Jumătate din drumurile modernizate, "expirate"
Din cei aproape 85.000 de kilometri de drumuri, peste 40% sunt pietruite şi de pământ, iar din drumuri modernizate, aproape jumătate aveau în România durata de serviciu depăşită.
Articol de Mihaela Enache, 26 Aprilie 2013, 13:59
Din cei aproape 85.000 de kilometri de drumuri, peste 40% sunt pietruite şi de pământ, iar din totalul de drumuri modernizate, aproape jumătate aveau în România, la sfârşitul anului trecut, durata de serviciu depăşită.
Potrivit Institutului Naţional de Statistică, România are 550 de kilometri de autostradă, din care 200 de kilometri au fost daţi în folosinţă anul trecut.
Pe lângă darea în folosinţă a celor 200 de kilometri de autostradă, conform datelor INS, în România s-au mai modernizat anul trecut 250 de kilometri de drumuri naţionale, 300 de kilometri de drumuri judeţene şi peste 100 de kilometri de drumuri comunale.
Cu toate acestea, peste 45% din drumurile aflate în categoria modernizate au durata de serviciu depăşită.
Din totalul de aproape 2.500 de kilometri de drumuri comunale, mai puţin de jumătate sunt pietruite.
Guvernul va trebui să-şi stabilească priorităţile în a doua parte a acestui an, a declarat aseară la televiziunea publică ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, Dan Şova, pentru a putea atrage fondurile europene alocate României în perioada 2014-2020.
Guvernul "doreşte să atragă investitori privaţi"
Fondurile pentru infrastructura rutieră sunt nerambursabile în proporţie de până la 85%, a mai spus Dan Şova.
"Nu înseamnă că banii sunt nesfârşiţi. În perioada 2014-2020, maximum de finanţare europeană pentru autostrăzi va fi între 3,5 miliarde şi 4 miliarde de euro. Deci din aceşti bani poţi să iei până la 85% pe un tronson", a mai spus ministrul infrastructurii.
Dan Şova a mai amintit că anul acesta vor fi atribuite contractele pentru realizarea mai multor porţiuni de autostradă.
La fel cu precedentele guverne, actualul guvern doreşte să atragă investitori privaţi în proiectele mari de infrastructură.
"S-a discutat numai aşa, hai să facem un parteneriat public-privat, fără să ne uităm la ce se va întâmpla în momentul în care investitorul va trebui să-şi recupereze banii pe care i-a investit.
"Ei, şi atunci, dacă noi ne angajăm într-un proiect din ăsta, atât de mare, care se întinde în general pe termen de 30 de ani, cam aşa, până îşi recuperează investitorul banii, practic noi ne gândim doar că nu vom scoate acum bani de la buget şi lasă că se vor descurca alte guverne mai încolo", afirmă Otilia Nuţu, comentator specializat în infrastructură al Expert Forum.
În ceea ce priveşte calea ferată, conform INS, situaţia este practic neschimbată în ceea ce priveşte numărul de kilometri.
Viteza de transport, în plus, pe calea ferată scade în fiecare an şi a ajuns acum la o medie de aproximativ 40 de kilometri pe oră.