Codul Rutier ar putea stabili "pedepse mai aspre"
Mai sunt doar câteva zile în care se pot face propuneri şi se poate dezbate public proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier, care ar urma să înăsprească pedepsele.
Articol de Sergiu Şteţ, 20 Septembrie 2013, 14:22
Mai sunt doar câteva zile în care se pot face propuneri şi se poate dezbate public proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier care, în linii mari, după cum arată reprezentanţii Ministerului de Interne, ar urma să înăsprească serios pedepsele, mai ales, în cazurile de încălcare a legii, care pot pune în pericol viaţa oamenilor, tocmai pentru a-i descuraja astfel pe cei care nu respectă regulile de circulaţie.
În timp ce Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri atrage atenţia că şoferii nu pot fi consideraţi singurii vinovaţi pentru accidente şi cere autorităţilor să rediscute majorarea propusă amenzilor şi perioadele foarte lungi de suspendare a dreptului de conducere, reprezentanţii victimelor accidentelor de circulaţie pledează pentru coerenţă în legislaţie şi aplicarea strictă a acesteia.
Şoferii care nu respectă culoarea roşie a semaforului sau nu acordă prioritate pietonilor la traversare ar urma să fie pedepsiţi drastic, conform propunerilor de modificare a Codului Rutier.
Modificările propuse de minister vizează pedepse foarte aspre la încălcările Codului Rutier, în urma cărora se înregistrează un număr important de accidente.
Printre acestea, viteza excesivă, neacordarea priorităţii pietonilor sau consumul de alcool.
Şoferii vor putea fi sancţionaţi cu amendă de la 10.000 la 16.000 de lei, adică, aproape 4000 de euro, pentru nerespectarea culorii roşii a semaforului, neoprirea la travesarea căii ferate sau dacă produc un accident soldat cu pagube materiale.
Reprezentanţii şoferilor profesionişti consideră că pedepsele ar fi prea aspre
Noile propuneri de modificare a Codului Rutier au fost făcute după o serie de accidente cu un număr important de victime.
Tocmai de aceea, susţine Ioachim Galavan, iniţiatorul proiectului "Lacrima Rutieră" de comemorare a acestor victime, şi aceste noi modificări sunt de fapt un exerciţiu de imagine.
"Au dreptate şi conducătorii auto profesionişti, cum să le iei carnetul pe patru ani de zile, cum să le dai amenzi de 100 de milioane când ei câştigă 15 milioane? Păi, înseamnă că ai distrus un om, ai distrus o familie!
"Acest cod rutier este făcut mai mult de imagine, ca orice acţiune politică, că el trebuie să fie sever şi să ducă efectiv la reducerea numărului mare de tragedii rutiere, la civilizaţie, pentru că şi de civilizaţie - găsim aici pistoale, găsim săbii, găsim huliganism, e o nenorocire totală", a spus Ioachim Galavan
Reprezentanţii transportatorilor rutieri, cei ai şoferilor profesionişti, dar şi iniţatorii proiectului "Lacrima Rutieră" atrag atenţia că pe lângă neglijenţa la volan sau pietonii indisciplinaţi, şi starea proastă a drumurilor contribuie la numărul mare de accidente.
Pedepsele foarte aspre propuse pentru şoferii care greşesc ar trebui însoţite de pedepse aspre pentru autorităţile şi instituţiile publice care au în administrare drumuri, poduri, pasaje pietonale sau pasaje la nivel de cale ferată şi care nu le întreţin corespunzător.
Conform iniţiatorilor proiectului "Lacrima Rutieră", peste 65 de mii de oameni şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere, din anul 1990 până în prezent, şi alte 100 de mii de persoane au rămas cu infirmităţi.
În plus, directorul general al Registrului Auto Român, George Adrian Dincă, atrage atenţia că aproape 20% dintre autoturismele înmatriculate în România prezintă pericol iminent de accident.
Alte peste o treime dintre autorturisme sunt neconforme. Principalele probleme constatate de inspectorii RAR sunt la instalaţia electrică a autoturismelor, adică la semnalizare şi iluminare, emisiile şi suspensiile poluante, dar şi la sistemele de frânare, 4%, şi direcţie.
Reprezentantul Registrului Auto Român mai subliniază că astfel de defecţiuni la sistemele de frânare şi direcţie pun în pericol atât siguranţa pasagerilor maşinii cât şi a celorlalţi participanţi la trafic.