Guvernele vor să întindă o mână de ajutor industriei auto
Situaţia industriei auto europene, ameninţată şi anul acesta de declin din cauza renunţării la primele de casare, este în atenţia miniştrilor din UE.
Articol de Ionuţ Dragu, 20 Februarie 2010, 07:55
Reuniunea miniştrilor din Uniunea Europeană (UE) a fost una informală, la care nu au fost luate decizii, însă pe lângă analiza situaţiei actuale şi de viitor a industriei auto europene, a fost anunţată o iniţiativă practică imediată.
Potrivit corespondentului România Actualităţi la Bruxelles, Luminiţa Apostol este vorba despre organizarea, săptămâna viitoare, a unei reuniuni tehnice, pentru a analiza planul General Motors pentru uzina belgiană Opel de la Anvers.
Comisarul pentru industrie, Antonio Tajani, a anunţat că întâlnirea va fi organizată la cererea Belgiei. Ministrul preşedinte al regiunii flamande, Chris Peters, a spus că la întâlnire vor fi prezenţi şi comisarul Tajani, şi colegul său de la concurenţă, Joaquin Almunia, şi că pentru organizarea întâlnirii a obţinut sprijinul Germaniei şi Austriei, care au cerut Comisiei Europene să examineze cu atenţie detaliile planului de restructurare propus de General Motors pentru filiala Opel din Europa.
Ideea este ca serviciile specializate ale Comisiei să certifice că planul are la bază criterii economice, şi nu politice.
Analiza Comisiei este esenţială pentru ca ţările respective să decidă apoi ajutoare de stat pentru Opel, care la nivel european se ridică la 2,7 miliarde de euro, dintre care numai Germania ar urma să dea 1,5 miliarde de euro.
Planul General Motors pentru Opel are în vedere închiderea uzinei de la Anvers, unde lucrează aproape 2.400 de muncitori, şi reducerea numărului de angajaţi cu aproape 4.000 în Germania, 900 în Spania şi 500 în Marea Britanie.
Ministrul preşedinte al regiunii flamande a Belgiei, Chris Peters, a promis să încerce păstrarea uzinei de la Anvers, a cărei închidere ar provoca o adevărată catastrofă socială, pentru că pe lângă cei 2.400 de angajaţi ai uzinei şi-ar pierde locurile de muncă tot atâţia muncitori din companii mai mici care au contracte cu Opel.
Comisia Europeană a spus că planul General Motors a fost analizat deja şi că pare pus la punct pe criterii economice.
În acelaşi timp, Comisia aşteaptă de la guvernele statelor membre vizate informaţiile referitoare la ajutoarele de stat pentru Opel, pentru care tot comisia va trebui să-şi dea aprobarea.
Criza economică a afectat şi constructorii automobilelor Mercedes
Criza economică a afectat şi constructorul automobilelor Mercedes, care au anunţat pierderi de 2,6 miliarde de euro în 2009. Potrivit corespondentului România Actualităţi în Germania, Ovidiu Suciu, cifra de afaceri a scăzut cu 20%, iar numărul angajaţilor de pe liniile de producţie s-a diminuat cu 6%.
Unul dintre motivele principale este dat de producătorul Daimler, care prin scoaterea pe piaţă a mai multor modele de lux, nu a beneficiat, ca Opel şi Volkswagen, de Programul "Rabla". Totuşi, anul acesta se estimează că situaţia se va redresa.
Analiştii din piaţa auto germană se aşteptau ca producătorul de lux Daimler, fabricantul celebrelor automobile Mercedes, să anunţe pentru 2009 primele pierderi din ultimii nouă ani. Amploarea acestora, 2,6 miliarde de euro, a depăşit însă cele mai sumbre aşteptări.
În 2008, Daimler înregistra încă profituri de 1,4 miliarde. Nota de plată le revine acum acţionarilor, care nu vor mai beneficia de dividende, pentru prima oară în ultima 14 ani. Cifra de afaceri a scăzut cu 20% - de la 98 la 79 de miliarde de euro.
Producţia de automobile a Daimler s-a diminuat anul trecut cu 25%, ajungând la un total de 1,6 miliarde de maşini. Numărul angajaţilor a scăzut la rândul său cu 6%. Acţiunile Daimler au înregistrat în urma acestor anunţuri o prăbuşire de 10%.
Totuşi, conducerea concernului german priveşte cu optimism înainte. Anul 2010 va marca revenirea la profit - spune şeful grupului, Dieter Zetsche. Pentru el, 2009 nu a fost un an pierdut, ci unul în care concernul de la Stuttgart a devenit mult mai eficient şi mai pregătit să facă faţă concurenţei acerbe de piaţa de lux exercitată de BMW şi Audi.
Domnul Zetsche prognozează un profit operativ de peste 2,3 miliarde de euro pentru producătorul mărcii Mercedes în acest an. 1,5 miliarde din aceste câştiguri vor fi generate de vânzări ale mărcilor Mercedes Benz, Smart, Maybach şi AMG. Şi producţia va creşte, potrivit conducerii Daimler, cu 1,5 milioane de automobile pe an.
Că grupul auto de lux german are încredere în viziunea lui Dieter Zetsche s-a văzut la începutul acestei săptămâni, când contractul acestuia în fruntea companiei a fost prelungit cu trei ani. Daimler nu a beneficiat mai deloc în 2009 de Programul "Rabla", de care au profitat în general producătorii de autoturisme din clasa mică şi medie.
De aceea, grupul din sudul Germaniei se aşteaptă să se descurce bine în 2010, chiar dacă experţii avertizează că acest an va fi unul foarte greu pentru piaţa auto germană, ale cărei vânzări din 2009 au fost mai ales rezultatul acordării primei de casare de 2.500 de euro. Nu puţini specialişti din piaţă spun că fabricantul maşinilor Mercedes ar putea avea nevoie din nou, în curând, de un partener pentru a rămâne în piaţă într-o poziţie competitivă.