Eşuarea privatizării CFR Marfă "este doar un eşec de etapă"
Preşedintele PNL a declarat că în cazul tentativei de privatizare a companiei CFR Marfă ministrul transporturilor nu a făcut decât să aplice legea.
Articol de Radiojurnal, 15 Octombrie 2013, 14:45
"Eşuarea privatizării CFR Marfă este doar un eşec de etapă", a declarat preşedintele PNL, Crin Antonescu.
După ce s-a anunţat luni eşecul privatizării, în urma expirării termenelor prevăzute în contract, surse din Ministerul Transporturilor declară presei că privatizarea CFR Marfă se va relua de la zero, cel mai probabil marţi.
Într-o declaraţie de presă, Crin Antonescu apreciază că ministrul transporturilor nu a făcut decât să aplice legea.
"Eu salut decizia curajoasă şi fermă a ministrului actual al transporturilor, doamna Ramona Mănescu, care, fără a mai despica firul în patru, a aplicat foarte strict condiţiile contractuale şi legea. A trecut termenul respectiv. Chiar dacă, sigur, va exista o întreagă dezbatere, se va vorbi despre eşecul acestei privatizări.
"Este un eşec de etapă, de care nu este de vină nici actualul ministru şi, după părerea mea, nici fostul ministru. Din punctul de vedere al ministrului, trebuia să primeze respectarea exactă a legii, ceea ce Ramona Mănescu a făcut şi este un lucru pentru care o felicit", spune Crin Antonescu.
Democrat-liberalii intenţionează, în schimb, să introducă o moţiune simplă în parlament pe această temă.
Preşedintele PDL Vasile Blaga spune că anticipa eşecul privatizării CFR Marfă.
"Din păcate, un nou eşec marca Victor Ponta şi lucrul ăsta era previzibil, pentru că a fost o 'mânăreală' de la cap la coadă; cum s-au schimbat regulile jocului în timpul jocului, cum pe parcurs au fost şterse datorii de peste 147 de milioane de euro şi aşa mai departe.
"O să le propun colegilor o moţiune simplă în parlament, ca să ne explice exact despre ce este vorba; să vedem, este vorba numai de prostie şi, din păcate, de încă un nou eşec al guvernului sau este vorba şi despre altceva", spune Vasile Blaga.
Termene "prea scurte" pentru privatizare
Comisia de privatizare a CFR Marfă din Ministerul Transporturilor poartă întreaga responsabilitate pentru eşecul vânzării companiei feroviare, declară pentru "Radiojurnalul de Prânz", consilierul onorific al premierului, Ionel Blănculescu.
Termenele pentru care s-a convenit realizarea privatizării au fost prea scurte, apreciază Ionel Bănculescu.
Mai mult, reluarea imediată a privatizării este o eroare, în condiţiile în care consideră consilierul premierului ar fi nevoie de o perioadă mai lungă pentru evaluări şi pentru evitarea greşelilor făcute până acum.
Ciprian Sasu l-a întrebat pe Ionel Blănculescu despre vinovaţii pentru eşecul privatizării sau despre cum poate statul să evite pe viitor astfel de greşeli.
Ionel Blănculescu: Putem vorbi despre vina Comisiei de licitaţie, care, din punctul meu de vedere, nu a făcut totul. Ne uităm la Articolul 9 din hotărârea de guvern care a prevăzut principalele condiţii din contractul de privatizare, în care se spune foarte clar: finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni constând în plata preţului de cumpărare şi transferul titlului de proprietate are loc la realizarea condiţiilor suspensive prevăzute la punctul 10, iar la punctul 10 toate condiţiile suspensive sunt condiţii care se întind pe luni de zile, cinci-şase-şapte luni de zile. Deci, cine oare a gândit această schemă decât Comisia de licitaţie împreună cu consultanţii, o mare casă de avocaţi şi o mare companie de consultanţă financiară.
Reporter: Domnule Blănculescu, la nivel oficial, în unele din motivele care s-au invocat în privinţa eşecului prvatizării s-a vorbit despre eşuarea privatizării CFR din cauză că unele bănci creditoare ale companiei feroviare nu şi-ar fi dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu ar fi avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei. Credeţi că putem vorbi şi de alţi factori sau ar fi o soluţie desecretizarea contractului de privatizare, aşa cum a cerut GFR?
Ionel Blănculescu: Probabil că au realizat că, în termen de 60 de zile, nu se poate întâmpla şi nu se pot întâmpla acele condiţii suspensive şi atunci s-au angajat că depun toate diligenţele. Probabil că nu au reuşit să depună toate diligenţele şi că acel termen nu s-a majorat. Problema este de ce a fost introdus acest termen nerealist care, în lumea noastră de business, este clar cunoscut. Cu o astfel de operaţiune nu se poate realiza într-o perioadă mai mică de şapte la nouă luni de zile şi atunci de ce s-a introdus acel termen de 60 de zile, care nu a făcut nimic altceva decât să închidă această licitaţie fără să mai permită, ceea ce dumneavoastră aţi spus foarte bine, pe de o parte Consiliului Concurenţei să-şi poată face activitatea, să-şi desfăşoare activitatea în conformitate cu legislaţia de rigoare, pe de altă parte, băncile de care aţi făcut vorbire.
Reporter: În condiţiile în care, domnule Blănculescu, privatizarea CFR Marfă se va relua, de la zero practic, după cum spuneau oficiali din Ministerul Transporturilor, cel mai probabil, astăzi, la ce ar trebui să fie statul atent, în condiţiile reluării privatizării CFR Marfă?
Ionel Blănculescu: Aceasta este o nouă greşeală. A persevera în greşeală este deja condamnabil. Deci, în momentul în care s-a oprit brutal, primitiv, anacronic şi rudimentar un astfel de proces de privatizare, de vânzare-cumpărare a unui pachet important de acţiuni, este total contraindicat să reiei procesul în acelaşi moment. Acum este momentul evaluărilor, bilanţului şi tragerii de învăţăminte din ceea ce s-a întâmplat. Deci, cel puţin două-trei luni de zile, această licitaţie nu trebuie reluată.