Angajaţii CFR ameninţă cu greva generală
Sindicaliştii CFR ameninţă cu greva generală dacă vor fi daţi afară din nou oameni din sistem, în condiţiile în care alte 12.000 de angajaţi ai Căilor Fereate şi-au pierdut locurile de muncă, în martie.
Articol de Bogdan Mihai, 24 August 2010, 20:24
Sindicaliştii de la CFR caută sprijin la opoziţie, după disponibilizările anunţate luni de ministrul transporturilor.
Reprezentanţii angajaţilor feroviari au avut discuţii la PSD.
Ei ameninţă cu greva generală dacă vor fi daţi afară din nou oameni din sistem, în condiţiile în care alte 12.000 de angajaţi ai Căilor Ferate şi-au pierdut locurile de muncă, în martie.
Sindicaliştii îl acuză pe ministrul Radu Berceanu că nu şi-a respectat angajamentele faţă de ei şi spun că nu se aşteaptă să-l convingă să renunţe la planul de disponibilizări în discuţia pe care o au programată miercuri.
Sindicaliştii feroviari declară că vinovate de starea căilor ferate sunt toate guvernele din ultimii 20 de ani care nu au finanţat suficient acest sector şi nici nu au realizat strategii de dezvoltare eficiente.
De asemenea, aceştia atrag atenţia că în ultimul an s-a procedat la o subfinanţare voită, astfel încât Căile Ferate să ajungă într-o situaţie falimentară.
Liderul Federaţiei Mişcare - Comercial, Iulică Mantescu, a precizat după întâlnirea cu PSD că sindicatele feroviare sunt supuse la o mare presune din partea lucrătorilor şi o eventuală grevă poate fi declanşată în următoarele 30 de zile, iar în ceea ce priveşte disponibilizările de la CFR Marfă, de la 1 septembrie, acestea nu pot fi efectuate, întrucât Codul Muncii nu permite acest lucru.
"Codul Muncii prevede parcurgerea anumitor etape şi cu siguranţă preşedinţii federaţiilor reprezentative din sistemul ferovior ştiu ce avem de făcut dacă nu vom găsi înţelegere: mişcări specifice organizaţiilor sindicale. Greva o putem declanşa în aproximativ 30 de zile, dar mai sunt şi alte forme de protest în România. Oamenii au ajuns la un grad de nemulţumire foarte ridicat", a declarat Iulică Mantescu.
PSD propune "un holding al căilor ferate"
Pe de altă parte, social-democraţii consideră că toate societăţile feroviare trebuie reunite într-un holding al căilor ferate, care să asigure o bună funcţionare, iar în acest sens PSD are în lucru un proiect de lege a cărui formă finală va fi prezentată după consultarea partenerilor din sectorul feroviar.
Senatorul PSD Sorin Bota a declarat că prin această subfinanţare se urmăreşte de fapt privatizarea cât mai uşor a societăţilor din domeniu.
"Există o deficienţă legislativă, un mare deficit financiar alocat din partea guvernului şi un management dezastruos care are în spate o voinţă politică de a lichida transportul pe calea ferată în România", a declarat Sorin Bota.
Luni, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat că vrea să disponibilizeze între 7.100 şi 8.300 de angajaţi de la societăţile feroviare, ceea ce împreună cu alte măsuri de reducere a cheltuielilor companiilor, va duce la economii de 788 de milioane de lei în 2011 faţă de 2010.
Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi de la CFR Marfă, între 3.400 şi 4.600 de persoane, celelalte persoane afectate fiind angajate la CFR Călători - 2075 şi CFR SA - 1630.
Efecte ale disponibilizărilor de la CFR
Disponibilizările de la CFR nu înseamnă numai renunţarea la un număr de angajaţi, ci şi anularea unor trenuri.
Efectele se vor simţi şi la nivelul călătorilor, care vor trebui să suporte o majorare a tarifelor cu 8-9%, propusă de Ministerul Transporturilor. Toate acestea au fost convenite cu FMI ca măsuri de reducere a pierderilor companiei.
Potrivit corespondentului Radio România Actualităţi, Claudiu Pădurean, mai mult de jumătate dintre trenurile personale care legau Clujul de oraşele mai mici vor fi desfiinţate.
De asemenea, 350 de oameni vor fi concediaţi. Punctul de revizie din Dej ar putea fi desfiinţat, după ce 39 de angajaţi vor fi aruncaţi în şomaj.
Oficialii regionali ai CFR Cluj refuză să comenteze planul de restructurare, însă liderii sindicali îl contestă.
Transportul auto devine singura alternativa
Preşedintele CNSLR Frăţia Cluj, Ştefan Roman, crede că restructurarea regionalei CFR va duce la agravarea problemelor cu care se confruntă compania.
"Deja o restructurare sau mai multe restructurări, în ultima perioadă de timp, în cadrul CFR-ului, s-au făcut. Anumite servicii pe care le oferă CFR-ul, în ultima perioadă de timp, lasă de dorit, mai ales fondul deficitului de personal în unele sectoare de activitate ale CFR-ului, deficit care, din câte am observat, s-a accentuat în ultima perioadă de timp", a declarat Ştefan Roman.
Desfiinţarea a opt trenuri personale va aduce complicaţii pentru mulţi oameni din localităţile din jurul Clujului care munceau în oraş.
Ei spun că vor apela la maşini de ocazie pentru a ajunge la muncă, deoarece autobuzele şi microbuzele către zone precum Cojocna sunt rare.
Alţi oameni speră că traseele abandonate de către CFR vor fi preluate de operatori privaţi.
În judeţele Bihor şi Bistriţa-Năsăud: traseele respective au devenit profitabile, pentru că au fost aduse trenuri mai noi care consumă mai puţin combustibil şi pentru că pe trenurile private au dispărut călătorii fără bilet.