Zgomotul din trafic "îmbolnăveşte oamenii"
Organizaţia Mondială a Sănătăţii consideră că zgomotul produs de maşini ar putea fi responsabil în vestul Europei pentru aproximativ un milion de îmbolnăviri pe an.
11 Aprilie 2012, 15:05
Traficul din marile oraşe europene este vinovat de numeroase afecţiuni ale locuitorilor.
Tensiune arterială, boli cardiovasculare şi atacuri de cord sunt, potrivit specialiştilor, printre efectele zgomotului puternic din aglomerările urbane.
Zgomotul produs de maşini este pricipala problemă, iar conform datelor prezentate miercuri în Parlamentul European, se estimează că 80 milioane de europeni sunt expuşi unor niveluri de zgomot considerate inacceptabile.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Săntătăţii, în vestul Europei acestea ar putea fi responsabile pentru aproximativ un milion de îmbolnăviri pe an.
Fie că este vorba despre probleme de somn sau despre efecte directe asupra sistemului cardiovascular, specialiştii prezenţi la dezbaterea de miercuri au insistat că sănătatea populaţiei este principalul motiv pentru care Europa trebuie să ia măsuri de reducere a zgomotului din trafic.
Soluţiile sunt însă complexe şi vizează de la redesignul maşinilor, până la calitatea roţilor, cea a asfaltului, viteza de demarare sau schimbarea vitezelor.
Wolfgang Babisch, din partea Agenţiei de Mediu a Germaniei, a precizat la dezbaterea de miercuri că nervozitatea şi stresul emoţional, cauzate de zgomot, sunt doar începutul şi pot duce la probleme mult mai profunde.
În zonele în care zgomotul produs de maşini depăşeşte 65 de decibeli ziua şi 55 de decibeli noaptea, riscul de boli cardiovasculare, inclusiv atacuri de cord sau infarct, este mai mare pentru un procent cuprins între 20 şi 40% dintre locuitori, potrivit lui Wolfgang Babisch.
Iar nivelul de decibeli acceptat în Uniunea Europeană depăşeşte aceste valori.
În prezent, potrivit celei mai recente directive în acest domeniu, nivelul maxim acceptabil pentru maşinile de pasageri este de 74 de decibeli.
Cel pentru maşinile comerciale - tractoare, de exemplu - de 80 de decibeli.
În timp au existat mai multe reduceri ale valorilor, ce este diferit acum este că sunt luaţi în considerare mai mulţi factori.
Constatările anterioare arătau că, deşi nivelul admisibil era redus, efectele directe asupra populaţiei au trecut aproape fără a fi simţite.
"Pentru că acum măsurătorile sunt diferite, avem nevoie de noi limite. Este vorba despre o decizie politică, ce trebuie luată de Consiliu şi Parlament. Ştim că sunt implicate costuri pentru industria auto, dar trebuie să luăm în considerare şi beneficiile.
"Dacă o facem acum, tehologia auto europeană va fi pregătită pentru ce va urma în întreaga lume.
"Dacă reticenţele ar fi depăşite, fie că sunt cele care se referă la costuri, fie că sunt cele care spun că reducerea propusă este prea mică şi varianta comisiei adoptată, nivelul de discomfort cauzat de zgomot ar putea fi redus pe parcursul a circa şapte ani cu până la 25 de procente", a declarat Philippe Jean reprezentantul Comisiei Europene.
Philippe Jean consideră că este vorba despre o scădere în etape de patru decibeli pentru autovehiculele uşoare şi de trei pentru camioane.