Pasagerii americani, revoltaţi de scanările corporale
Autorităţile americane încearcă să calmeze călătorii revoltaţi că sunt puşi în situaţia de a alege între scanarea totală şi percheziţia corporală riguroasă care se adresează şi zonelor sensibile.
23 Noiembrie 2010, 10:52
Guvernul american încearcă "cu disperare", potrivit purtătorului de cuvânt al Casei Albe, Robert Gibbs, să echilibreze procedurile de a maximiza securitatea zborurilor cu eforturile de a reduce pe cât posibil agresivitatea controalelor faţă de intimitatea pasagerilor.
Acest lucru se întâmplă înaintea celui mai aglomerat sezon de călătorii al anului care începe săptămâna aceasta cu vacanţa de Ziua Recunoştinţei, Thanksgiving.
Autorităţile încearcă să calmeze călătorii revoltaţi de a fi puşi în situaţia de a alege între scanarea corporală totală şi percheziţia corporală riguroasă care se adresează şi zonelor sensibile.
Noile echipamente de scanare arată corpul pasagerului în toată fizionomia sa, pe ecranul unui computer într-o cameră privată, care nu se află în zona punctelor de verificare a pasagerilor.
Nu este arătată şi faţa persoanei iar identitatea acesteia se presupune că nu este cunoscută celui care vede imaginile pe computer.
Temerile celor scanaţi se referă şi la nivelul de radiaţii, este adevărat, scăzut, cărora le sunt supuşi.
Preşedintele Barack Obama spune că prioritatea sa în timpul sezonului vacanţei este aceea de a se asigura că americanii se pot "simţi suficient de în siguranţă în avioane", dar a cerut Administraţiei de securitate a transporturilor să constate dacă asemenea proceduri sunt singura cale de a asigura protecţia americanilor.
Şeful Administraţiei de securitate a transporturilor, John Pistole, le-a cerut pasagerilor indignaţi de agresivitatea procedurilor de verificare corporală pe aeroporturi, să nu boicoteze scanările corporale care durează 10 secunde.
Cei care le refuză sunt, în schimb, suspuşi percheziţiilor corporale complete care durează mai mult şi care ar putea conduce la uriaşe întârzieri pe zeci de mari aeroporturi, inclusiv cele din New York, Los Angeles, Chicago şi Atlanta.
Scanările corporale riguroase, impuse de nivelul ameninţărilor teroriste
John Pistole recunoaşte că scanările complete şi verificările manuale riguroase sunt incomfortabile şi indiscrete dar arată că nivelul înalt al ameninţărilor teroriste le face necesare.
Pentru că, adaugă oficialul american, "teroriştii s-au dovedit, încă o dată, inovativi şi creativi în amplasarea de bombe menite să detoneze avioane şi să omoare oameni."
Argumentele oficialilor de la Securitatea transporturilor sunt sprijinite de ultimele ameninţări ale al-Qaeda de a lansa un val de atacuri la scară mică aşa cum au fost comploturile descoperite în ultima clipă la sfârşitul lunii trecute cu două explozive trimise din Yemen pe linii aeriene.
Gruparea teroristă descrie acţiunea ca pe o operaţiune cu un buget mic ce a provocat însă frică şi măsuri contrateroriste costisitoare în SUA şi Europa.
În noile ameninţări publicate la 20 noiembrie în revista sa online în limba engleză, gruparea din Yemen afiliată reţelei teroriste al-Qaeda promite să continue asemenea operaţiuni şi spune că nu o deranjează dacă, în acest stadiu, ele sunt interceptate pentru că oricum răspândesc frică "în rândul inamicilor în schimbul câtorva luni de muncă şi a câtorva mii de dolari".
Explozia unui avion ar fi fost doar "un avantaj adiţional", spune organizaţia teroristă al-Qaeda din Peninsula Arabă vorbind despre frică şi şoc.
Al-Qaeda din Yemen a devenit în ultimii doi ani una din principalele îngrijorări ale oficialilor americani ai antiterorismului pentru că ea îşi declară intenţia de a testa vulnerabilităţile sistemului de securitate cu comploturi mai eficiente şi mai frecvente.
Este pentru prima oară cînd organizaţia teroristă detaliază planificarea unui atac.