Tineri europeni îşi găsesc mai greu un loc de muncă
Cetăţenii europeni având cel puţin studii liceale se angajează mai greu acum decât în 2008, iar una din 5 persoane cu studii universitare are un loc de muncă sub calificarea ei.
01 Noiembrie 2013, 10:17
Criza economică, şomajul ridicat, mai ales în rândul tinerilor, aduce în atenţie şi problema educaţiei şi pregătirii profesionale la nivel european.
Un studiu dat publicităţii la Bruxelles şi numit Monitorul European privind Educaţia şi Instruirea în 2013 arată că tinerii găsesc locuri de muncă mult mai greu decât în 2008, înaintea declanşării crizei economice.
Cetăţenii europeni având cel puţin studii liceale se angajează mai greu acum decât în 2008, iar una din cinci persoane cu studii universitare are un loc de muncă sub calificarea ei.
Îngrijorător este şi faptul că 16 state membre şi-au redus bugetele alocate educaţiei între anii 2008 şi 2011, printre care şi România, şase dintre ele înregistrând noi scăderi ale alocării în 2012 - notează studiul.
L-am întrebat pe purtătorul de cuvânt al comisarului pentru educaţie şi multilingvism, Androulla Vassiliou, dacă această tăiere bugetară are importanţă în momente de criză economică.
"Dacă are importanţă, ei bine, are, fiindcă, şi în momente de criză economică, statele membre trebuie să îşi stabilească priorităţile în educaţie, pentru că aceasta înseamnă să investeşti în tineri, care sunt viitorul Europei", a spus Dennis Abbott.
"Vorbind despre aceasta, Comisia crede că nu trebuie să cheltuim mai mult, ci este important cum sunt cheltuiţi banii. Comisarul Vassiliou spune că trebuie să investim inteligent şi înţelept, cum ar fi, de exemplu, în performanţele profesorilor la catedre, în calitatea şi modernizarea învăţământului.
"Noi investim, de exemplu, în resursele umane din sistemele de educaţie sau în infrastructura digitală. acestea sunt lucrurile care contează pe termen lung", a mai declarat Dennis Abbott.
În ceea ce priveşte România, o problemă ar fi aceea că doar 8% dintre persoanele cu vârste între 16 şi 74 de ani posedă un grad înalt de competenţe în utilizarea computerului şi Internetului.
Pe de altă parte, România este mult peste media Uniunii Europene în ceea ce priveşte elevii care învaţă două sau mai multe limbi străine - aproape 96% faţă de 60,8%, media în Uniunea Europeană.
Monitorul arată şi faptul că majoritatea profesorilor din Europa sunt aproape de vârsta pensionării şi că foarte puţini au sub 30 de ani.
În acest sens, Comisia Europeană recomandă regândirea strategiei privind atragerea de noi profesori care să fie sprijiniţi profesional pe parcursul carierei lor.
Studiul mai arată că la nivelul Uniunii Europene unul din cinci adulţi nu atinge un nivel de bază de alfabetizare, situaţia fiind şi mai gravă privind deprinderile de utilizare a computerului.