Compania de Drumuri a plătit către constructori despăgubiri de 686 milioane
Suma totală pe care o cer constructorii de la CNAIR este de 1,5 miliarde lei
Articol de Alex Lancuzov, 20 Mai 2021, 22:00
Cât ne costă neputinţa din Transporturi :
Compania de Drumuri a plătit către constructori despăgubiri de 686 milioane lei
Suma totală pe care o cer constructorii de la CNAIR este de 1,5 miliarde lei
Compania de Drumuri a plătit către constructori despăgubiri de 686 de milioane lei reprezentând litigii contractuale achitate din 2019 şi până la începutul anului, arată CNAIR într-un răspuns la solicitarea Radio România Actualităţi. De asemenea, valoarea totală a litigiilor ( claim-uri) pe care le solicită constructorii de drumuri şi autostrăzi statului român este de 1,5 miliarde lei, acestea făcând obiectul unor procese deschise în instanţele naţionale sau la Curţile Internaţionale de Arbitraj.
Cele mai mari despăgubiri în litigiu
În prezent, între Compania de Drumuri şi antreprenori sunt 54 de litigii contractuale pentru sume cuprinse între 50 000 de lei şi o valoare maximă de 259 milioane lei – depăgubire pe care o cere Constructorul PORR din Austria pentru Lotul 4 al Autostrăzii A 10 Sebeş – Turda (valoarea contractului a fost de 470 mil.lei). O altă revendicare semnificativă, 100 milioane lei este a constructorului italian Astaldi pentru lotul 4 A 1 Deva- Sibiu. Astaldi cere şi 28 de milioane lei pentru Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila. Şi constructorul Azvi solicită CNAIR 100 de milioane lei costuri suplimentare după rezilierea contractului de modernizare a DN 73 Piteşti – Braşov.
Cele mai mari despăgubiri plătite
În perioada 2019 – 2021, CNAIR a plătit către constructori în urma sentinţelor arbitrale 686 milioane lei, reprezentând despăgubiri contractuale.
Au fost efectuate 30 de plăţi cea mai mare despăgubire fiind de aprox. 100 mil. Lei pentru constructorul AKTOR la contractul de reabilitare a DN 6 în Caraş Severin. Alte 80 de milioane de lei au fost achitate către Astaldi, despăgubiri pentru lotul Medgidia – Constanţa de pe A 2 – Autostrada Soarelui.
Totodată, CNAIR va plăti eşalonat către constructorul Salini din Italia, 236 milioane lei, despăgubiri pentru rezilierea abuzivă în 2017 a contractului pentru Lotul 2 al Autostrăzii A 1 Lugoj.- Deva, conform deciziei Curţii de Arbitraj de la Paris.
Statul vinovat de întârzierea unor lucrări
În câteva situaţii, responsabil de întârzierea unor lucrări este chiar Statul. De exemplu, pentru Autostrada Transilvania, constructorul UMB cere suplimentar 70 milioane lei reprezentând ,,costuri suplimentare pentru nereuşita CNAIR de a executa la termenele asumate predarea amplasamentului” –tronsonul de 9 kilometri de la Gilău ( Autostrada Muzeu) precizează CNAIR pentru RRA.
Un alt exemplu este Lotul 2 al Autostrăzii A 10 Sebeş – Turda. Contractul a fost semnat în 2014 are trei ani întârziere dar CNAIR va plăti antreprenorului din Grecia 28 de milioane lei penalizare pentru că nu a rezolvat la timp exproprierile necesare : ,,În urma deciziei nr. 1 a Comisiei de adjudecare a disputelor, emisă în luna aprilie 2019, a fost stabilită îndreptățirea Antreprenorului pentru plata suplimentară a sumei de 28.294.902,17 lei.” a precizat Compania de Drumuri pentru RRA.
CNAIR angajează case de avocatură deşi are Departament Juridic
În şedinţa din 15 aprilie, Consiliul de Administraţie al CNAIR a cerut o situaţie a litigiilor, a propus acţiuni de mediere între Companie şi constructori şi ,,achiziţionarea de servicii de consultanţă pentru aceste proiecte cu case de avocatură şi includerea provizioanelor necesare în bugetul Companiei”. De asemenea se propune ca în viitoarele contracte să fie incluse încă din faza de licitaţie, experienţa cazuistică ce a dus la apariţia situaţiilor litigioase pentru prevenirea acestora.