Producătorii auto, afectaţi de scăderea vânzărilor
Acţiunile constructorului Peugeot au scăzut la mijlocul lunii la un minim al ultimilor 23 de ani iar în Spania fabricile sunt nevoite să ajungă la înţelegeri cu muncitorii pentru a evita disponibilizările.
25 Iunie 2012, 15:15
Producătorii auto din Europa se plâng de cifrele tot mai slabe.
Nu de mult, specialiştii Bloomberg anticipau că pentru a depăşi impasul marii producători ar trebui să închidă cel puţin cinci uzine de pe continent.
Atunci când vânzările scad, expică producătorii se acumulează stocuri, atât pe platforme cât şi pe reţelele comerciale, moment în care programul de producţie este adaptat comenzilor.
Printr-o asemenea situaţie trece şi Dacia la Mioveni.
Luni şi marţi, pentru a doua oară în acestă lună, cea mai mare parte a angajaţilor stau acasă, în şomaj tehnic.
La Craiova în schimb, începe de luni producţia de serie a modelului B-Max, după doi ani de întârzieri.
Contextul este oricum dificil pentru toţi.
Acţiunile constructorului Peugeot de pildă au scăzut la mijlocul lunii la un minim al ultimilor 23 de ani iar în Spania fabricile sunt nevoite să ajungă la înţelegeri cu muncitorii pentru a evita disponibilizările.
Cu 17 fabrici aparţinând a şapte mari grupuri, sectorul trece prin momente foarte dificie iar producătorii sunt nemulţumiţi de lipsa de sprijin din partea autorităţilor.
Directorul de comunicare al Asociaţiei ANFACT, Asociaţia Fabricanţilor de Automobile, David Barrientos, susţine că industria automobilului înseamnă 10% din Produsul Intern Brut şi 20% din exporturi iar statul primeşte aproximativ 25 de miliarde de euro pe an beneficii.
"Problema cea mai mare şi obiectivul principal este recuperarea pieţei interne.
"Acesta nu se va încheia probabil cu 750 de mii de înmatriculări ceea ce înseamnă doar jumătate din înmatriculările de acum patru ani.
"Fabricile nu funcţionează la capacitate maximă pentru că cererea externă şi cea internă nu permit un volum mai mare de producţie", a declarat David Barrientos.
Fabricanţii mai spun că în Spania trebuie încurajate producţia şi comerţul pentru că parcul de maşini are o vechime medie de peste 10 ani.
Renovarea ar contribui aşadar la respectarea mediului înconjurător şi la siguranţa traficului.
Consumatorii spanioli "şi-au pierdut încrederea"
Pablo Aestero, ziarist la portalul tribunadeautomocion.es, confirmă problema scăderii încrederii consumatorilor pe fondul recesiunii din Spania.
"Problema este criza economică. Încrederea consumatorului spaniol a scăzut, acesta nu doreşte să investească într-o maşină, care este al doilea bun costisitor, după locuinţă.
"Un program de ajutor este necesar şi revendicat de mai mulţi de producători. Se vorbea, la un moment dat, de un program de 200 de milioane de euro, care ar avea efecte pozitive. Imaginaţi-vă un ajutor de 1.000 sau chiar 2.000 de euro la fiecare automobil - câţi bani ar obţine statul, în schimb?
"Cred că situaţia actuală, cu reduceri de bugete în sănătate şi educaţie, poate fi nepotrivită pentru a anunţa ajutoare pentru sectorul construcţiilor de maşini sau pentru vânzarea de automobile", susţine Pablo Aestero.
Producătorii de automobile ar dori măsuri de favorizare a sectorului, prin reducerea fiscalităţii, impozite mai mici mai cumpărarea de maşini şi mai mari la întreţine, dar, din semnalele primite până acum, sprijinul se reduce la asigurări că sectorul este unul prioritar.