INVESTIGAŢIE: şoferii est-europeni trăiesc cu lunile în cabina camionului
Unii şoferi - aduşi din ţările mai sărace de firme de camioane din Europa de Est - spun că salariul lor este mic şi nu îşi pot permite să trăiască în ţările în care lucrează.
Articol de Sergiu Şteţ, 16 Martie 2017, 07:37
Şoferii de camioane care transportă bunuri în Europa Occidentală pentru Ikea şi pentru alţi comercianţi cu amănuntul trăiesc luni de zile în cabinele lor, relevă o investigaţie efectuată de postul BBC preluată de agenţia RADOR.
Unii şoferi - aduşi din ţările europene mai sărace de la firmele de camioane cu sediul în Europa de Est - spun că salariul lor este mai mic de trei lire sterline pe oră şi că nu îşi pot permite să trăiască în ţările în care lucrează. Unul a spus că s-a simţit "ca un prizonier" în cabina lui.
Compania Ikea a declarat că este "întristată de mărturiile" conducătorilor auto. Şoferii cu care a vorbit un reporter BBC au fost angajaţi ai unor companii de transport cu sediul în Europa de Est, care sunt plătite să transporte mărfuri Ikea.
Şoferul român Emilian petrece până la patru luni dormind, mâncând şi spălându-se în camionul lui. El transportă mărfuri pentru Ikea prin Europa Occidentală, iar cel mai recent a fost în Danemarca. El spune că salariul pe care îl duce acasă lunar este, în medie, 477 de euro (420 de lire sterline).
Un conducator auto danez poate însă să ducă acasă, în medie, 2.200 de euro (1.900 de lire sterline) în fiecare lună. Românul Emilian este angajat de o subsidiară din Slovacia a companiei norvegiene de transport rutier Bring şi este plătit ca şi când ar avea locul de munca în Slovacia, chiar dacă el nu lucrează niciodată acolo.
El a arătat unde doarme: un sac de dormit în partea din spate a cabinei sale. În conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, şoferii trebuie să aibă săptămânal 45 de ore de repaus în afara cabinelor camioanelor lor, dar guvernele întârzie să pună în aplicare această prevedere.
Emilian a declarat că nu îşi poate permite să doarmă altundeva - el primeşte o diurnă de aproximativ 45 de euro (40 de lire sterline) pe zi, bani care ar trebui să acopere cazarea şi mesele. În timpul săptămânii de lucru, Emilian găteşte şi mănâncă la marginea drumului. El spune ca astfel de condiţii l-au făcut să se simtă "ca un prizonier, ca o pasare în cuşcă".
"Nu e bine pentru şoferi, nu este sigur pentru alte persoane de pe şosele... este posibil să [se producă] un accident", a mai spus el. Întrebat dacă are un mesaj pentru Ikea, Emilian a răspuns: "Veniţi şi trăiţi cu mine o săptămână. Mâncaţi ce mănânc eu. Vedeţi ce se întâmplă în realitate cu vieţile noastre". Emilian nu este singurul şofer care munceşte în aceste condiţii, relevă BBC, care a precizat că a văzut contracte ale conducătorilor auto care lucrează pentru unii dintre cei mai mari parteneri Ikea fiecare plătiţi cu salarii mici, ca în Europa de Est, în timp ce lucrează luni de zile la un moment dat în Europa Occidentală.
Este evident faptul că acest mod de a îi trata pe şoferi este răspândit pe scară largă. Nu se întâmplă numai în cadrul lanţului de aprovizionare Ikea, ci şi la alte câteva companii cu nume mari, concluzionează investigaţia BBC.