Manualele şcolare pentru clasele I-IV, "puternic stereotipizate"
Abecedarele, manualele de educaţie civică şi cele de limba şi literatura română pentru clasele I-IV prezintă o lume învechită, potrivit unui studiu al Universităţii Bucureşti.
Articol de Felicia Mocanu, 03 Iulie 2015, 13:21
Un studiu realizat de o echipă de profesori şi studenţi de la Facultatea de Sociologie a Universităţii Bucureşti arată că abecedarele, manualele de educaţie civică şi cele de limba şi literatura română pentru clasele I-IV prezintă o lume învechită.
Astfel, deşi România are un sector IT puternic, ilustraţiile şi noţiunile despre tehnologia informaţiei sunt minime şi doar abecedarele digitale editate anul trecut aduc o îmbunătăţire.
În manualele şcolare pentru clasele I-IV personajele prezente în ilustraţii sunt puternic stereotipizate este concluzia studiului "Alice în Ţara manualelor".
În ilustraţiile prezentate, bunicii sunt sedentari şi nu aud bine, femeile sunt mai ales mame care pregătesc masa, învăţătoare sau doctoriţe, în timp ce bărbaţii apar într-o diversitate de meserii, dar prea puţin ca taţi.
O altă concluzie este că în toate aceste manuale ştiinţa şi tehnologia sunt ilustrate ca fiind pentru băieţi, fetele fiind total excluse.
Calculatoarele, dispozitivele mobile şi alte ilustraţii ale tehnologiei contemporane sunt relativ rare în manualele redactate până în anul 2010.
Doar abecedarele digitale din 2014 aduc o îmbunătăţire în reprezentarea tehnologiei, fiind însă limitate la ilustraţii ale calculatorului.
În cele şase abecedare digitale, publicate în 2014, sunt vizibile doar 19 ilustraţii care prezintă un calculator.
Cel mai adesea meseriile legate de ştiinţă apar ilustrate prin personaje masculine.
Echipa care a realizat studiul are şi o soluţie: aceea de a crea manuale mai interesante şi cât mai diverse, astfel încât elevii să devină mai implicaţi.
Doar aşa le va fi încurajată gândirea critică şi imaginaţia.