Maşinile achiziţionate prin programul Rabla, "doar cu un tichet"
Guvernul ar putea limita numărul tichetelor acordate în schimbul casării maşinilor vechi la un singur astfel de voucher. Şi taxa de primă înmatriculare ar putea fi modificată.
Articol de Paul Poteraşi, 19 Octombrie 2012, 15:20
Premierul Victor Ponta a declarat că executivul ar putea limita numărul tichetelor acordate în schimbul casării maşinilor vechi la un singur astfel de voucher, faţă de trei tichete acordate în prezent, care să poată fi folosit numai de către proprietarul maşinii scoase din uz, nu şi de către intermediar
"Programul "Rabla" este unul bun, singurul lucru pe care trebuie să-l studiem este acela că doar România a permis cumularea tichetelor.
"În Franţa, în Germania şi în alte ţări, proprietarul maşinii care se casează are un tichet pe care îl foloseşte pentru a-şi cumpăra o maşină nouă", a precizat Victor Ponta.
Premierul a adăugat că în România s-a dezvoltat în ultima perioadă un fel de piaţă neagră a tichetelor şi se cumulează, "iar aici lucrurile trebuie îndreptate".
"Din punctul meu de vedere, ar trebui să fie un singur tichet, iar această facilitate să fie pentru cel care îşi casează maşina, nu pentru cel care o tranzacţionează, pentru că este un fel de bursă ilegală a tichetelor, nereglementată şi neimpozitată", a declarat Victor Ponta.
Programul guvernamental de casare a maşinilor uzate, denumit programul "Rabla", permite proprietarilor cu maşini mai vechi de zece ani să ducă autovehiculul la casat, primind în schimb trei vouchere în sumă de câte 3.800 lei.
Proprietarii de tichete fie le pot folosi la cumpărarea unei maşini noi, fie le pot vinde pe piaţa liberă.
Taxa de primă înmatriculare ar putea fi modificată
De anul viitor, actuala taxă de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu.
Aceasta va fi calculată în funcţie de nivelul de poluare a maşinii şi nu va fi mai mare decât preţul autoturismului, a declarat vineri premierul Victor Ponta.
"Din păcate, modul în care a fost reglementată taxa de primă înmatriculare nu a fost o taxă de protecţie a mediului, aşa cum ar fi trebuit, şi a fost construită de fiecare dată greşit, în aşa fel încât am fost sancţionaţi şi de Comisia Europeană, iar lucrul cel mai grav este că oamenii au plătit sume pe care nu trebuia să le plătească, se duc în instanţă, câştigă procese şi statul trebuie să dea banii înapoi.
"Pentru bugetul pe 2013, trebuie să venim cu o taxă de mediu, nu de primă înmatriculare, care să stabilească nişte standarde de bun-simţ - nu poţi să ceri o taxă mai scumpă decât autoturismul, cum se întâmplă uneori pe sistemul actual - care să arate foarte clar cum se plăteşte taxa şi unde se duc banii", a subliniat Victor Ponta.
Şeful guvernului a mai precizat că un grup de lucru format la nivelul ministerelor finanţelor şi mediului analizează în prezent variantele pentru noul sistem de taxare şi că va fi solicitat şi acordul Comisiei Europene.
"Un singur lucru ştiu: cum a fost până acum nu putem merge mai departe, pentru că ne-a sancţionat şi Comisia Europeană şi au câştigat oamenii procesele şi trebuie să le dăm banii înapoi", a adăugat Victor Ponta.
Taxa auto a fost introdusă de executiv în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori.
Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%.
În luna ianuarie a acestui an executivul a hotărât ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
Pe rolul instanţelor judecătoreşti sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.