Infrastructura rutieră, eterna problemă
Dezvoltarea infrastructurii rutiere este cerută în special de mediul de afaceri şi cu mai multă apăsare de industria auto.
Articol de Florin Lepădatu, 24 Octombrie 2017, 08:04
Dezvoltarea infrastructurii rutiere este cerută în special de mediul de afaceri şi cu mai multă apăsare de industria auto, care se plânge de timpii mari pierduţi pentru conectarea cu Portul Constanţa sau cu marile reţele rutiere europene.
Şi totuşi, construcţia de autostrăzi este lentă în România.
Doar două loturi de autostradă mai au şansa să fie deschise circulaţiei până la sfârşitul acestui an, a recunoscut luni chiar conducerea companiei de drumuri.
De vină ar fi problemele birocratice cu avizele, dar şi lipsa forţei de muncă din construcţii, iar efectele se întorc automat în economia României.
Reporterul RRA, Alexandru Lancuzov: "Ministerul Transporturilor a promis la începutul anului că inaugurează cel puţin şapte loturi de autostradă, cu o lungime totală de aproape 90 km.
Un tronson de 15 km din judeţul Timiş, dar lăsat la cheie din 2016, a fost deschis în februarie, urmând ca în noiembrie- decembrie să fie date în folosinţă loturile 3 şi 4 ale autostrăzii A1 Lugoj- Deva.
Dacă şantierele ar fi mers conform planurilor, între Sibiu şi Vama Nădlac 2 ar mai fi rămas doar 15- 20 km fără autostradă.
Între timp, pe lotul 3 s-au descoperit probleme de calitate, iar pe lotul 4, constructorul a început să lucreze la capacitate maximă destul de târziu, după eliminarea tuturor piedicilor birocratice.
Economia ţării, industria, autotransportatorii rutieri sau automobiliştii câştigau din deschiderea tronsoanelor din judeţele Timiş şi Hunedoara, dar loturile cu o lungime de 40 km au fost amânate pentru 2018.
Conducerea Companiei de Drumuri susţine că a făcut tot posibilul pentru respectarea termenelor, iar de vină sunt constructorii, care nu dispun de suficientă forţă de muncă, explică Ştefan Ioniţă, director general CNAIR: "Noi, în toate inspecţiile pe care le-am făcut pe autostradă, am sesizat acest aspect, că nu există forţă de muncă suficientă pentru derularea acestor obiective.
Ce facem de la anul, când vom avea de zece ori mai multe obiective în fază de execuţie ?
Asta este problema dumnealor şi trebuie să o rezolve împreună cu mediul politic, care trebuie să creeze climatul necesar, astfel încât să existe predictibilitate şi în această zonă a forţei de muncă.
Sigur, nu s-au mişcat aşa cum noi ne-am fi dorit pe celelalte sectoare şi lucrul se vede: progresul fizic nu a fost cel scontat, pe lângă o calitate care spunem noi că nu se ridică la nivelul exigenţelor."
Cu şanse mari de inaugurare până la sfârşitul anului rămân, aşadar, loturile 3 şi 4 ale autostrăzii A 10 Sebeş-Turda, adică aproape 30 km.
Primele două loturi ale autostrăzii Sebeş- Turda au întârzieri mari, pentru că s-au emis târziu avizele de mediu şi nu este sigură inaugurarea lor nici în 2018.
Dincolo de problema forţei de muncă, antreprenorii care lucrează în infrastructura de transport cer guvernului transparenţă şi predictibilitate, pentru că o licitaţie este câştigată pe baza unor estimări de costuri, care ulterior se pot modifica, spune Cristian Erbaşu, preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii:" Schimbările de legislaţie, mai ales cele fiscale, într-adevăr, nu sunt bine primite de patronate, pentru că nu pot să-şi facă o planificare pe un termen mediu măcar, nu mai vorbim de pe termen lung.
Predictibilitatea dispare, dar în cele din urmă, toate aceste modificări se vor regăsi în costuri, în bilanţurile pe care le vom avea pe anii următori."
Prioritatea zero la Ministerul Transporturilor este autostrada Sibiu- Piteşti, ofertele pentru loturile 1 şi 5 urmând să fie deschise săptămâna aceasta, iar pentru secţiunile de mijloc, licitaţia pentru proiectare şi execuţie va fi lansată până la sfârşitul anului."