"Aer poluat" în pofida înmulţirii ecotaxelor
Comisia Europeană a oferit guvernului României un termen de două luni pentru rezolvarea problemei poluării aerului. (Harta celor mai poluate oraşe din România)
Articol de Bogdan Mihai, 06 Aprilie 2011, 14:02
Potrivit Comisiei Europene, în România sunt 17 zone care depăşesc limita poluării impusă de directivele comunitare.
Comisia Europeană a anunţat că a trimis României o nouă scrisoare, prin care oferă guvernului un termen de două luni să răspundă satisfăcător avizului trimis de executivul comunitar.
În caz contrar, comisia poate sesiza direct Curtea Europeană de Justiţie, potrivit corespondentului Radio România, Claudia Marcu.
Situaţia se înregistrează în contextul în care guvernul României a impus mai multe taxe pentru protecţia mediului.
Oraşele în care poluarea cu PM10 depăşeşte normele europene (conform datelor CE din 2008). Click pe poză pentru a mări. |
Taxa verde
Taxa verde a devenit obligatorie la 1 ianuarie 2007, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană.
Reprezintă contribuţia consumatorilor pentru acoperirea costurilor procesului de colectare şi reciclare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice.
Taxa se plăteşte o singură dată, la achiziţionarea unui echipament care devine la un moment dat deşeu electronic.
Se aplică la aparate de uz casnic de mici şi mari dimensiuni, echipamentele de IT, birotică, de consum de mici şi mari dimensiuni, jucării şi articole sportive cu componente electronice, unelte electrice şi electronice, aparate industriale de măsură şi control, distribuitoare automate.
Taxa auto
Taxa auto a crescut cu 45-50% de la 1 ianuarie 2011, în funcţie de vechimea şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Tot de la începutul anului, aceasta este aplicată şi pentru autovehiculele cu normă de poluare Euro 5, cu o valoare care variază, în funcţie de capacitatea cilindrică, de la 60 de euro la maxim 1200 de euro.
Cuantumul taxei este între 40 de euro pentru o maşină cu motor de 1.100 cmc şi o vechime de doi ani, şi 1.867 euro în cazul unei maşini noi de 4.200 cmc.
Cel mai mare preţ care este plătit pentru înmatricularea unei maşini non-euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani, depăşeşte 30.400 euro.
La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani taxa ajunge la aproape 12.700 de euro.
Proprietarii de maşini cu motor Euro 2 de 3,2 litri vechi de 10 ani plătesc peste 19.500 de euro, iar pentru un motor cu aceeaşi capacitate cilindrică, însă de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de înmatriculare este de 12.778 euro.
Înmatricularea unei maşini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmc veche de un an este taxată cu 787 euro.
Aceeaşi motorizare, dar pentru o maşină veche de trei ani implică plata unei taxe de 651 de euro, faţă de 315 cât este în prezent.
În cazul unei motorizări Euro 4 de 2.000 de cmc cu o vechime de doi ani, taxa este de 2.742 de euro.
4.5% în plus la energia electrică
Începând de la 1 aprilie 2011, factura lunară la energie electrică a fost scumpită cu 4.5%.
Banii colectaţi în plus vor fi folosiţi pentru investiţii în unităţi de producţie în cogenerare de înaltă eficienţă, care consumă mai puţine materii prime şi emit mai puţine noxe.
Valoarea contribuţiei a fost stabilită prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE)
Contribuţia va fi acordată lunar producătorilor de energie electrică şi termică în intervalul 2011-2023.
România are la dispoziţie două luni pentru rezolvarea problemelor
Citiţi şi: |
Rapoartul preliminar(2008) cu privire la calitatea aerului. |
Comisia Europeană a anunţat că a trimis României o nouă scrisoare, prin care oferă guvernului un termen de două luni să răspundă satisfăcător avizului trimis de executivul comunitar.
În caz contrar, comisia poate sesiza direct Curtea Europeană de Justiţie, potrivit corespondentului Radio România, Claudia Marcu.
Avizul este motivat pentru nerespectarea aplicării Directivei calităţii aerului (50 din 2008).
Comisia Europeană spune că în Romania sunt 17 zone care depăşesc limita poluării conform directivei europene.
În 2010 Romania a cerut o extindere a termenului de aplicare a directivei pentru 11 din cele 17 zone.
Comisia a trimis atunci un aviz motivat pentru şase zone care nu intrau sub incidenţa cererii de derogare.
După analizarea cererii de derogare, Comisia a ajuns la concluzia că nu se întrunesc condiţiile necesare, prin urmare a trimis miercuri României un aviz motivat pentru alte nouă zone.
Poluarea în cauză se referă la o limită a pulberilor în suspensie denumite în directiva PM10.
Acestea apar în zonele cu industrii poluante, trafic intens sau din cauza încălzirii locuinţelor.
În schimbul de scrisori care a avut loc până acum între România şi Comisia Europeană, autorităţile de la Bucureşti au încercat să explice principalele cauze ale depăşirii valorilor limită în cele 11 zone.
De exemplu, traficul este menţionat ca principala sursă de poluare în Iasi, Craiova şi Bucureşti, activităţile industriale şi traficul în nord-estul ţării, în sud-vest şi în Bucureşti.
Încălzirea gospodăriilor şi a interprinderilor este menţionată în Ploieşti, Cluj, Braşov şi Copşa-Mică Mediaş.
Conform directivei, derogările se acordă atunci când autorităţile naţionale demonstrează că au luat toate măsurile corespunzătoare de reducere a emisiilor şi prezintă un plan prin care să arate că valorile limită vor fi atinse înaintea noului termen cerut prin derogare.
După ce a analizat cererea României, Comisia Europeană consideră în acest moment că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru derogare, motiv pentru care a fost trimisă scrisoarea de miercuri.
Pulberile în suspensie pot cauza astm, afecţiuni cardio-vasculare, cancer pulmonar şi deces prematur.
Conform directivei, valorile limită a concentraţiilor de particule – atât cele anuale, cât şi cele zilnice – nu pot fi depăşite mai mult de 35 de ori pe an.