Profesorii bulgari, plătiţi în funcţie de notele de la bac
În Bulgaria, rezultatele slabe la bacalaureat sunt privite drept un indiciu pentru pregătirea profesională a profesorilor şi pot avea ca rezultat reducerea suplimentului la salariu al profesorilor.
Articol de Ioana Dogaru, 04 Iulie 2011, 19:05
În Bulgaria, dacă vrei să mergi la o facultate trebuie să pregăteşti cu multă seriozitate bacalaureatul, lucru valabil atât pentru elevi cât şi pentru profesori, rezultatele slabe putând duce nu numai la scăderea prestigiului şcolii în chestiune, dar şi la diminuarea salariilor profesorilor.
În Bulgaria, rezultatele la bacalaureat în acest an au fost mai bune în comparaţie cu cele din anul trecut, transmite corespondentul Radio România, Petio Petkov.
S-au prezentat 63.741 de elevi, mai puţin de 4% au primit note slabe la examenul principal la limba şi literatura bulgară, 1,71% au obţinut nota 10, 19,33 între 9 şi 10.
Numai nouă lucări au fost anulate.
În afară de examenul principal, absolvenţii bulgari trebuie să aleagă încă o disciplină - matematică, fizică, chimie, istorie, biologie, filosofie sau o limbă străină.
În lista preferinţelor pe primul lor loc s-a aflat geografia, urmată de biologie şi istorie. 6% dintre elevi nu s-au prezentat la bacalaureat.
Cei care se prezintă, însă, pot folosi notele obţinute pentru a deveni studenţi la unele universităţi fără examen de admitere.
În privinţa rezultatelor, la o primă vedere situaţia pare mult mai bună în comparaţie cu cea din România; în realitate nu este tocmai aşa.
În Bulgaria, rezultatele slabe la bacalaureat sunt privite drept un indiciu pentru pregătirea profesională a profesorilor şi pot avea ca rezultat reducerea suplimentului la salariu; scade şi ratingul de şcoală - aceasta este explicaţia de ce printre primele zece licee se află un singur liceu privat.
Între altele, media la literatură în aceste prime zece licee variază de la 9,4 la 9,8.
Cu toate rezultatele mai bune, numărul elevilor care scriu cu greşeli a crescut de la 38% în 2010 la 43% acum.
Surse din ministerul învăţământului au explicat această aparentă contradicţie prin faptul că elevii au scris mai mult.
Bacalaureatul contează pentru prestigiul liceului în Marea Britanie
Rezultatele obţinute la bacalaureat contează foarte mult pentru prestigiul şcolii şi în Marea Britanie, potrivit corespondentului Radio România la Londra, Dan Vasiliu.
Autorităţile de la Londra au mers până într-acolo încât dacă o instituţie de învăţământ nu obţine un procentaj bun de promovare primeşte ajutor din partea statului prin aducerea de noi profesori şi dacă nici această metodă nu dă rezultate, va primi fonduri guvernamentale, dar managementul şcolii va fi transformat într-unul privat.
În Anglia educaţia este obligatorie până la 16 ani.
La această vârstă toţi elevii sunt obligaţi să dea un examen pentru verificarea aptitudinilor la cinci materii.
Până de curând se putea opta pentru oricare dintre materiile studiate, însă în acest an guvernul a stabilit ca atestările să fie făcute la matematică, limba engleză, o limbă străină, o materie din domeniul ştiinţelor şi geografie sau istorie.
Această decizie a fost luată după ce s-a constatat că mulţi elevi obţineau calificative mari la materii precum muzică sau educaţia religioasă.
În urma acestor examene, liceenii primesc calificative de la A+ la C, care echivalează cu o calificare de gradul doi şi de la D la G, care înseamnă o calificare de gradul unu.
Cei care nu reuşesc să ia unul sau mai multe examene vor primi clificativul "neclasificat" la materiile respective, iar pe diplomă vor fi trecute doar obiectele de studiu promovate.
Pe baza rezultatelor obţinute, şcolile vor fi împărţite în "performante" şi "neperformante".
În prezent este nevoie ca 35% dintre elevii unei şcoli să obţină calificative între A+ şi C, pentru ca instituaţia de învăţământ respectivă să fie considerată performantă.
În urmă cu câteva săptămâni însă, ministerul educaţiei a anunţat că intenţionează ca din 2015 să majoreze acest procent la 50%.
În cazul în care o şcoală este catalogată ca fiind "neperformantă" ea va fi ajutată, în prima fază, să-şi îmbunătăţească procentajul de promovabilitate prin aducerea de noi profesori.
Dacă şi această metodă dă greş, şcoala respectivă va fi transformată într-o academie, adică va beneficia de finanţare de la stat, dar managementul va fi unul privat.
După încheierea perioadei de examinare, elevii au două opţiuni: fie renunţă la studii, fie continuă ciclul liceal pentru încă doi ani.
La finalul acestei perioade vor da o nouă serie de examene, în urma cărora vor obţine o diplomă de nivel "A", cu ajutorul căreia se pot înscrie la universitate.