Proiect de îmbunătăţire a navigaţiei pe Dunăre, amânat
Bulgaria reproşează României amânarea unui proiect european destinat îmbunătăţirii navigaţiei pe Dunăre. Potrivit oficialilor bulgari, proiectul care trebuia finalizat în 2013, ar putea fi gata în doar în 2020.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 01 Aprilie 2011, 08:29
Bulgaria va amâna pentru perioada 2014-2020 realizarea unui proiect european în valoare de 140 de milioane de euro prin care se urmăreşte îmbunătăţirea navigaţiei pe Dunăre.
Adjunctul ministrului bulgar al transporturilor consideră că proiectul nu va mai putea fi realizat decât în perioada 2014-2020.
Proiectul, finanţat în cadrul programului operativ "Transport", urma să fie realizat până în 2013.
Peste 117 milioane de euro au fost asigurate din fonduri europene.
Din programele operative destinate României, pentru realizarea proiectului comun au fost prevăzute 140 de milioane.
"Colegii din România întârzie cu realizarea unor activităţi de pregătire, printre care elaborarea studiului de mediu. Ca urmare, situaţia a devenit riscantă din punctul de vedere al finanţării. Proiectul nu va fi abandonat, dar se va realiza în perioada următoare", a declarat adjunctul ministrului bulgar al transporturilor, în cadrul conferinţei pe tema "Infrastructura strategică - Bulgaria 2011, priorităţi 2020".
Proiectul de îmbunătăţire a navigaţiei pe Dunăre a devenit un eşec
Adjunctul şefului Departamentului pentru Bulgaria al Direcţiei Principale Dezvoltare Regională în cadrul Comisiei Europene, a recunoscut că proiectul prin care se urmăreşte îmbunătăţirea navigaţiei pe Dunăre a devenit un eşec.
În cadrul acestuia urmau să fie stabilizate malurile Dunării şi lichidate porţiunile de adâncime mică în apropierea oraşelor Ruse şi Belene.
Compania bulgară care răspunde de realizarea proiectului a anunţat că până acum n-au fost efectuate decât un sfert din lucrările prevăzute, întrucât partea română întârzie elaborarea studiilor necesare.
Procedura de alegere a consultantului va putea demara abia în luna decembrie.
Compania a mai declarat că proiectul are un caracter transfrontalier şi nu este posibilă o iniţiativă individuală pentru continuarea sa.
Ministerul român al Transporturilor şi Infrastructurii precizează că studiul de fezabilitate al contractului de asistenţă tehnică pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării şi studii adiacente se află deja la partea bulgară încă din 9 februarie.
Abia după aprobarea documentului se va derula procedura de evaluare a impactului acestui proiect asupra mediului, dezbaterea publică în România şi Bulgaria, iar varianta lui finală va trebui agreată de celelalte state riverane afectate - Serbia, Ucraina şi Republica Moldova.
Studiul de fezabilitate pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării, care are aproximativ 500 km, este unul dintre obiectivele specifice.
El presupune, între altele, analiza constrângerilor de navigaţie, investiţii pe teren şi dezvoltarea unui model hidraulic, identificarea opţiunilor pentru lucrările necesare, analiza impactului asupra mediului şi consultarea opiniei publice.