Craiova a ajuns un punct de reper pe harta turistică din România, consideră ministrul de resort
"Apel matinal" - invitat ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Ștefan-Radu Oprea. Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 09 Octombrie 2024, 09:16
România şi Bulgaria au în vedere instituirea unei comisii mixte cu scopul consolidării cooperări în domeniul turismului, prin dezvoltarea unor produse turistice integrate. La București, în cadrul unei întâlniri directe, discuțiile au vizat deja perspectivele de cooperare bilaterală în domeniul turismului.
Mai știm că guvernul a adoptat recent și strategia națională pentru dezvoltarea turismului, alături de Banca Mondială. Aceasta are ca obiectiv principal transformarea României într-o destinație turistică de înaltă calitate, recunoscută pe parcursul întregului an. Primim detalii de la ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Ștefan-Radu Oprea, invitatul "Apelului matinal". Bună dimineața!
Bună dimineața!
Ce aduce nou această strategie, pe care cred toți cei din industria turismului o tot așteaptă în ultimii ani?
Am avut o întâlnire foarte bună cu omologul din Bulgaria, ministrul turismului și împreună am decis să constituim acest grup de lucru care trebuie să cuprindă obligatoriu partea privată într-un parteneriat public-privat real, adică asociațiile patronale, agențiile de turism, pornind de la ideea foarte simplă, tocmai ce fusese la Tokyo ministrul turismului din Bulgaria, am fost și noi în astfel de destinații îndepărtate, un turist dintr-o zonă îndepărtată nu vine să viziteze o singură țară, el vede Europa ca destinație de vacanță și de obicei se duc spre țările dezvoltate, simboluri cunoscute, Turnul Eiffel din Paris ș.a.m.d. Însă există potențial în zona noastră, în zona balcanică România-Bulgaria, dacă știm să facem rute turistice comune și sunt astfel de rute pe care deja le-am inițiat. Între cele două ministere, avem mai mari șanse să atragem un turist din aceste zone, decât dacă am încercat să ne poziționăm individual pe piață. De aici am plecat și apoi am dezvoltat această idee, pentru că implicit am ajuns și la turiștii români care își petrec vacanța în Bulgaria, la turiștii din Bulgaria care vin în România, este o disproporție. Am constatat că bulgarii sunt foarte prezenți întotdeauna la târgurile de turism din România. Noi mai puțin în Bulgaria și poate și ăsta este un răspuns la dezechilibrul de turiști pe care îl avem, pentru că în afara turismului estival de vară, există cel de iarnă, există foarte multe oportunități în România în zona /vini/ viticolă, turismul cultural, în turismul religios, avem mănăstirile și bulgarii sunt ortodocsi, au ce să vadă în România, au ce să facă în România și ar trebui să fim mai prezenți cu povestea noastră, a turismului din România, pe piața Bulgaria. Şi, mai mult decât atât, avem și posibilitatea de a lucra mai bine în acest grup de lucru, a schimba informații pentru că ne dorim cât mai puține, da mai primim și anumite reclamații despre lucruri întâmplate turiștilor români din Bulgaria, presupun că și bulgarii pățesc același lucru şi atunci am spus, haideți să stabilim o modalitate de colaborare între noi la nivel guvernamental, cum putem soluționa - prin instituțiile statului român și statului bulgar - astfel de lucruri, astfel încât experiența pe care o are un turist să fie una plăcută. Deci, în concluzie, colaborare, colaborare bună și la Bruxelles. Încercăm să facem o politică regională, pentru că dacă ne uităm în prioritățile pe care le-a spus președinta Ursula von der Leyen, atunci când colaborezi regional, șansele de a obține finanțări pe diverse proiecte de la Bruxelles sunt mai mari. Putem face acest lucru împreună cu bulgarii, putem face acest lucru împreună și cu alți vecini și avem poziții comune în Organizația Mondială a Turismului, pentru că și acolo trebuie să ne susținem. O singură țară nu reușește să facă pe mare lucru dacă venim regional, dacă vorbim despre zona noastră, dacă vorbim despre Marea Neagră, șansele sunt mult mai mari. Și aici am găsit acea colaborare de care eu cred că aveam nevoie. Vom concluziona, sper eu, în mai puțin de o lună, printr-un memorandum de înțelegere între cele două ministere. În fapt, grupul de lucru deja începe să funcționeze. Am numit oamenii care să răspundă, să fie project managerii, dacă vreți, în Ministerul Turismului din România și în Ministerul Turismului din Bulgaria. O să ne mișcăm, pentru că vine deschiderea sezonului de schi. L-am invitat pe ministru omolog la deschiderea sezonului de schi din România, el fiind schior. El m-a invitat pe mine în Bulgaria.
Și dumneavoastră, sunteți schior?
Da, e sportul pe care îl prefer.
Da, dar, avem pârtie și la Arena Platoş, la Păltiniș, apropo de schiori, dar, apropo,... /voci suprapuse/
O să avem mult mai multe, pentru că am descoperit în minister că exista o oportunitate pentru UAT-uri de extindere a domeniului schiabil, inclusiv pe partea de vară, să vii să ai destinație turistică, o zonă de schi 365 de zile. Și dacă vă vine să credeți, din 2009 până anul acesta, nu a fost făcută nicio plată, niciodată. Au fost făcute primele două plăți. Borșa a primit finanțare pentru extinderea domeniului schiabil, pentru proiectele pe care le aveau acolo, un port turistic la Călărași. Și lucrurile continuă. Și au venit noi proiecte pe care le-am introdus în anexa la acest program pentru stațiunile balneoclimaterice și pentru extinderea stațiunilor de schi. Sunt proiecte importante la Semenic, la Voineasa, la Sinaia, Azuga. Nu am folosit acest instrument pentru dezvoltarea schiului în România. N-am înțeles de ce, dar mă bucur foarte tare că am reușit să spargem gheața și să începem să facem plăți în acest program important pentru dezvoltarea turismului, a stațiunilor balneoclimaterice și a domeniului schiabil în România.
Pentru România există, credeți, clienți sau state-țintă? Pentru că ați vorbi de importanța promovării eficiente a turismului românesc atât pe plan intern, cât și extern, o activitate ce pare uitată după 1989. Se poate relua promovarea prin oficii de turism, cu sprijin misiunilor României în străinătate?
Facem promovarea în acest moment din bugetul pe care îl are Ministerul Turismului, nu e foarte generos și tocmai de aceea am fost foarte țintiți în toate abordările noastre, pe baza strategiei pe care am aprobat-o în guvern. Sunt șapte state țintă unde avem cel mai mare potențial de a atrage turiști, acolo creștem România ca destinație de vacanțe, notorietatea noastră și ați văzut foarte bine ce a însemnat campania de promovare a României pe taxiurile colantate din timpul Campionatului European de Fotbal din Germania, una dintre țările țintă, ce a însemnat campania de promovare de la Paris pe autobuzele acelea turistice cu două punți, pe panouri în timpul Campionatului Mondial de Rugbi. Ce au însemnat clipurile lui Charlie Ottley, care au fost difuzate pe BBC. Apropo, continuăm cu BBC-ul și cu Charlie Ottley campania în Marea Britanie și vom intra inclusiv pe social media în Marea Britanie. Am avut campanie de promovare în Italia, de asemenea, Roma și Milano. Aici sunt țările țintă. Acolo promovăm, promovăm țintit, cu studii de percepție asupra cetățenilor din aceste state, să vedem ce își doresc despre România. De aceea veți vedea foarte multă cultură, foarte mult verde. Toate imaginile pe care le selectăm sunt, reies din aceste analize de percepție pe care le facem înainte. Și lucrurile acestea au rezultate, pentru că deja numărul turiștilor străini a crescut în România cu, cred, vreo 12%, peste 12%. Mai mult decât atât, am organizat și organizăm târgurile și expozițiile și pentru prima dată anul acesta am pus în dezbatere în vară lista de târguri de anul viitor și selecția, ordinea, clasamentul au fost făcute de către agențiile de turism și de către operatorii din turism care sunt reuniți în consiliul consultativ pentru turism din cadrul ministerului. Așa mi se pare corect, să definim împreună prioritățile într-un parteneriat public-privat real.
Da, asta înseamnă că Funza va rămâne acolo, unul dintre logo-urile turismului românesc și îi așteptăm pe bulgari să vină în număr cât mai mare pe litoralul românesc.
Apropo, să știți că deja agențiile de turism din Bulgaria vând în momentul ăsta pachetul pentru Târgul de Crăciun de la Craiova, acolo unde există înțelepciunea să creezi în turismul de eveniment, să creezi astfel de evenimente - Târgul de Paște, Târgul de Crăciun - ce se întâmplă la Craiova a ajuns un punct de reper pe harta turistică din România.
Mai ales că ne ajută și podul construit între Vidin și Calafat pentru toți turiștii bulgari. Noi îi așteptăm însă pe toți cei care vor să viziteze România. Cu mulțumiri, succes și ne reauzim aici la Matinal.
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Ștefan-Radu Oprea, a fost invitatul "Apelului matinal".