Analfabetismul funcţional la elevi
Elevii români au obţinut rezultatele cele mai slabe din ultimii nouă ani la testele PISA.

Articol de Florin Lepădatu, 04 Decembrie 2019, 08:58
Elevii români au obţinut rezultatele cele mai slabe din ultimii nouă ani la testele PISA - o evaluare care pune accent pe competenţele necesare pentru viaţa personală, socială sau pentru integrarea pe piaţa muncii.
Cu alte cuvinte, testele nu arată neapărat ceea ce ştiu elevii, ci cum reuşesc să aplice cunoştinţele în situaţii concrete de viaţă.
Rezultatele publicate marţi sunt de la testarea făcută în 2018.
Reporter Constanţa Comănici: "Ţara noastră ocupă locul 47 din 79 în acest clasament şi faţă de anii anteriori cifrele sunt în scădere.
Calificativele arată că gradul de analfabetism funcţional este la cote maxime.
44% dintre elevi nu înţeleg ce citesc.
La matematică nu s-au descurcat cu operaţii aritmetice de bază.
Spre exemplu, nu au reuşit să compare distanţa totală a două rute alternative sau să convertească preţuri din lei în valută.
Asia a strălucit încă odată în clasamentul PISA, China şi Singapore ocupând primele două locuri în acest studiu de referinţă din domeniul sistemelor de educaţie din lumea întreagă, fiind urmate de Estonia şi Canada.
Anumite ţări, precum Polonia sau Portugalia, au progresat datorită eforturilor speciale făcute pentru perfecţionarea profesorilor.
La polul opus, pe ultimele locuri, se situează Republica Dominicană, Filipine şi Spania.
Raportul mai arată că nevoile educative ale adolescenţilor de 15 ani s-au modificat odată cu apariţia telefoanelor inteligente şi că profesorii trebuie să facă faţă provocării inteligenţei artificiale.
Testele PISA se organizează în ţări din toată lumea şi sunt realizate după modele de exerciţii inter-disciplinare."