Greenpeace: Bucureşti, pe penultimul loc în privinţa mobilităţii durabile
Articol de Bogdan Isopescu, 23 Ianuarie 2020, 14:45
Un raport Greenpeace plasează Bucureştiul pe penultimul loc între cele mai importante 14 capitale europene, în privinţa mobilităţii durabile urbane. Cele 14 capitale au fost comparate între ele ţinând cont de mai mulţi indicatori, printre care: transportul public, siguranţa rutieră, calitatea aerului, managementul mobilităţii şi mobilitatea activă, adică mersul pe jos, cu bicicleta, trotineta sau cu rolele. Cel mai bun scor obţinut de Bucureşti vizează transportul public. Bogdan Isopescu:
Reporter: Cele 14 capitale europene cuprinse în raport sunt Berlin, Londra, Viena, Bruxelles, Moscova, Roma, Zürich, Paris, Amsterdam, Copenhaga, Oslo, Budapesta, Madrid și București. Capitala României s-a plasat pe locul 13 la trei dintre indicatori, în speță siguranța rutieră, calitatea aerului și mobilitatea activă. Iar când vorbim de mobilitate activă, aici, ne referim la mersul pe jos cu bicicleta, trotineta sau rolele.
La capitolul managementul mobilității, București este chiar pe ultimul loc, pentru că nu există îmbunătățire, în timp, pentru infrastructura pe care o utilizează pietonii sau bicicliștii, nu este combătut parcatul ilegal pe trotuare, nu au fost extinse spațiile verzi și nu au fost create benzi prioritare pentru transportul public.
Pe de altă parte, cea mai bună poziție ocupată de București este cea în privința transportului public - locul 2 din cele 14 capitale, și asta pentru că biletele sunt ieftine iar stațiile sunt dense.
Cu toată acesta realizatorii cercetării susțin că municipalității îi lipsește un sistem integrat de achiziții de bilete, cum ar fi un card care să poată fi reîncărcat și utilizat pentru toate tipurile de transport public.
O altă lacună este lipsa stațiilor intermodale, cele care combină diferite moduri de transport în comun. Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România, spune că poziția slabă ocupată de București în cadrul studiului este rezultatul mai multor motive: are cel mai ridicat nivel de congestionare dintre cele 14 orașe analizate, cu o cotă de deplasări zilnice cu vehiculele private de 48% și o pondere relativ mică de mobilitate activă de doar 16%. În plus, spațiul verde pe cap de locuitor în capitală este de sub 10 metri pătraţi, în timp ce norma Uniunii Europene este de 26 de metri pătrați pe cap de locuitor.