O organizaţie de mediu din Germania vrea limitarea vitezei pe autostrăzi
Deutsche Umwelthilfe propune limitarea vitezei maxime la 120 km/h pe autostrăzile naţionale, invocând protejarea mediului
Articol de Vlad Drăghicescu, Bonn, 20 Decembrie 2018, 03:05
Organizaţia Deutsche Umwelthilfe, abreviată DUH, responsabilă de interdicţii de circulaţie la adresa maşinilor Diesel în numeroase oraşe germane, nu se mulţumeşte doar cu atât. Invocând protecţia climei, Jürgen Resch, directorul acestei controversate instituţii, a propus limitarea vitezei maxime pe autostrăzile din republica federală la 120 km/h.
DUH consideră, de asemenea, că eforturile de protecţie a climei ale guvernului federal şi ale UE nu sunt suficiente şi, prin urmare, ia în considerare crearea de "alianţe neobişnuite" pentru a forţa limitarea vitezei maxime.Organizaţia verifică instrumentele juridice pe care le are la dispoziţie pentru punerea în practică a acestei măsuri.
Ministrul federal al transporturilor, creştin-socialul Andreas Scheuer, a catalogat propunerea drept o perdea de fum, nesusţinută de argumente ştiinţifice. "Este nevoie de reducerea traficului, de emisii mai reduse şi de îmbunătăţirea mobilităţii, iar acest deziderat se poate atinge cu stimulente, nu cu interdicţii" - a spus domnul Scheuer, subliniind că marea coaliţie de la Berlin nu îmbrăţişează ideea limitării vitezei de deplasare pe autostrăzi.
Ministrul federal al mediului, social-democrata Svenja Schulze, a declarat, la rândul ei, că din punctul de vedere al mediului nu mai poate fi vorba despre stabilirea unei limite de viteză superioară pentru autoturisme pe autostrăzi. "Avem de-a face cu o dezbatere simbolică din trecut" - a spus doamna Schulze. În viziunea ei, esenţiale sunt motoarele alternative, extinderea căii ferate, a reţelei de transport public şi a pistelor de biciclete.
Germania este una dintre puţinele ţări din lume în care nu există limită generală de viteză pe autostrăzi. Anumite segmente de autobahn sunt vizate de o atare limită, însă odată cu apariţia indicatorului care anunţă sfârşitul tuturor restricţiilor, şoferii pot călca pedala de acceleraţie după bunul plac. O glumă auzită adesea în Germania spune că, indiferent cât de puternică este maşina pe care o conduci pe autostradă, în spatele tău apare, invariabil, o maşină şi mai puternică.
În Germania, ideea limitării vitezei nu este nouă, promotorii ei argumentând de obicei că aceasta ar face traficul mai sigur. Guvernele trecute au refuzat în mod repetat să introducă o astfel de interdicţie.
ADAC, Automobil Clubul german, cea mai mare organizaţie de acest fel din Europa, s-a opus sistematic limitelor de viteză. Potrivit calculelor ADAC, acestea ar duce la o reducere infimă, de sub 1%, a cantităţii de dioxid de carbon, soluţia fiind aşadar neadecvată.
Unii comentatori din presa germană, precum editorialista Antje Höning de la Reinische Post, pun organizaţiei germane de mediu oglinda în faţă. "Încurajată de succesele reportate împotriva maşinilor Diesel, Deutsche Umwelthilfe vrea acum limitarea vitezei maxime pe autostrăzi la 120 km/h. Acest lucru este populism ecologist, toată lumea ştiind că, oricum, din cauza şantierelor şi a aglomeraţiei pe cele mai multe străzi, abia dacă mai poţi conduce cu această viteză" - afirmă jurnalista, care pledează pentru investiţii în infrastructură capabile să relaxeze traficul, astfel reducându-se şi cantitatea de gaze toxice din atmosferă.