legea, însă nu constată și numărul facturilor greșite. Spre exemplu, adaugă el, unul dintre furnizorii sancționați are trei milioane de clienți, dar asta nu înseamnă că toate cele trei milioane de facturi au fost greșite și asta pentru că nu toți cei trei milioane de clienți erau eligibili pentru schema de sprijin. În schimb, instituția care poate indica numărul facturilor greșite este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Aici, controalele sunt de asemenea în desfășurare, însă Guvernul comunică faptul că această instituție ar fi constatat aproximativ 550.000 de facturi greșite în doar o săptămână. Dacă ar fi așa, numărul facturilor greșite ar putea ajunge la câteva milioane bune. Există însă o problemă, și anume faptul că aceste controale ale ANPC sancţionează nu doar abaterea furnizorilor de la schema de sprijin, ci și amănunte din factură, precum comunicarea cu clienții. Mai mult, surse din interiorul ANPC afirmă că instituția nu a centralizat exclusiv problemele privind neaplicarea schemei de sprijin, ceea ce ne duce la concluzia că cifra înaintată de reprezentanții guvernului este greșită.