Avocatul Poporului despre OUG privind referendumul pentru familie
Avocatul Poporului a precizat vineri că nu se implică în controlul de constituţionalitate al actelor normative emise în materie politică şi electorală.
Articol de Radu Dobriţoiu, 28 Septembrie 2018, 14:44
Avocatul Poporului a precizat vineri că nu se implică în controlul de constituţionalitate al actelor normative emise în materie politică şi electorală, iar rezolvarea problemelor sesizate în legătură cu OUG 86/2018 revine Parlamentului, respectiv cetăţenilor, care îşi pot exprima direct voinţa la referendumul ce se va desfăşura pe 6 şi 7 octombrie.
Potrivit unui comunicat de presă, Avocatul Poporului îşi exprimă opţiunea pentru respectarea principiului loialităţii constituţionale şi a voinţei cetăţenilor exercitate prin iniţiativa legislativă cetăţenească.
Totodată, militează pentru o conduită independentă şi imparţială, fără a se implica în controlul de constituţionalitate al actelor normative emise în materie politică şi electorală, revenind, astfel, la poziţia adoptată în decursul activităţii de persoanele care au ocupat funcţia de Avocat al Poporului.
Avocatul Poporului precizează faptul că îşi exercită atribuţiile în limitele constituţionale şi legale stabilite în vederea îndeplinirii rolului său de apărător al drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, fără a se substitui altor autorităţi publice, care, la rândul lor, trebuie să-şi îndeplinească propriile atribuţii, astfel cum sunt acestea reglementate în legislaţia în vigoare, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 86/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, precum şi pentru unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a referendumului naţional pentru revizuirea Constituţiei a fost înregistrat la Senat pentru dezbatere, fiind în prezent în procedură parlamentară, legiuitorul urmând a identifica cea mai bună soluţie menită să asigure echilibrul între oportunitatea reglementării prin ordonanţă de urgenţă a unor aspecte organizatorice privind referendumul pentru revizuirea Constituţiei şi necesitatea exprimării voinţei cetăţenilor cu privire la revizuirea Constituţiei, ca modalitate de exercitare a suveranităţii naţionale, consacrată în Legea fundamentală.
Astfel, Avocatul Poporului apreciază că rezolvarea problemei sesizate revine Parlamentului, deoarece art. 115 alin. (5) din Constituţie stabileşte că "ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României. Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere. Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă".
Totodată, art. 115 alin. (7) din Constituţie instituie competenţa Parlamentului de a aproba sau respinge printr-o lege ordonanţele cu care a fost sesizat. Pe cale de consecinţă, modificarea/completarea sau chiar abrogarea, de către Parlament, a normelor legale criticate sunt evenimente legislative posibile în această fază a procesului legislativ, spune Avocatul Poporului.
"Prin posibilitatea sesizării Curţii Constituţionale nu s-a urmărit ca instituţia Avocatul Poporului să fie transformată într-un arbitru între autorităţile publice şi nici să se substituie Parlamentului. Tocmai din acest motiv, Avocatul Poporului are latitudinea de a stabili cazurile în care poate să intervină", precizează sursa citată.
USR a trimis recent o scrisoare Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, în care îi solicită să sesizeze CCR în legătură cu ordonanţa de urgenţă emisă, marţi, de Cabinetul Dăncilă, prin care s-a stabilit organizarea pe 6 şi 7 octombrie a referendumului pentru redefinirea familiei în Constituţie.