Guvernul aprobă privatizarea CFR Marfă
Victor Ponta spune că statul va ceda pachetul majoritar de acţiuni deţinut la CFR Marfă şi speră să obţină peste 61 de milioane de euro. Compania are datorii de 450 de milioane.
Articol de Paul Poteraşi, 06 Februarie 2013, 14:30
Guvernul aprobă în şedinţa de miercuri strategia de privatizare a companiei CFR Marfă, avizată marţi în CSAT.
Premierul Victor Ponta a atras atenţia miniştrilor implicaţi - de la transporturi, dar şi de la interne - cu privire la desfăşurarea acestui proces şi în legătură cu funcţionarea sistemului feroviar după privatizare.
Potrivit reporterului Radio România Actualităţi, Petruţa Obrejan, Victor Ponta spunea că statul va ceda pachetul majoritar de acţiuni deţinut la CFR Marfă, iar vicepremierul Daniel Chiţoiu preciza că privatizarea CFR va fi o privatizare în plic închis şi se va încheia până la mijlocul lunii iunie.
Mai mult, spunea ministrul, există în acest sens şi un calendar agreat cu instituţiile financiare internaţionale.
De altfel, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, spunea la rândul său că acum doi ani datoriile companiei se ridicau la peste 1,89 miliarde lei, iar din privatizarea pachetului majoritar se aşteaptă să se obţină peste 61 de milioane de euro.
Premierul Victor Ponta le-a cerut miniştrilor atenţie sporită vizavi de această privatizare şi aşteaptă un investitor strategic.
"Să fie în interesul statului român, al celor care lucrează acolo.
"Condiţiile pe care le-aţi pus şi pe care le-am anunţat şi public, licitaţie cu investitor strategic, 10 milioane de euro garanţia, ne scutesc de circ şi de alte evenimente ca cele de anul trecut de la Oltchim, dar asta nu înseamnă că avem garantat succesul", a declarat Victor Ponta.
Zeci de companii interesate de CFR Marfă
Câteva zeci de companii ar fi interesate de CFR Marfă.
La ultima dezbatere pe tema strategiei de privatizare a companiei se vorbea de posibili investitori din Polonia sau Cehia, dar şi de firme din România.
Guvernul introduce însă etape de selecţie, pentru a se asigura că cel care va câştiga deţine fondurile, precum şi specializarea necesară pentru a prelua societatea de transport feroviar.
Potrivit reporterului Radio România Actualităţi, Mihaela Enache, taxa de înscriere ar urma să fie de 20.000 de euro, iar garanţia de participare la licitaţie de 10 milioane de euro, pentru ca ministerul transporturilor să se asigure că sunt investitori serioşi.
Din privatizare statul se aşteaptă să obţină cel puţin 60 de milioane de euro, conform cifrelor incluse în proiectul de buget pentru acest an.
Programul privatizării a fost convenit cu finanţatorii internaţionali, dar rămân de clarificat suficiente detalii legate de posibilitatea ştergerii datoriilor sau de viitorul angajaţilor - în prezent, în număr de peste 9.000, de trei ori mai puţin decât în urmă cu 15 ani.
Pe fondul nemulţumirii sindicatelor că CFR Marfă va fi privatizat, în loc să se ia măsuri interne de redresare, guvernul a anunţat că singurul criteriu de adjudecare a licitaţiei va fi preţul oferit.
Aşadar, nicio condiţie privind personalul, structura sau investiţiile.
Datorii de sute de milioane de euro
Miza privatizării este ca CFR Marfă să devină o companie profitabilă.
În prezent, datoriile sunt de aproape 450 de milioane de euro, iar pierderile anuale sunt estimate la peste 10 milioane de euro.
Cum se va rezolva problema datoriilor pe care le are compania va fi un punct important în procesul de privatizare - explica pentru ziarul Bursa omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GRAMPET Group, din care face parte Grup Feroviar Român, principalul operator român privat din domeniu.
Omul de afaceri, care în prezent investeşte în mai multe ţări din regiune, s-a arătat interesat de preluarea celor 51% din acţiunile CFR Marfă, după ce a cumpărat în urmă cu câteva zile şi fabrica de locomotive Electroputere din Craiova.
Restructurarea sectorului transporturilor şi transformarea lui într-un domeniu eficient ar trebui să fie printre priorităţile imediate ale guvernului - arăta şeful misiunii FMI, la finalul ultimei evaluări a acordului preventiv, ca element de bază pentru evoluţia economică a României.
O bună infrastructură de transport atrage investitorii străini şi îi stimulează pe cei din ţară - atrăgea atenţia Erik de Vrijer luna trecută, la Bucureşti.