Criza influenţează comportamentul alimentar al românilor
Schimbările în comportamentul alimentar al clujenilor au fost generate, în primul rând, de nevoia de a economisi, spun reprezentanţii Centrului Raţiu pentru Democraţie.
06 Iulie 2010, 13:26
Criza economică a adus schimbări în comportamentul alimentar al românilor.
Din ce în ce mai mult, aceştia preferă produsele locale în detrimentul celor din import.
De asemenea, oamenii preferă produsele tradiţionale, susţin reprezentanţii Centrului Raţiu pentru Democraţie, care derulează mai multe programe pentru susţinerea producătorilor independenţi.
Schimbările în comportamentul alimentar al clujenilor au fost generate, în primul rând, de nevoia de a economisi, spun reprezentanţii Centrului Raţiu pentru Democraţie.
Astfel, tot mai mulţi oameni preferă să cumpere fructe, legume, brânzeturi ori produse de carne din piaţă ori de la producătorii independenţi.
Pe lângă avantajul prospeţimii, cumpărătorii nu plătesc TVA.
Aceste alegeri sunt încurajate inclusiv prin târguri care promovează produsele ecologice şi reţetele tradiţionale, spune directorul administrativ al Centrului Raţiu pentru Democraţie, Gabriela Ratz.
Cele mai căutate sunt legumele şi fructele de sezon.
Însă mulţi oameni au redescoperit savoarea unor reţete tradiţionale, precum brânza de oaie cu chimen ori brânza frământată în coajă de brad.
Vasile Pasc este unul dintre producătorii de brânzeturi din Turda.
El spune că tot mai mulţi cumpărători preferă brânzeturile speciale, în loc caşului ori caşcavalului obişnuit.
Situaţia este asemănătoare şi în cazul produselor de patiserie.
Marcela Pop, producătoare de produse de patiserie, spune că, în Cluj-Napoca, mulţi oameni caută, în locul gogoaşelor umplute cu gem, pregătite după reţeta americană, vechile palanieţe, adică plăcinte ardeleneşti cu varză, brânză ori prune.
Tendinţa este explicabilă, spun medicii nutriţionişti, precum Nicolae Hâncu, prin faptul că produsele tradiţionale sunt mai sănătoase decât cele preparate cu conservanţi şi coloranţi artificiali.
De asemenea, istorici precum Leonard Horvath, afirmă că o asemenea tendinţă comportamentală, de reorientare a cumpărătorilor către producătorii locali, apare întotdeauna în perioadele de criză.
Şi asta pentru că oamenii doresc ca banii pe care îi plătesc să rămână în economia regiunii în care trăiesc.
În literatura de specialitate din Franţa a apărut şi un concept care defineşte această tendinţă. Este vorba de aşa-numitul „naţionalism alimentar”.