Despăgubiri importante obţinute de Protecţia Consumatorilor
Numai anul trecut românii care au depus plângeri au obţinut despăgubiri de 4,5 milioane de lei, a declarat la Radio România Actualităţi, preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
15 Martie 2012, 12:24
Potrivit preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Constantin Cerbulescu, anul trecut, au fost înregistrate aproximativ 50 de mii de reclamaţii în întreaga ţară şi au fost realizate peste 120 de mii de controale la operatorii economici.
Constantin Cerbulescu a menţionat, că instituţia pe care o conduce "este punct unic de contact la nivelul României pe sistemul de alertă RAPEX", cel care la nivel european aduce în atenţia autorităţilor produsele neconforme de pe piaţă.
Potrivit acestuia, conform datelor, anul trecut cele multe reclamaţii au fost depuse pentru calitatea serviciilor de internet, telefonie mobilă şi fixă oferite de agenţii economici.
"Dacă este să facem un top al nostru, al Autorităţii, în funcţie de reclamaţiile pe care noi le-am avut în 2011, în primul rând, pe primele locuri avem tot ceea ce înseamnă telefonie mobilă, telefonie fixă, internet", a declarat Constantin Cerbulescu la Radio România Actualităţi.
Pe locurile următoare se situează plângerile depuse pentru calitatea serviciilor utilitare furnizate şi cele din turism, respectiv ofertele de călătorie postate de agenţii pe internet.
Potrivit lui Constantin Cerbulescu, "80% dintre cei care au depus plângeri aveau dreptate".
Odată făcute sesizările, agenţii economici primesc amenzi, iar cei care au depus plângere pot obţine chiar despăgubiri sau înapoierea sumelor plătite pentru serviciu.
"Numai în anul 2011, la nivelul Autorităţii, peste 4,5 milioane de lei s-au acordat despăgubiri consumatorilor în urma soluţionării favorabile a reclamaţiilor primite", a precizat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, domnul Constantin Cerbulescu.
În acest context, el a precizat că activitatea instituţiei "este foarte intensă", fiecare reclamaţie trebuind verificată la faţa locului.
Declaraţiile au fost făcute cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor.
Ascultaţi aici emisiunea "Actualitatea în dezbatere".
Campanie despre drepturile fundamentale ale consumatorilor
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este marcată în România prin demararea unei ample campanii de educare şi informare a publicului asupra celor patru drepturi fundamentale ale consumatorului, enunţate acum 50 de ani de preşedintele de atunci al Statelor Unite, John Fitzgerald Kennedy: dreptul la siguranţă, la informare, dreptul de a alege şi de a fi auzit.
Potrivit corespondentului Radio România Actualităţi, Mihaela Buculei, comisarii suceveni pentru protecţia consumatorilor din judeţ au efectuat, în ultima lună, un control în 68 de farmacii din Suceava, atât din oraşe, cât şi din mediul rural.
Controalele Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor s-au axat pe verificarea respectării prevederilor legale privind etichetarea suplimentelor alimentare, verificarea încadrării în data limită de consum a produselor comercializate în astfel de unităţi, precum medicamente, suplimente alimentare, cosmetice, produse alimentare pentru hrana copiilor.
În unele farmacii, unele produse, în special preparatele proprii (diverse soluţii, creme) nu erau etichetate, lipsind, ceea ce e cel mai important, termenul de valabilitate.
Comisarii CJPC au mai identificat la comercializare în farmaciile din judeţ produse ca tensiometre digitale, pedometre, aparate pentru aerosoli, care nu prezentau etichete cu instrucţiuni de utilizare, avertismente, condiţiile privind acordarea garanţiei, conform normelor legale.
După controalele efectuate s-au oprit definitiv de la comercializare produse în valoare de peste 4.000 de lei, s-au aplicat 24 amenzi contravenţionale în valoare de 64.000 de lei şi s-au stabilit măsuri de remediere a deficienţelor.
Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor lansează joi şi un site de internet, "Consumator european", pe care vor putea fi găsite, în limba română, informaţii asupra drepturilor şi obligaţiilor cetăţenilor, în fiecare stat membru al Uniunii Europene.