Marius Popescu, expert în aviație: TAROM este condusă din nefericire politic, iar acest lucru s-a văzut
Marius Popescu, expert în domeniul aviației: "Dacă tu nu pui un specialist în acest domeniu, un manager extraordinar de bun la cârma companiei, este foarte greu să o scoți la capăt. De ce tot arăt cu degetul către politic? Pentru că TAROM a făcut ultima oară profit acum 17 ani".
Articol de Radio România Actualităţi, 30 Aprilie 2024, 12:10
Comisia Europeană și-a dat acordul pentru ca TAROM, transportatorul aerian național al României, să primească un ajutor de stat de peste 95 de milioane de euro în vederea restructurării. Potrivit executivului comunitar, subvențiile vor permite companiei să își restabilească viabilitatea pe termen lung. De la Bruxelles vine și precizarea că, pentru a limita eventualele denaturări ale concurenței generate de sprijinul public, TAROM își va reduce semnificativ numărul de rute și de aeronave. Măsurile prevăd anularea unei datorii de peste 49 de milioane de euro, corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvarea aprobat de Comisie în februarie 2020, dar și o injecție de capital de aproape 46 de milioane de euro. Tarom are totodată și o contribuție proprie la planul de restructurare de peste 77 de milioane de euro. Care sunt însă perspectivele, aflăm de la invitatul apelului matinal de astăzi, Marius Popescu, expert în domeniul aviației. Bună dimineața,
Bună dimineața și vă mulțumesc pentru invitație.
Mulțumim că ați acceptat să discutați cu noi. Ajutorul acordat despre care am amintit, va putea susține un proiect de redresare a companiei Tarom, dacă există, evident, un asemenea proiect, pentru că de ani de zile se tot vorbește despre proiecte și despre relansarea companiei?
Categoric da. Este un pas în față și trebuie să fim sinceri, faptul că e un ajutor considerabil pe care TAROM îl primește la capătul a mai bine de 4 ani de negocieri, pentru că toate demersurile pentru acest ajutor de stat și corespondența cu cei de la Comisia Europeană a început pe undeva pe la sfârșitul lui 2019. Însă dacă nu dă dovadă de fiabilitate și mai ales dacă nu se reglează tot ceea ce înseamnă numirile politice la cârma companiilor de stat. Și aici, bineînțeles, mă refer la Tarom, nu prea avem șanse să o scoatem la capăt dacă vrem să ne referim la Tarom, pentru că în cazul acesta, la Tarom de când au început toate demersurile pentru a cere bani la Comisia Europeană pentru a cere acest ajutor, TAROM a schimbat în 4 ani, aproape, cred, șase directori generali, ceea ce nu transmite un semn bun că atunci când vine vorba de fiabilitate și seriozitate din partea statului român, scuze,
Unii au fost schimbați, alții au plecat, alții au plecat.
Corect, corect, corect, corect.
Dar cum s-a ajuns în această situație? De ce alte companii din estul Europei au prosperat, iar Tarom, odată un lider în domeniu, iată, are probleme. Da, mai ales compania poloneză? LOT exact...
Da, LOT-ul. Cred că dacă e să arătăm cu degetul pe cineva, trebuie să fim sinceri și să nu ne mai ascundem și să spunem că politicienii, politicienii și guvernările proaste și tot ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani la nivelul numirilor făcute de către cei de la Ministerul Transporturilor și aici mă refer nu numai la cei care erau director generali unși pe funcția de director general, ci și la membrii din consiliul de administrație al Tarom, pentru că este logic. Dacă tu nu pui un specialist în acest domeniu, un manager extraordinar de bun la cârma companiei, este foarte, foarte greu să o scoți la capăt. Și atunci când ai niște cazuri exotice de numiri, pui un director general care înainte nici nu vreau să spun ce a făcut sau în ce domeniu activat. Atunci este logică, așa se întâmplă, dar acum haideți să vedem totuși luminița de la capătul turneului și în cazul Taromului da, da, și partea plină a paharului. Urmează două avioane noi pentru Tarom. Tarom le va primi la jumătatea anului viitor. Vorbim de două Boeing-uri 737 max 8, care vor ajuta compania. Tarom este foarte aproape și aici vreau să subliniez puțin, este foarte aproape, după mulți ani, după mulți, mulți ani, este foarte aproape să uniformizeze flota. Pentru că TAROM are o flotă extrem de pestriță. Acuma au aeronave Boeing, au aeronave Airbus, dar și ATR. Deci trei feluri de aeronave cu serii diferite. Altfel, unele sunt de generație nouă, altele sunt de generație veche și automat cresc exponențial de mult costurile cu întreținerea acestor aeronave. Tarom se va îndrepta doar către aeronave BOEING și ATR, deci se vor elimina cele Airbus.
Da, a mai sesizat o nuanță ce efecte poate avea pentru viitorul companiei reducerea și aici citez, semnificativă, conform Comisiei Europene a numărului de rute, dar și de aeronave,
Depinde cum va fi gestionată toată treaba și depinde ce fel de ajutoare operaționale va face compania. De ce? Pentru că acest plan al TAROM care a fost notificat la Comisia Europeană este un plan de restructurare dar și de optimizare comercială a companiei. Deci practic TAROM trebuie să se îndrepte către rutele profitabile și să renunțe la acele rute unde au un grad de încărcare, un coeficient de încărcare a aeronavei destul de mic, adică cam tot ce TAROM ar avea cu un coeficient de încărcare de 60-65% sub 60, sub această valoare ar trebui renunțat. Și există cazuri. De exemplu, știu că unul dintre cazuri este zborul către Salonic, altul către Sofia. Deci acolo unde ei au un grad de încărcare redus ar trebui renunțat și să se concentreze către zborurile care sunt mari, de obicei pline. Și aici vorbim despre Bruxelles, despre Paris, despre Budapesta, unde se zboară destul destul de bine și aeronavele sunt pline și trebuie să mai menționăm un lucru, dar nu stă foarte, foarte bine pe coeficient de încărcare atunci când ne referim la zborurile interne. Există zile în care TAROM zboară și de cinci ori către Cluj-Napoca. Deci București, Cluj-Napoca, cu aeronavele pline și cea mai mare aeronavă a Tarom are o capacitate de 189 de pasageri.
Da, cum a fost sâmbătă seara, când ne-am întors și noi de la Cluj-Napoca, în schimb așa ca o paranteză lipsesc autobuzele de la Aeroportul Otopeni. E adevărat, nu e sarcina TAROM, dar a trebuit să așteptăm vreo 15 minute ca să vină un autobuz. Zâmbim pentru că am aflat de la personalul de bord că nu e prima oară când se întâmplă.
Nu este prima oară dar lucrurile se mai liniștesc. Intră cât de cât pe un făgaș normal, pentru că acum și zborurile interne, când aterizează pe Otopeni sau când pleacă de pe Otopeni sunt trase la burduf. Deci acum pasagerii mai au posibilitatea să intre în aeronavă sau să iasă din aeronavă prin intermediul burdufului, fără să mai folosească acele autobuze odată cu intrarea în Zona Schengen aerian.
Da, cu ceva costuri suplimentare. Nu atunci când trage avionul la burduf, dar depășim și acest moment. Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, afirmă că aprobarea ajutorului de stat pentru TAROM reprezintă, și o citez pe domnia sa, un certificat de sănătate al companiei și un avantaj pentru găsirea unor investitori. Așadar, cine cine ar putea fi investitor?
Sunt niște discuții acum cu statul Emirate și sunt niște discuții cu compania Emirates. Acum Emirates dacă ar intra într-un parteneriat, în modelul în care a intrat Etihad cu compania sârbească Air Serbia, ar ajuta foarte, foarte tare, ar veni cu un know-how incredibil de bun, pentru că Emirates este un actor global extraordinar de important în acest domeniu. Dar bineînțeles că nu ar veni de pomană. Emirates ar veni și să exploateze și să fructifice poziția geostrategică pe care TAROM o are, și geopolitică, bineînțeles, în această regiune, dar și pentru a fructifica cumva ceea ce se întâmplă pe Aeroportul Otopeni unde TAROM are un hangar și o capacitate tehnică de invidiat. Așa a venit și Etihad-ul la Air Serbia și așa a încercat să fructifice și uite că a ieșit foarte bine, cum și dumneavoastră spuneați anterior, domnule Cârnu, lotul care a fost revitalizat. Dacă am reuși și noi să ajungem la un sfert doamne-ajută, jumătate din aceste performanțe pe care le-au făcut vecinii noștri, ar fi foarte bine. Air Serbia deja are în flote aeronave lung curier, operează zboruri către Statele Unite ale Americii. Am înțeles că vor da drumul la zboruri către Japonia directe, fără oprire, fără escală.
Bun și în acest moment, care credeți că ar fi urgențele pentru o redresare rapidă a companiei TAROM?
O optimizare în ceea ce privește cheltuielile pe care TAROM le are. O regândire a ceea ce se întâmplă în relația cu Compania Națională de Aeroporturi București, deci cu Aeroport Otopeni și Aeroportul Băneasa, unde Tarom are cele mai cele mai mari datorii. Aducerea unor oameni care sunt cu adevărat specialiști în în acest domeniu sau care au confirmat anterior în alte companii aeriene, să nu mai existe aceste imixiuni politice și să existe miniștrii sau secretari de stat care numesc verișori, tot felul de rude la cârma companiei să încerce să, poate să nu mai existe aceste influențe. Poate dacă intră TAROM într-un parteneriat și reușește Emirates să ia 49% din acțiunile companiei, poate împinși de acest de această motivare ar putea politicul să nu mai existe. De ce tot arăt cu degetul către politic? Pentru că TAROM a făcut ultima oară profit acum 17 ani, iar TAROM este condusă din nefericire politic, iar acest lucru s-a văzut.
După 17 ani Dumas, după 20 de ani Liniile Aeriene Române, fly by TAROM, așa ca să finalizăm interviul cu Marius Popescu mulțumiri pentru prezența alături de noi.